کودتاچیان در نیجر ارتش فرانسه را به مداخله نظامی در آن کشور متهم کردند

همسایگان و شرکای بین‌المللی نیجر، این کودتای نظامی را به‌شدت محکوم کرده‌اند و با خودداری از به رسمیت شناختن رهبران جدید، خواستار بازگرداندن بازوم به قدرت شده‌اند

 خبرگزاری فرانسه می‌گوید نظامیان حامی کودتا در نیجر دوشنبه، ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد)، ارتش فرانسه را متهم ‌کردند که ساعاتی پس از سرنگونی دولت محمد بازوم، قصد داشته است علیه ارتش نیجر در این کشور دست به مداخله نظامی بزند. 

در بیانیه‌ای که کودتاچیان نظامی نیجر در نخستین ساعات بامداد دوشنبه منتشر کردند، آمده است: «ارتش فرانسه با همراهی مزدوران نیجری قصد داشتند کنترل کامل ارتش را در دست گیرند و قدرت را مجددا به محمد بازوم واگذار‌ کنند.»

 کودتاچیان نیجر در بیانیه دیگری نیز دولت فرانسه را متهم‌ می‌کنند که پس از تظاهرات حامیان کودتا در مقابل سفارت فرانسه در نیامه، پایتخت نیجر، با همراهی نیروهای «مزدور پلیس که عنان خود را در اختیار پاریس قرار داده‌اند»، مردم را با پرتاب گازاشک‌آور و تیراندازی، از مقابل سفارت متفرق کرده‌اند. 

اغلب تظاهرات‌کنندگان در مقابل سفارت فرانسه در نیامه، با در دست داشتن پرچم روسیه، از کودتا دفاع کردند. 

کرملین نیز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از همه طرفین درگیری در نیجر خواست که آرامش خود را حفظ‌ کنند و به «رای و نظر مردم احترام بگذارند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از رسانه‌های فرانسوی دوشنبه، ۳۱ ژوئیه، در مقاله‌هایی تحلیلی، دولت ولادیمیر پوتین را متهم‌ کردند که حامی کودتاچیان در نیجر است. این رسانه‌ها می‌گویند که کودتا و هرج‌ومرج در نیجر که معادن بزرگ اورانیوم دارد، می‌تواند دولت فرانسه را مجبورکند به خواسته‌های روسیه درباره اوکراین تن دهد. تولید الکتریسیته در فرانسه، از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای ممکن می‌شود و این کشور نیاز مبرمی به اورانیوم نیجر دارد. 

نیجر تا اوایل قرن بیستم میلادی مستعمره فرانسه بود و پس از آن تا ۱۹۵۴ میلادی، به یکی از استان‌های فرانسه تبدیل شده ‌بود. 

از میانه‌های قرن بیستم بود که این کشور نیز همراه با دیگر مستعمره‌های فرانسه، از جمله الجزایر، موفق به کسب استقلال شدند. 

در سال‌های اخیر نیجر به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرانسه در راستای مبارزه با اسلامگرایان افراطی در قاره آفریقا بدل شده‌ است. نزدیک به ۱۵۰۰ نظامی فرانسه از سال‌‌ها پیش در این کشور بیابانی غرب آفریقا مستقرند. دولت امانوئل ماکرون، حامی و پشتیبان محمد بازوم، رئیس ‌جمهوری مخلوع و محبوس کودتاچیان در نیجر، است. 

کودتای نظامی در نیجر پس از آن رخ داد که شماری از فرماندهان ارتش با حضور در تلویزیون ملی این کشور، ضمن اعلام برکناری و بازداشت محمد بازوم، قانون اساسی این کشور را ملغی اعلام کردند. ژنرال عبدالرحمان تیانی، رئیس‌ «شورای ملی حفاظت از میهن»، با انتقاد از دولت بازوم در همکاری نکردن با دولت‌های بورکینافاسو و مالی برای مقابله با گروه‌های شورشی منطقه‌، دلیل کودتا را ضعف امنیتی کشور دانست.

همسایگان و شرکای بین‌المللی نیجر، این کودتای نظامی را به‌شدت محکوم کرده‌اند و با خودداری از به رسمیت شناختن رهبران جدید، خواستار بازگرداندن بازوم به قدرت شده‌اند. اتحادیه اروپا و فرانسه نیز حمایت مالی خود را از نیجر قطع کرده‌اند و ایالات متحده آمریکا نیز تهدید کرده است که همین رویه را در پیش می‌گیرد.

بیشتر از جهان