۴۷ ستاره لیگ‌های معتبر اروپایی در عربستان سعودی؛ گران‌قیمت‌ترین‌ها چه کسانی‌اند؟

روند جذب ستارگان فوتبال جهان به باشگاه‌های متمول سعودی همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین خریدها، الکساندر میتروویچ به الهلال و اوتاویو مونتیرو به النصر پیوسته‌اند

باشگاه‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی در هشت ماه گذشته با پیشنهادهای هنگفت، ستارگان زیادی را از سایر لیگ‌های معتبر جهان جذب کرده‌اند تا در راستای سیاست‌ مدیران سیاسی و ورزشی این کشور برای تبدیل لیگ فوتبال کشورشان به یکی از پرمخاطب‌ترین لیگ‌های جهان و گسترش صنعت توریسم در این کشور گام بردارند.

علی‌رغم آغاز لیگ حرفه‌ای سعودی‌ها، جذب بازیکنان درجه‌یک جهانی به باشگاه‌های متمول سعودی هنوز تمام نشده و در تازه‌ترین خریدها، الکساندر میتروویچ، ستاره ۲۸ ساله صربستانی باشگاه فولام، در انتقالی به ارزش ۵۸ میلیون یورو تا سال ۲۰۲۶ به الهلال عربستان سعودی پیوسته است.

روز یکشنبه ۲۹ مرداد هم خبر رسید که اوتاویو مونتیرو، بهترین بازیکن فصل گذشته لیگ برتر پرتغال، پس از پرداخت ۶۰ میلیون یورو به پورتو، همبازی جدید رونالدو و مانه در النصر شده است.

اکنون در میان دست‌کم ۴۷ ستاره‌ای که در ماه‌های اخیر از لیگ‌های اروپایی به لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی وارد شدند می‌توان ۱۰ بازیکن گران‌قیمت را معرفی کرد؛ نام‌هایی که تا فصل پیش، ستارگان تیم‌هایشان در پنج لیگ اروپایی معتبر بودند و حالا به باشگاه‌هایی در لیگ شبه‌جزیره آمده‌اند و درآمد سالیانه‌شان افزایشی چشمگیر یافته است.

به گزارش دیلی‌میل، در فهرست ۱۰ بازیگن گران‌قیمت لیگ فوتبال سعودی‌ها که مجموع ارزش قرارداد آن‌ها به ۵۲۴ میلیون پوند می‌رسد، سه بازیکن در باشگاه النصر، سه بازیکن در الاتحاد، دو بازیکن در الهلال، یک بازیکن در الاهلی و یک بازیکن هم در الاتفاق توپ خواهند زد؛ پنج تیم برتر که چهار تیم تحت حمایت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی است و فقط میزان خرید آن‌ها از لیگ برتر انگلستان در ماه‌های اخیر از ۲۰۰ میلیون پوند گذشته است.

۱.  کریستیانو رونالدو در النصر با دستمزد سالانه ۱۷۵ میلیون پوند در سال

پیوستن کریستیانو رونالدو، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان، به النصر در تعطیلات نیم‌فصل سال ۲۰۲۲، اولین بمب خبری لیگ سعودی‌ها بود که دنیای فوتبال را شوکه کرد و پس از آن همه فهمیدند که چه اتفاق‌هایی قرار است در شبه‌جزیره رخ دهد.

آقای گل تاریخ فوتبال جهان در حالی قراردادی دو ساله به ارزش مجموعا ۳۵۰ میلیون پوند را با تیم شهر ریاض به امضا رساند که پیش از آن منچستریونایتد انگلستان بابت هر هفته بازی به او تنها ۵۰۰ هزار پوند پرداخت می‌کرد.

اما اکنون درآمد این ستاره سابق رئال مادرید و یوونتوس هفت برابر بیشتر از زمان حضورش در منچستریونایتد است. رونالدو در دیگر جایگاهش به عنوان سفیر تبلیغات عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ هم نقش پررنگی ایفا خواهد کرد و بنا بر برخی گزارش‌ها، مبالغ حاصل از فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش درآمد او را تا ۴۰۰ میلیون پوند در سال افزایش خواهد داد.

۲ . نیمار در الهلال با دستمزد سالانه ۱۳۰ میلیون پوند

نیمارجونیور، دیگر ابرستاره یک دهه اخیر فوتبال دنیا، نیز هفته گذشته با امضای قراردادی دو ساله به ارزش ۲۶۰ میلیون پوند، راهی الهلال شد و پاری‌سن‌ژرمن را برای همیشه ترک کرد. پرافتخارترین تیم قاره آسیا برای خرید ستاره برزیلی الهلال از باشگاه فرانسوی ۷۸ میلیون پوند خرج کرد و مراسم رونمایی او در ورزشگاه خانگی الهلال در روز ۲۹ مرداد هم بسیار مجلل و رویایی برگزار شد.

نیمار ۳۱ ساله در حالی به عربستان سعودی رفت که پیش از این درباره علاقه تیم‌های بارسلونا و چلسی برای استخدام او اخباری منتشر شده بود، اما دستمزد سالانه ۱۳۰ میلیون پوندی الهلال به او به همراه ضمائم هیجان‌انگیز دیگر، تصمیم نیمار برای ترک فوتبال اروپا را قطعی کرد.

باشگاه پاری‌سن‌ژرمن شش سال قبل برای خرید نیمار از بارسلونا ۲۰۰ میلیون پوند هزینه کرده بود که همچنان بیشترین مبلغی است که تیمی در جهان برای دریافت رضایتنامه یک بازیکن فوتبال پرداخته است.

۳.  کریم بنزما در الاتحاد با دستمزد سالانه ۸۶ میلیون پوند

کریم بنزما، برنده توپ طلای فیفا در سال ۲۰۲۲ که یکی از باکیفیت‌ترین و پرافتخارترین مهاجمان تاریخ دنیای فوتبال محسوب می‌شود، ستاره دیگری است که با ورود به لیگ شبه‌جزیره همگان را حیرت‌زده کرد. این گلزن مسلمان فرانسوی پس از ۱۴ سال حضور در رئال مادرید، طی قراردادی سه ساله به ارزش تقریبی ۲۵۸ میلیون پوند به الاتحاد عربستان سعودی پیوست.

این ماشین گلزنی ۳۵ ساله در حالی به تیم اول شهر جده رفت که فصل گذشته در مجموع لیگ‌های مختلف برای رئال مادرید ۳۱ گل به ثمر رسانده بود. به همین دلیل نیز از او در ورزشگاه ملک عبدالله شهر جده با حضور ۶۰ هزار هوادار فوتبال استقبالی باشکوه به عمل آمد.

۴.  انگولو کانته در الاتحاد با دستمزد سالانه ۸۶ میلیون پوند

باشگاه الاتحاد پس از بنزما، با  خرید انگولو کانته نشان داد که هدف مدیران باشگاه تنها خرید ستاره‌های پرزرق‌وبرق نیست و موفقیت در لیگ این کشور و لیگ قهرمانان آسیا در اولیت برنامه‌های الاتحاد است.

کانته که به تواضع و سخت‌کوشی شهرت دارد و برخلاف بسیاری از ستارگان دنیای فوتبال، با خودروهای معمولی تردد می‌کند، از باشگاه چلسی انگلستان و با قراردادی دو ساله به قهرمان فصل گذشته لیگ سعودی پیوست تا بابت این دو سال بازی ۱۷۲ میلیون پوند درآمد داشته باشد. او در الاتحاد زیرنظر نونو اسپریتو سانتو، سرمربی سابق تاتنهام، بازی خواهد کرد.

۵.  ریاض محرز در الاهلی با دستمزد سالانه ۴۳ میلیون پوند

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقال ریاض محرز از منچسرسیتی انگلستان به الاهلی عربستان سعودی نیز اتفاقی شوکه‌کننده برای هواداران فوتبال بود، زیرا او سال گذشته از ارکان اصلی تیم پپ گواردیولا در فتح سه‌گانه اروپایی محسوب می‌شد اما مالکان الاهلی با پرداخت ۳۰ میلیون پوند به منچسترسیتی، مدیران این باشگاه و گواردیولا را به فروش او قانع کردند.

محرز که تصمیم گرفته در اوج دوران حرفه‌ای‌اش به الاهلی برود و شاگرد ماتیاس یایسله شود، اکنون با الاهلی قراردادی چهار ساله امضا کرده است و سالی ۴۳ میلیون پوند هم دریافت خواهد کرد.

۶.  جردن هندرسون در الاتفاق با دستمزد سالانه ۳۶.۴ میلیون پوند

جردن هندرسون، هافبک دفاعی مقتدر لیورپول، دیگر خرید جذاب این فصل لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی است.

باشگاه الاتفاق برای دریافت رضایتنامه هندرسون به باشگاه انگلستانی ۱۲ میلیون پوند پرداخت کرد. به گزارش دیلی‌میل، این هافبک باسابقه تیم ملی انگستان با سابقه ۷۴ بازی ملی سالانه ۳۶.۴ میلیون پوند از سعودی‌ها دریافت خواهد کرد.

پس از انتشار خبر مذاکره هندرسون با الاتفاق، هواداران لیورپول از کاپیتان تیمشان عصبانی شدند و معتقد بودند که او می‌باید با مبلغی کمتر در جزیره می‌ماند، اما علاوه بر علاقه هندرسون به دریافت دستمزدی چندبرابر، علاقه یورگن کلوپ به پایین آوردن معدل سنی تیمش نیز در این فروش تاثیرگذار بود.

هندرسون در سال ۲۰۱۴ کاپیتان دوم لیورپولی‌ها شد و پس از رفتن استیون جرارد، اسطوره آنفلید، به لس‌آنجلس گلکسی، کاپیتان اول لیورپول شد. نکته جالب اینکه هندرسون حالا قرار است در الاتفاق تحت هدایت استیون جرارد فوتبالش را ادامه دهد.

۷.  فابینیو در الاتحاد با دستمزد سالانه  ۳۶.۴ میلیون پوند

مدیران باشگاه الاتحاد برای به خدمت گرفتن فابینیو و دریافت رضایتنامه دیگر هافبک دفاعی لیورپولی‌ها، مبلغ هنگفت ۴۰ میلیون پوند به باشگاه انگلستانی پرداخت کردند تا نشان دهند که علاقه دارند با کمک فابینیو و انگولو کانته، کیفیت کمربند میانی تیمشان را به اندازه تیم‌های اروپایی بالا ببرند.

طبق گفته تلگراف، در حالی که پیش از این درباره انتقال سگ‌های فابینیو به عربستان سعودی نگرانی‌هایی وجود داشت، مدیران الاتحاد این مشکل را هم حل کردند.

 این ستاره برزیلی به اندازه هندرسون، ۳۶.۴ میلیون پوند در سال دریافت خواهد کرد.

۸.  سادیو مانه در النصر با دستمزد سالانه ۳۳.۸ میلیون پوند

سادیو مانه، یکی از گلزن‌ترین مهاجمان دنیا در یک دهه اخیر، نیز با مبلغ حدودی ۳۴ میلیون پوند به النصر پیوست.

او پس از جدایی از لیورپول، فصل گذشته به بایرن مونیخ آلمان پیوست اما با وجود زدن ۱۲ گل و قهرمانی با این باشگاه، با کم‌لطفی مدیران آلمانی مواجه شد و در نهایت تصمیم گرفت برای رسیدن به درآمدی عالی و محیطی امن به عربستان سعودی برود.

در ویدیویی که باشگاه عربستانی برای خوش‌آمدگویی به مانه منتشر کرد، هواداران این تیم شعار جدیدی را برای مهاجم سنگالی سرودند که در بخشی از آن آمده است: «سادیو مانه، در حال دویدن از باله/ مانه! آواز خواندن نصراوی را بشنو، مانه! همه ما در ریاض در حال پیشرفت‌ایم.»

۹.  کالیدو کولیبالی در الهلال با دستمزد سالانه ۳۰ میلیون پوند

کالیدو کولیبالی، مدافع تنومند چلسی، دیگر ستاره جذب‌شده به باشگاه الهلال عربستان سعودی است که تنها یک سال پس از انتقال از ناپولی به لیگ برتر جزیره، تصمیم به کوچی دوباره گرفت و این‌بار به شبه‌جزیره عربستان رفت.

مدیران الهلال حاضر شدند برای جذب کولیبال۲۰ میلیون یورو به باشگاه چلسی پرداخت کنند و بر اساس گزارش روزنامه سان، مبلغ دستمزد سالانه مدافع تیم ملی فرانسه نیز ۳۰ میلیون پوند خواهد بود.

کولیبالی ۳۲ ساله علی‌رغم گذراندن یک فصل سخت در چلسی به دلیل تغییر مدیریت این تیم، چند سالی است که یکی از بهترین مدافعان اروپا محسوب می‌شود و در ناپولی ایتالیا هم دورانی رویایی را گذراند.

۱۰.  مارسلو بروزوویچ در النصر با دستمزد سالانه ۲۰ میلیون پوند

النصری‌ها در کنار جذب خط حمله‌ای رویایی، یکی از بهترین هافبک‌های روز فوتبال اروپا را نیز جذب کرده‌اند: مارسلو بروزوویچ از اینترمیلان ایتالیا که فصل گذشته در رساندن تیم ایتالیایی به فینال لیگ قهرمانان اروپا نقش مهمی داشت.

النصر بابت رضایتنامه بروزوویچ ۳۰ ساله که با اینترمیلان، قهرمان سری آ و فینالیست لیگ قهرمانان اروپا شد و با تیم ملی کرواسی نایب‌قهرمان جام جهانی بود، به باشگاه ایتالیایی ۱۵ میلیون پوند پرداخت کرد.

به گفته جانلوکا دی‌مارتزیو، کارشناس نقل‌وانتقالات ایتالیا، هافبک ثابت تیم ملی کرواسی سالانه ۲۰ میلیون پوند در النصر دستمزد دریافت خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال