قیمت گوشت در ایران برابر با ۳۵ ساعت اضافه‌کاری پرستارها

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از شرایط دشوار کاری پرستارها و گرانی قیمت‌ها خبر داد

قیمت گوشت در بسیاری کشورهای جهان به‌عنوان یکی از معیارهای اصلی تعیین میزان رفاه محسوب می‌شود - AFP / ATTA KENARE

گرانی قیمت گوشت در ایران ادامه دارد و به ابعادی کم‌سابقه رسیده است. خبرگزاری ایلنا روز شنبه در گزارشی اشاره کرد که قیمت یک کیلو گوشت برابر با ۳۵ ساعت اضافه‌کار یک پرستار است. پرستاری در تهران با نام خانوادگی محمدی در گفت‌وگو با این خبرگزاری از نرخ پایین اضافه‌کار پرستاران و سختی کار آن‌ها انتقاد کرد. به گفته این پرستار، اجرت اضافه کار پرستاران حدود ساعتی ۱۶ هزار تومان است.

محمدی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن گلایه از پایین بودن این میزان دستمزد افزود: «با توجه به کمبود نیروی پرستاری در کشور و مقاومت دولت در مقابل جذب نیرو به اندازه‌ی کافی، اضافه‌کار پرستاران در بسیاری از بیمارستان‌ها بیشتر اجباری‌ است و از قضا شبیهِ کار اجباری هم هست.»

به گفته این پرستار، حتی در ساعات سخت نیمه‌شب یا اوج کار نیز بیش از ساعتی ۱۶ هزار تومان پرداخت نمی‌شود. یعنی پرستاری که مثلا ۱۰۰ ساعت اضافه کار داشته باشد اجرتی کم‌تر از دو میلیون تومان دریافت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت گوشت در بسیاری کشورهای جهان به‌عنوان یکی از معیارهای اصلی تعیین میزان رفاه محسوب می‌شود. محمدی با اشاره به قیمت این محصول مهم گفت: «اگر بخواهیم قیمت گوشت را با نرخ اضافه‌کار پرستاران کشور مقایسه کنیم، به نتایج دردناکی می‌رسیم؛ با اضافه کار ساعتی ۱۶ هزار تومان، قیمت یک کیلو گوشت برابر با ۳۵ ساعت اضافه‌کار پرستاری است یعنی یک پرستار باید ۳۵ ساعت اضافه‌کار بایستد تا بتواند یک کیلو گوشت بخرد! به عبارتی، چهار شیفت کامل اضافه‌کاری برای خرید یک کیلو گوشت!»

طبق آمار وب‌سایت «تحلیل بازار» قیمت راسته با استخوان گوسفندی که از رایج‌ترین گوشت‌ها در ایران است ۳۵۰ هزار تومان است. ارزان‌ترین گوشت موجود قلم گوساله است که قیمت آن ۱۲۵ هزار تومان گزارش شده است. از سوی دیگر، قیمت ران کامل ممتاز گوسفندی و نیم‌شقه ران گوسفندی به ترتیب به ۴۴۰ و ۴۲۵ هزار تومان رسیده است.