فروپاشی اقتصادی لبنان به سود حزب‌الله است

حزب‌الله با استفاده از نفوذ و قدرت روزافزون خود از بحران‌های لبنان درآمد بسیاری کسب می‌کند

حزب‌الله با بهره‌جویی از بحران کمبود برق در لبنان پول زیادی به جیب می‌زندــ  عکس از: AFP

در حالی‌ که لبنان در نتیجه ائتلاف تسلیحاتی و مالی بین سیاستمداران فاسد و سلطه حزب‌الله بر این کشور، پیوسته در معرض چالش‌ها و بحران‌های سهمگین قرار دارد، با گذشت هر روز از تحولات لبنان از این واقعیت تلخ پرده برداشته می‌شود که حزب‌الله چگونه از بحران‌های لبنان به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. تازه‌ترین مورد از این دست در گزارش تحقیقی موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک بازتاب یافته است که با اطلاعات فاش‌شده در کانال تلویزیونی الحدث درباره سوء‌استفاده حزب‌الله از بازار املاک و قاچاق کالاهای مختلف از جمله اقلام بهداشتی و درمانی ایرانی از طریق نهادهای رسمی و خصوصی، همخوانی دارد و حزب‌الله با آن ترفند به‌گونه‌ای به خزانه‌اش پول می‌ریزد که تحت پیگیرد بین‌المللی قرار نگیرد.

بر اساس این گزارش،‌ حزب‌الله از بحران برق در لبنان راهی برای کسب درآمد پیدا کرده است. درست است که همه نیروگاه‌های تولید برق در انحصار حزب‌الله نیست اما این حزب با کسب‌وکار پررونقی که در این عرصه دارد، سود بسیاری به دست می‌آورد، بدون اینکه برای بهبود این بخش حیاتی اهمیتی قائل شود.

باید یادآوری کنیم که در لبنان، به دلیل نبود برق دولتی، مردم برق موردنیازشان را از طریق ژنراتور شرکت‌های خصوصی تامین می‌کنند و پول برق را ماهانه به این شرکت‌ها می‌پردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مناطق تحت نفوذ حزب‌الله، برای بهره‌برداری از بحران برق دو راه وجود دارد: اعطای وام از طریق موسسه مالی «قرض‌الحسنه» حزب‌الله برای خرید پنل‌های خورشید یا تامین برق از طریق ژنراتور شرکت‌های وابسته به حزب‌الله.

در بخش انرژی خورشیدی، حزب‌الله پنل‌های خورشیدی را ارزان‌تر از قیمت بازار ارائه می‌کند؛ اما وامی که حزب‌الله به مردم می‌دهد، تنها هزینه خرید پنل‌های خورشیدی ساخت شرکت‌های چینی را پوشش می‌دهد. در نتیجه، حزب‌الله و شرکت‌های چینی از وام‌گیرندگانی که به برق موقت دسترسی پیدا می‌کنند، سود می‌برند؛ به‌ویژه اینکه پنل‌های چینی دوام زیادی ندارند.

بهره‌برداری دیگر حزب‌الله از بحران برق در لبنان این است که شهرداری‌ها هم برای تامین برق یا از طریق شرکت‌های وابسته به حزب‌الله تجهیزات برق خورشیدی خریداری می‌کنند یا برای خرید این تجهیزات از موسسات مالی قرض‌الحسنه وام می‌گیرند. به عبارت دیگر شهرداری‌ها به عنوان نهادهای دولتی مستقیم حامی حزب‌الله و رشد موسسه مالی مشکوک آن می‌شوند. ساکنان مناطق تحت نفوذ حزب‌الله هم ناگزیرند برای تامین برق موردنیازشان به شرکت‌های وابسته به حزب‌الله و جنبش امل متکی باشند.

پایگاه خبری جنوبیه چندی پیش درباره روش مدیریت شبکه‌های تولید برق حزب‌الله و جنبش امل گزارشی منتشر کرد و نشان داد که این دو حزب برای تامین برق در مناطق تحت نفوذشان سه روش را دنبال می‌کنند و از این طریق سود هنگفتی به جیب می‌زنند:

اول‌ـ‌ـ شهرداری‌های مختلف لبنان ژنراتورهای برق را از شرکت‌های وابسته به حزب‌الله خریداری می‌کنند و به این ترتیب همه این ژنراتورها را افراد وابسته به حزب‌الله مدیریت می‌کنند

 دوم‌ــ در برخی موارد، حزب‌الله پروژه‌های برق را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کند که به اعضای حزب‌الله تعلق دارند

سوم‌ــ این مولدها ممکن است از طریق «مشارکت بین شهرداری و طرف‌های وابسته به حزب‌الله» مدیریت شوند

فعالیت حزب‌الله در بازار املاک و مستغلات هم نمونه دیگری از بهره‌برداری این حزب از بحران‌های لبنان یا به عبارت دقیق‌تر «ایجاد بحران» در این کشور است.

حزب‌الله و تاجران هوادار این حزب املاکی را که ارزش آن‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است می‌خرند. به همین منظور، حزب‌الله زمینه را برای گروه بزرگی از تجار فراهم کرده است تا در شهرهای مختلف لبنان به‌ویژه مناطقی که حضور و نقش حزب‌الله در آن‌ها محدود است، املاک و مستغلاتی بخرند. در نتیجه، تاجران وابسته به حزب‌الله که پولشان نقد است و به دلار پرداخت می‌کنند، آپارتمان‌های مجلل و گران‌قیمت مرکز شهر بیروت را خریداری و مسیر گسترش نفوذ حزب‌الله را هموار می‌کنند.

بازار وسایل الکترونیکی گران‌قیمت مانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و سایر تجهیزات الکترونیکی بخش دیگری از اقتصاد لبنان است که حزب‌الله آن را در کنترل دارد؛ زیرا تاجران وابسته به حزب‌الله این کالاها را بدون پرداخت مالیات وارد کشور می‌کنند و به همین دلیل آن‌ها ارزان‌تر می‌فروشند و اغلب مشتری‌ها را به خود جذب می‌کنند.

حزب‌الله از بحرانی که در بخش درمان و دارو در لبنان پدید آمده است هم سود بسیاری به دست می‌آورد. شرکت‌های وابسته به این حزب از یک سو داروهای ساخت ایران و سوریه را در مناطق تحت نفوذ حزب‌الله عرضه می‌کنند و از سوی دیگر، حزب‌الله مردم را به تحریم محصولات بهداشتی ساخت آمریکا فرا می‌خواند. در سال ۲۰۲۰، وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شرکت دارویی لبنانی وابسته به حزب‌الله از جمله بنیاد شهید لبنان را در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی قرار داد.

البته آنچه در این زمینه اشاره شد، مشتی از خروار است که نشان می‌دهد بحران‌های لبنان فرصت مناسبی را برای افزایش درآمدهای حزب‌الله فراهم کرده است. به همین دلیل، حزب‌الله هرگز به دنبال پایان دادن به بحران‌های لبنان نیست و تا زمانی‌ که این حزب از تداوم بحران‌ها سود ببرد، بحران‌ها همچنان ادامه خواهند داشت و حزب‌الله برای اینکه درآمدهایش را افزایش دهد، دامنه این بحران‌ها که در واقع خود عامل اصلی آن‌ها است، بیشتر گسترش خواهد داد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه