احتمال تعطیلی مراکز اسلامی فرانکفورت و هامبورگ؛ «با جمهوری اسلامی مرتبطند»

امید نوری‌پور، رئیس حزب سبز آلمان، تاکید کرد مراکز فرهنگ اسلامی هامبورگ و فرانکفورت تهدیدی برای دموکراسی‌اند

نمایی از مرکز اسلامی هامبورگ‌ــ خبرگزاری دانشجو

امید نوری‌پور، رئیس حزب سبز آلمان و نماینده ایرانی‌تبار پارلمان این کشور، خواستار تعطیلی هرچه‌ سریع‌تر دو مرکز اسلامی فرانکفورت و هامبورگ شد.

او در رسانه اجتماعی اکس (توییتر) نوشت: «مرکز فرهنگ اسلامی در فرانکفورت ضمن ارعاب منتقدان جمهوری اسلامی، برای رژیم ایران تبلیغ می‌کند و با مرکز اسلامی هامبورگ ارتباط نزدیکی دارد. این مراکز دموکراسی را تهدید می‌کنند و باید فورا بسته شوند.»

نوری‌پور در عین حال لینک گزارش روزنامه فرانکفورتر روندشاو را که در آن درباره خطرات وجود مراکز اسلامی در فرانکفورت و هامبورگ هشدار داده شده بود، بازنشر کرد.

در گزارش این نشریه به درخواست‌های مردم ایران برای تعطیلی مراکز فرهنگ اسلامی در آلمان اشاره و تاکید شده است:  «در جریان تظاهرات علیه جمهوری اسلامی، ایرانی‌ها بارها مقابل مرکز فرهنگ اسلامی هامبورگ و همچنین مقابل سرکنسولگری تجمع کردند. معترضان علاوه بر اینکه علیه دیکتاتوری آخوندها شعار می‌دادند، خواستار تعطیلی مرکز فرهنگ اسلامی هم شدند؛ زیرا این موسسات را نهادی مرتبط با تهران می‌دانند.»

این نشریه در ادامه نوشت که بسته شدن احتمالی موسسه اسلامی هامبورگ و فرانکفورت در دولت در حال بحث است.

تورگوت یوکسل، از نمایندگان فرانکفورت در پارلمان ایالتی، در گفت‌وگو با روزنامه فرانکفورتر روندشاو تاکید کرد: «اگر مشخص شود این مراکز با رژیم ایران مرتبط‌ند، نباید برای فعالیت مذهبی یا سیاسی در آلمان هیچ اجازه‌ای داشته باشند. این مراکز در صورتی می‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند که هر دو رسما از رژیم دیکتاتوری در ایران فاصله بگیرند و اقدام‌های انجام‌گرفته علیه منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی را محکوم کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالت هسن به طور غیرمستقیم ارتباط مرکز اسلامی فرانکفورت را با جمهوری اسلامی تایید کرده است. آن‌ها این مرکز را دارای روابط نزدیک با مرکز اسلامی هامبورگ می‌دانند که یکی از پایگاه‌های رژیم ایران محسوب می‌شود.

اگرچه مرکز اسلامی فرانکفورت مدعی است به طور مستقل عمل می‌کند و صرفا فعالیت مذهبی دارد، گفته می‌شود مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۲۰۱۲ دارایی‌های این نهاد را خریده و در سال ۲۰۲۲ همچنان در اختیار آن‌ها بوده است.

اداره حفاظت از قانون اساسی ایالت هسن در گزارش سالانه‌اش برای سال ۲۰۲۱ نوشت: «عملکرد مرکز اسلامی فرانکفورت در راستای دکترین دولتی ایران است. به عنوان مثال، این نهاد مانند مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۲۰۲۰ مراسم یادبودی برای قاسم سلیمانی برگزار کرد. این دو مرکز همچنین در مناسبت‌هایی مانند سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، مراسمی در بزرگداشت او برگزار می‌کنند.»

حیدر ساعدی، مدیر روابط عمومی مرکز اسلامی فرانکفورت، در مصاحبه با فرانکفورتر رودنشاو منکر ارتباط با جمهوری اسلامی شد و گفت: «درباره مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی باید بگویم که ما او را به عنوان یک عالم شیعی می‌شناسیم. ما صرفا از نظر مذهبی فعالیت داریم و به دنیای سیاست کاری نداریم.»

با این حال، این روزنامه سراسری آلمان درباره جدی‌تر شدن احتمال ممنوعیت فعالیت دو مرکز فرهنگ اسلامی در این کشور نوشت: «در صورتی که بررسی اهداف یا فعالیت‌های انجمن‌های مربوطه نشان دهد با قوانین آلمان مغایرت دارند و بر خلاف نظم قانون اساسی یا ایده تفاهم بین‌المللی‌اند، می‌توان ممنوعیتی را تحت قانون انجمن‌ها در نظر گرفت».

اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان، مرکز اسلامی هامبورگ را یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در اروپا خواند.

سال گذشته سیدسلیمان موسوی‌فر، معاون مرکز اسلامی هامبورگ، به دلیل «حمایت از سازمان‌های افراطی و تروریستی شیعه و همچنین ویدیوهای تبلیغاتی که در حمایت از این گروه‌ها در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته بود» از آلمان اخراج شد.

بر اساس آنچه رسانه‌های آلمانی در آن زمان اعلام کردند، این روحانی ایرانی ملزم شد فورا آلمان را ترک کند و در صورت امتناع از این کار، به سه سال حبس محکوم می‌شد. ورود دوباره و اقامت او در آلمان هم ممنوع شده است.