قانون‌گذار ارشد آمریکایی: ابهام‌ها درباره وضعیت رابرت مالی باقی است ‏

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت مقام‌های دولتی جزئیاتی درباره وضعیت تعلیق رابرت مالی ارائه ندادند

رابرت مالی از سمت خود برکنار شده و تحقیقات درباره او در جریان است- Rod Lamkey / CNP/Sipa USANo Use Germany/ Reuters

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، صبح جمعه ششم مرداد (۲۸ ژوییه)، پس از یک جلسه توجیهی، به نشریه جوئیش‌ اینسایدر گفت که مقام‌های دولت آمریکا نتوانستند جزئیاتی درباره وضعیت رابرت مالی به اعضای کمیته بدهند. 

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، مدتی است که به‌دلیل کوتاهی در حفاظت از اطلاعات محرمانه، از سمت خود تعلیق و مجوز امنیتی‌اش باطل شده است. 

در پی انتشار گزارش‌ها درباره تعلیق بدون حقوق رابرت مالی از سمتش، مک‌کال درباره وضعیت او از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا پرسش‌هایی کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک کال به جوئیش‌ اینسایدر گفت: «ما واقعا هیچ جزئیاتی از تحقیق درباره مالی نمی‌دانیم، زیرا این تحقیق هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است.» او گفت که دولت آمریکا احتمالا نخواهد توانست تا زمان تکمیل تحقیق توضیح کاملی در این خصوص ارائه دهد. 

مک‌کال در مصاحبه اخیرش به این احتمال اشاره کرده بود که اگر رابرت مالی اسرار آمریکا را در اختیار کشور دشمن قرار داده باشد، ممکن است مرتکب خیانت شده باشد. 

مک‌کال در پاسخ به این سوال که آیا جلسه روز جمعه نگرانی‌ها در این خصوص را کاهش داد یا خیر، گفت: «آن‌ها نمی‌توانند وارد جزئیات شوند.» او افزود: «سوال این است که آیا درگیر [رد کردن اطلاعات] است یا نه، زیرا اگر آن‌ها درگیر باشند، پس این یک مسئله امنیت ملی می‌شود.»

چند رسانه خبری گزارش داده‌اند که اداره تحقیق فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)  در حال تحقیق درباره مالی است.

به نظر می‌رسد که مک‌کال تهدید خود در مورد صدور احضاریه برای شهادت گرفتن درباره وضعیت مالی را فعلا کنار گذاشته است. 

مک‌کال گفت: «فقط به این دلیل که تحقیق در جریان است، گمان می‌کنم به احضاریه پاسخ ندهند و اجرای آن، با توجه به قانون حفظ حریم خصوصی و دیگر ملاحظات، دشوار است.»

او افزود که یکی دیگر از پرسش‌های قانون‌گذاران این است که چرا وقتی او در اوایل سال جاری میلادی درخواست کرده بود که مالی درباره اقداماتش شهادت دهد، وزارت خارجه آنان را از احتمال اینکه مالی مقررات امنیتی را نقض کرده باشد مطلع نکرده بود.

مک‌کال گفت: «اولین مشکل اینجاست که پیش از همه، منابع خبری مسئله را مطرح کرده‌اند.»

پیش‌تر نشریه واشنگتن فری‌ بیکن سه سناریوی احتمالی درباره خطای رابرت مالی در ارتباط با مراقبت از اطلاعات محرمانه مربوط به امنیت ملی آمریکا و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و گفته بود که او ممکن است به‌عمد اطلاعاتی را به جمهوری اسلامی یا یک کشور خارجی دیگر داده باشد، مطالب محرمانه‌ای را به حامیان و طرفداران جمهوری اسلامی ایران که برای منافع تهران کار می‌کنند لو داده باشد، یا ناخواسته و غیرعمدی در محافظت از اطلاعات و اسناد سهل‌انگاری کرده باشد.