ادعای فرمانده سپاه فجر: مهاجم شاهچراغ به «صهیونیسم» وصل بود

فرد مهاجم فندک، ۱.۵ لیتر بنزین و ۲۴۰ تیر به همراه داشته است

یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر استان فارس، روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در یک نشست خبری، تیراندازی در حرم شاهچراغ را به اسرائیل نسبت داد و گفت فرد مهاجم ۴۰ ثانیه پس از شروع تیراندازی دستگیر شد.

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه فرد مهاجم عضو شبکه‌ای است که در چندین کشور فعالیت می‌کنند، بدون ارائه سند و مدرک، مدعی شد که این شبکه بدون‌تردید به صهیونیسم وصل است.

به گفته بوعلی، مهاجم شاهچراغ از یک ماه پیش در شیراز و در نزدیکی حرم شاهچراغ ساکن شده و اقدام‌های لازم را انجام داده بود. او درباره نحوه ورود مهاجم گفت: «فرد تروریست ساعت ۷ بعدازظهر ۲۲ مرداد از ضلع جنوبی حرم و در فرعی باب‌المهدی وارد شاهچراغ شد و هم‌زمان با نزدیک شدن به باب‌المهدی، اسلحه‌‌اش را بیرون آورد.»

فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه افزود که تیراندازی از بیرون حرم و مقابل بهداری آغاز شد و مهاجم در نخستین اقدام به‌ سوی دو نفر از خادمان و نیروهای حفاظت که جلو در بودند شلیک کرد که یکی از خادمان در دم جان باخت.

این مقام ارشد سپاه پاسداران تایید کرد فرد دیگری که شامگاه دوشنبه در اثر شدت جراحت‌های وارده درگذشت، از نیروهای امنیتی بود. او همچنین گفت که مهاجم در مسیرش به یک زائر نیز شلیک کرده و هنگامی‌ که قصد داشته است یک زن را هدف قرار دهد، چهار تن از نیروهای لایه دوم حفاظت حرم به او تیراندازی و مسیرش را منحرف کرده‌اند.

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ نفر در ارتباط با تیراندازی در شاهچراغ دستگیر شده‌اند، گفت که فرد مهاجم هشت خشاب جنگی و یکی از با کیفیت‌ترین سلاح‌ها را در اختیار داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایسنا به نقل از بوعلی نوشت که فرد مهاجم فندک، ۱.۵ لیتر بنزین و ۲۴۰ تیر هم داشته و با قصد تیراندازی به زوار حرکت کرده است. به گفته این مقام سپاه، معلوم نیست فرد مهاجم به چه دلیل با خود بنزین حمل کرده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه با استناد به گزارش برخی منابع نوشت که مهاجم شاهچراغ اهل بدخشان افغانستان است و س. اسلم‌یار نام دارد اما رمضان شریف، سخنگوی سپاه، ملیت افغانستانی مهاجم را تکذیب کرد و بدون اشاره به اینکه این ادعا را خبرگزاری نزدیک به سپاه منتشر کرده، به منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی کنایه زد و گفت: «مشخص است که دشمن با چه هدفی اصرار دارد ملیت او را افغانستانی اعلام کند.»

در خبری دیگر، کاظم موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس، اعلام کرد عامل تیراندازی در شاهچراغ اهل تاجیکستان است و در تحقیقات اولیه، خود را رحمت‌الله نوروزف معرفی کرده است. این مقام قوه قضاییه نیز دستگیری ۱۰ نفر در ارتباط با این موضوع را تایید کرد و گفت که همگی آن‌ها اتباع کشورهای دیگر بوده‌اند.

سایت مشرق، نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه، ظهر سه‌شنبه به نقل از سراج‌الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان، نوشت که این کشور آماده است در حادثه شاهچراغ با نهادهای ایرانی همکاری کند.

در تیراندازی شاهچراغ دست‌کم هشت نفر مجروح شدند و دو نفر جان باختند. این دومین حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ شیراز در یک سال گذشته است. آبان‌ ۱۴۰۲ هم در حمله مسلحانه دیگری به این مکان ۱۳ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۷ تیر، خبر داد که حکم اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشمی قتالی، دو تن از متهمان پرونده حمله به شاهچراغ، در ملاعام اجرا شد. هر دو متهم تبعه افغانستان بودند.