ادعای تسنیم: مهاجم شاهچراغ در ترکیه عضو داعش شده بود

مقام‌های حکومتی از دستگیری ۱۱ تن در ارتباط با حادثه تیراندازی در شاهچراغ خبر داده‌اند

در حالی‌ که تاکنون هیچ‌ فرد یا گروهی مسئولیت تیراندازی مسلحانه در شاهچراغ را برعهده نگرفته، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از «برخی منابع» ادعا کرده است که مهاجم در ترکیه عضو داعش شده بود.

بنا به گزارش تسنیم، رحمت‌الله نوروزاف، با اسم تشکیلاتی سلمان اسلم‌یار، پس از ارتباط با یکی از سرشاخه‌های داعش در فضای مجازی برای «همکاری عملیاتی» با داعش به ترکیه رفت و در آنجا به عضویت این گروه درآمد. طبق ادعای این خبرگزاری، مهاجم تاجیک‌تبار شاهچراغ پس از عضویت در داعش به افغانستان رفت و آنجا نزدیک به سه ماه «تحت‌ آموزش‌های داعش برای عملیات تروریستی» قرار گرفت و در نهایت برای «اقدام تروریستی» وارد ایران شد.

تسنیم به نقل از منابعی که از آن‌ها نامی نبرد، نوشت: «دستگاه‌های امنیتی با کشف ارتباطاتی از این تروریست به دنبال زدن ضربه کاری‌تر به شبکه احتمالی کمک‌کننده به او در داخل‌اند.»

پیش‌تر صداوسیمای جمهوری اسلامی هم ادعای عضویت مهاجم در داعش را مطرح کرده بود. رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس، هم گفته بود گروه داعش عامل حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ شیراز است اما علی‌رغم این ادعاها، تاکنون هیچ‌ گروهی مسئولیت حمله به شاهچراغ در ۲۲ مرداد را برعهده نگرفته است.

شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد درباره هویت مهاجم شاهچراغ به خبرگزاری ایسنا گفت: «این فرد اصالتا تاجیک است، در روسیه تحصیل کرده و در یکی از کشورهای همسایه آموزش دیده است.»

به گفته حیدری، مهاجم می‌خواست هنگام نماز به نمازگزاران تیراندازی کند تا تلفات بیشتری داشته باشد اما موفق نشد. طبق ادعای این نماینده مجلس، مهاجم قصد داشته در دهه محرم «عملیات تروریستی» انجام دهد اما موفق نشده و در نهایت پس از رفت‌وآمد به شاهچراغ و شناسایی وضعیت، با اسلحه مجهز به هفت خشاب و ۲۷۰ تیر وارد این مکان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر استان فارس، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفته بود مهاجم ۲۴۰ تیر همراهش داشت.

در حالی که تناقض‌گویی‌های مسئولان درباره واقعه تیراندازی در شاهچراغ ادامه دارد، رسانه‌های وابسته به حاکمیت نیز به بهره‌برداری ویژه از این حادثه مشغول‌اند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه گزارشی از مراسم تشییع جان‌باختگان منتشر کرد و نوشت این مراسم با «حضور پرشور» مردم شیراز برگزار شد.

هم‌زمان، علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس، خواستار دیوارکشی در مرزهای شرقی شد و به عصر ایران گفت: «وظیفه وزیر کشور است که بودجه بگیرد و مرز‌های شرقی را یک‌بار برای همیشه دیوارگذاری کند.»

او در ادامه افزود: «اگر هر سال ۵۰ کیلومتر از مرز‌ها را دیوارگذاری کرده بودند، این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. باید هرکس را بدون پاسپورت وارد کشور می‌شود از کشور خارج کنند.»

روز چهارشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از اسماعیل قزل‌سفلی، معاون امنیتی و سیاسی استاندار فارس، نوشت شمار بازداشتی‌های تیراندازی در شاهچراغ به ۱۱ تن رسیده است. به گفته این مقام دولتی، تعدادی از این افراد ایرانی و شماری نیز اتباع کشورهای دیگرند.

در حادثه تیراندازی شاهچراغ دو نفر کشته و دست‌کم هفت نفر مجروح شده‌اند. این دومین حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ شیراز در یک سال گذشته است. آبان‌ ۱۴۰۱ هم در حمله مسلحانه دیگری به این مکان ۱۳ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند. حکم اعدام دو تن از متهمان این حادثه به نام‌های محمد رامز رشیدی و نعیم هاشمی قتالی روز شنبه ۱۷ تیر در ملاعام اجرا شد. هر دو متهم تبعه افغانستان بودند.