طوفان هیلاری به سمت غرب آمریکا می‌تازد؛ مکزیک و کالیفرنیا در خطر وقوع سیل 

مقام‌ها می‌گویند انتظار بارندگی شدید در جنوب غرب آمریکا می‌رود و شاید در برخی مناطق در جنوب کالیفرنیا و نوادا هشت الی ۱۵ سانتیمتر باران ببارد

روز شنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) در حالی که طوفان هیلاری به سمت «باخا کالیفرنیا» در مکزیک در حرکت بود، «مرکز ملی طوفان ایالات متحده» پیش‌بینی کرد که وقوع سیل سهمگین و ویرانگری این شبه‌جزیره و جنوب ‌غرب آمریکا را تهدید می‌کند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که مقام‌های منطقه‌ای حتی در شمال لس‌آنجلس به تکاپو افتادند تا بی‌خانمان‌ها را از خیابان‌ها جمع کنند و زمینه را برای ایجاد پناهگاه‌ها و تخلیه مردم آماده کنند. 

پیش‌بینی می‌شود که طوفان هیلاری شامگاه وارد شبه جزیره باخا کالیفرنیا شود و سپس به سمت شمال حرکت کند و به‌عنوان اولین طوفان استوایی که در ۸۴ سال گذشته کالیفرنیای جنوبی را در نوردیده است، وارد کتاب‌های تاریخ شود.

مرکز ملی طوفان ایالات متحده برای بخش وسیعی از جنوب کالیفرنیا از سواحل اقیانوس آرام تا کوه‌ها و بیابان‌های داخلی، هشدار رصد طوفان استوایی صادر کرده است و مقام‌های محلی ضمن ابراز تعجب از وقوع طوفان گرمسیری در آنجا، از برنامه‌ریزی‌های خود برای تخلیه جزیره کاتالینای کالیفرنیا خبر داده‌اند.

طوفان هیلاری صبح جمعه سرعت گرفت و کمی بعد در طول روز از سرعتش کاسته شد. در روز شنبه نیز سرعت بادهای طوفان هیلاری از ۲۳۰ کیلومتر در ساعت به سرعت پایدار ۲۱۵ کیلومتر رسید و به این ترتیب در رده‌بندی ۴ طوفان‌های اصلی قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدیدترین مسیر پیش‌بینی نشان می‌دهد که طوفان هیلاری در امتداد منطقه کم‌جمعیت شبه‌جزیره باخا در نقطه‌ای در حدود ۳۳۰ کیومتری جنوب بندر انسنادا در اقیانوس آرام فرود آمده است. 

پیش‌بینی می‌شود که طوفان هیلاری سپس به سمت شمال برود و موجب باران شدید و وقوع سیل خطرناک در شهر ۱.۹ میلیون نفری تیخوانا در مکزیک و در مرز آمریکا شود. 

مقام‌ها در ایالات متحده آمریکا نیز به شدت نگران‌اند و سازمان محافظت‌کننده از «پارک ملی جاشوا تری و موخاوه» در پیشگیری از خطر بالقوه سرگردان شدن مردم در صورت وقوع طوفان، آن‌ها را تعطیل اعلام کردند. به گزارش سی‌بی‌اس، شهرهای سراسر منطقه بالقوه در معرض خطر، از جمله در ایالت آریزونا، برای محافظت خانه‌ها در مقابل طوفان و سیل کیسه‌های شن در میان مردم پخش کردند. 

لیگ اصلی بیسبال نیز سه مسابقه‌ای را که برای روز یکشنبه در جنوب کالیفرنیا برنامه‌ریزی کرده بود، لغو کرد و آن‌ها را به روز شنبه تغییر داد. 

اسپیس‌ایکس نیز پرتاب یک موشک ماهواره‌بر از پایگاهی در سواحل مرکزی کالیفرنیا را دست‌کم تا روز دوشنبه به تعویق انداخت. این شرکت گفت که شرایط در اقیانوس آرام ممکن است بازیابی تقویت‌کننده موشک را برای فضاپیما دشوار کند. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت که سازمان مدیریت اضطراری فدرال، کارکنان و تجهیزات را در منطقه خطر مستقر کرده است.

بایدن روز جمعه در کمپ دیوید، جایی که با رهبران ژاپن و کره جنوبی دیدار کرد، به خبرنگاران گفت: «از همه کسانی که در مسیر طوفان‌اند می‌خواهم اقدام‌های احتیاطی را در پیش گیرند و به راهنمایی‌ مقام‌های محلی گوش دهند.»

مقام‌ها در جنوب کالیفرنیا برج‌های شنی برای محافظت از مناطق مسکونی ساحلی را مجددا مستحکم کردند، از جمله در سواحل هانتینگتون که شهر موج‌سواری آمریکا شناخته می‌شود. 

در نیوپورت‌بیچ میان مردم کیسه‌های شن توزیع شد، برخی مدارس در کابو سن لوکاس به‌عنوان سرپناه موقت آماده شدند و در لاپاز بسیاری از مدارس تعطیل شدند و پلیس با گشت‌زنی در سواحل به شناگران و موج‌سواران هشدار داد. 

دفتر خدمات هواشناسی سندیگو گفت احتمال اینکه هیلاری روز یکشنبه با شدت یک طوفان استوایی به کالیفرنیا برسد بالا است و انتظار می‌رود که باران شدید از روز شنبه آغاز شود. 

مقام‌ها می‌گویند انتظار بارندگی شدید در جنوب غرب آمریکا می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که در برخی مناطق در جنوب کالیفرنیا و نوادا هشت الی ۱۵ سانتیمتر باران ببارد. کارشناسان می‌گویند که این میزان از باران در جنوب کالیفرنیا در این زمان از سال بی‌سابقه است.

سی‌بی‌اس به نقل از یک کارشناس آب‌وهوا در دانشگاه ییل نوشت که چنین بارانی ممکن است یک بار در قرن ببرد و احتمالا نوادا رکورد بارندگی تمام دوران خود را خواهد شکست. 

بیشتر از جهان