بیست‌ و چهار سال زندان برای مهاجر افغان که مردی را به‌خاطر بدهی ۱۰ پوندی کشت

جاوید احمدزی چند پرونده خشونت و تجاوز نیز دارد

پلیس متروپلتین لندن پرونده جاوید احمدزی را تعقیب و به دادگاه فرستاد - @metpoliceuk/twitter

جاوید احمدزی، مرد ۲۸ ساله افغان ساکن بریتانیا، که در سال ۲۰۱۷ یک مهاجر افغان را به‌علت بدهی ۱۰ پوندی با چاقو به قتل رساند و به فرانسه گریخت، پس از بازداشت و محاکمه، به ۲۴ سال زندان محکوم شد.

مجله نشنال در گزارشی نوشت که جاوید احمدزی یک هم‌وطن خود به نام موسی خان نصیری را که ۲۰ سال داشت، به‌علت بدهی ۱۰ پوندی مربوط به خرید مواد مخدر، در سال ۲۰۱۷ در پارکی در لندن کشت. او به اتهام «قتل و بی‌نظمی خشونت‌آمیز» محاکمه و مجرم شناخته شد.

احمدزی پس از کشتن موسی خان نصیری در لندن به فرانسه گریخت و در سپتامبر ۲۰۱۸، در درگیری با چند تن دیگر، مرد دیگری را نیز با ضرب چاقو مجروح کرد. او پس از بازداشت به دست پلیس فرانسه، در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲ به پلیس بریتانیا تحویل داده شد و به‌تازگی، در دادگاه حکم ۲۴ سال زندان برای او صادر شد.


(موسی خان نصیری پس از حمله هموطن افغانش در اکتبر ۲۰۱۷ در پارک لندن جان باخت)

مارک دنیس کی‌سی، قاضی پرونده احمدزی، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت) گفت احمدزی در نوجوانی از افغانستان به بریتانیا مهاجرت و در آن کشور درخواست پناهندگی کرده بود. دادگاه در بریتانیا درخواست پناهندگی احمدزی را رد کرده بود و او در سال ۲۰۱۵ از بریتانیا اخراج و به افغانستان بازگردانده شد. بر اساس گفته‌های قاضی، جاوید احمدزی در اوایل ۲۰۱۷ از راه‌ غیرقانونی برای دومین‌بار وارد بریتانیا شده و در لندن زندگی می‌کرده است. او در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز چند بار به خشونت یا تجاوز متهم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر و در پی افزایش مهاجرت افغان‌ها به کشورهای جهان از جمله آمریکا و بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، درخواست پناهندگی شماری از آنان رد شده است و آن‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند. برخی از جوانان افغان به‌دلیل این وضع جذب باندهای تبهکار در خرید و فروش غیرقانونی مواد مخدر شده‌اند. همچنین، هر از گاهی گزارش‌هایی از خشونت مردهای افغان علیه زنان خانواده منتشر می‌شود. سال گذشته، یک مرد افغان همسرش سابق خود را در داخل اتوبوس در آلمان کشت. این زن که از همسر خود طلاق گرفته بود به‌دلیل تلاش برای داشتن زندگی مستقل به دست شوهرش کشته شد.

همچنین، در سپتامبر سال گذشته، یک بازرگان افغان در شهر مالمو در جنوب سوئد در یک مرکز خرید هدف تیراندازی یک نوجوان مرتبط با یکی از باندهای خرید و فروش مواد مخدر قرار گرفت و کشته شد.

بیشتر از جهان