حمله اوکراین به کشتی نظامی روسیه

مقام‌های اوکراینی مدعی‌اند که دست‌کم صد نظامی روسیه در این کشتی بودند

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان و به‌نقل از وزارت دفاع اوکراین، ارتش این کشور در حمله‌ای از یک شناور هدایت‌پذیر از دور، موفق‌ شده است یک کشتی نظامی روسیه را در نزدیکی بندر نووروسیسک از حرکت بیندازد و بخش‌هایی از آن را منهدم‌‌ کند. نووروسیسک یکی از مهم‌ترین بندرهای روسیه در کرانه دریای سیاه‌ است. همچنین، یکی از پایگاه‌های نظامی روسیه در نزدیکی این بندر قراردارد. 

وزارت دفاع روسیه حمله اوکراین به پایگاه دریایی روسیه در این بندر را تایید کرده‌ است. در تصویرهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود که یک کشتی نظامی روسیه در نزدیکی پایگاه نووروسیسک، بزرگ‌ترین بندر روسیه، به آب نشسته است. 

یک منبع اوکراینی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که یک پهپاد‌ دریایی حامل هزار پوند ماده منفجره تی‌ان‌تی به این کشتی روسیه اصابت کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، بیش از ۱۰۰ سرباز روس در این کشتی بودند. این منبع نظامی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «یک کشتی بزرگ نیروی دریایی به نام اولنوگورسکی گورنیاک مورد اصابت قرار گرفت. در نتیجه این حمله، کشتی روسی آسیب جدی دیده است و قادر به انجام وظایفش نیست.»

به گفته منابع خبری روسیه، پس از حمله‌های شب گذشته، حرکت‌ نفت‌کش‌ها در نزدیکی بندر نووروسیسک نیز متوقف شده‌است. 

در هفته‌های گذشته و به‌خصوص از زمانی که ارتش اوکراین در مرحله «ضدحمله» علیه روسیه قرار گرفته است، ده‌ها حمله از این نوع در بنادر مهم روسیه، از جمله نووروسیسک و سباستوپل، صورت گرفته است. منابع ارتش اوکراین به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند  که در حمله به پل کرچ در شبه‌جزیره کریمه در ماه ژوییه نیز ارتش اوکراین از پهپادهای دریایی استفاده کرده‌ است. 

پس از خودداری روسیه از تمدید توافق‌نامه سازمان ملل متحد که اجازه می‌داد اوکراین غلات را بدون خطر از طریق دریای سیاه صادر کند، درگیری‌ها در دریای سیاه شدت گرفته است. توافق‌نامه صدور غلات اوکراین را، که از تابستان گذشته اجرا می‌شد، روسیه در هفدهم ژوییه، تاریخ انقضای توافق‌نامه، تمدید نکرد. 

اوایل این هفته، ارتش روسیه به بندرهای اودسا و چورنومورسک، تنها معابر باقی‌مانده اوکراینی‌ها برای دسترسی به دریای سیاه، حمله‌ کرد. مقام‌های دولت اوکراین تاکید کردند که در جریان این حمله‌ها به کشتی‌های باری در بندر اودسا، دست‌کم ۶۰ هزار تن غلات نابود شده است. در دو روز گذشته نیز ارتش روسیه به بنادر اوکراینی در رودخانه دانوب حمله‌ کرده است. 

وزارت دفاع روسیه ضمن تایید حمله‌های پنجشنبه شب اوکراین به مواضع روسیه در بندر نووروسیسک، اعلام کرد دست‌کم ۱۰ شهپاد اوکراینی در جریان این حمله‌ها رهگیری و منهدم شده‌ است. 

بیشتر از جهان