«پیشرفت چشمگیر» در استراحتگاه برفی تروجنا از پروژه نئوم عربستان سعودی

این منطقه به منزله یک مقصد کوهستانی در طول سال با ترکیبی عالی از طبیعت، ماجراجویی، معماری مدرن، تجربه سرگرمی‌های متنوع و مهمان‌نوازی مجلل، چیزی متفاوت و منحصربه‌فرد برای منطقه ارائه می‌دهد

مهندسانی که در تروجنا، نخستین پروژه کوهستانی ورزش‌های زمستانی در عربستان سعودی که بخشی از پروژه بزرگ ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم این کشور است، مشغول به کارند، از پیشرفت «چشمگیر» کارها در این سایت وسیع خبر داده‌اند.
به گزارش اختصاصی العربیه انگلیسی، این استراحتگاه عظیم و پیشرفته در نهایت هفت هزار ساکن دائمی را در خود جای خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود سالانه بیش از ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشته باشد.


 این مجموعه‌ متشکل از یک دهکده عمودی، منطقه سرگرمی، منطقه خرید، مکان‌های ویژه تفریحات شبانه و بیش از ۱۰۰ فرصت متفاوت برای ورزش‌های مختلف است و میزبان جشنواره‌ها، اجراهای موسیقی و رویدادهای مد و البته پیست‌ اسکی‌ و ورزش‌های زمستانی هم خواهد بود.
فیلیپ گولت، مدیر اجرایی تروجنا، به العربیه انگلیسی گفت که توپوگرافی و آب‌وهوای خنک‌تر تروجنا که در مرتفع‌ترین رشته‌کوه عربستان سعودی در تبوک واقع شده است، اولین فرصت اسکی در فضای باز را در منطقه میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس فراهم می‌کند.


گولت گفت: «اما آنچه کمتر در مورد تروجنا می‌دانیم، دمای زیر صفر در طول ماه‌های زمستان و بارش برف طبیعی هر ساله در آن است. همه این‌ها کمک می‌کنند تا تروجنا مقصدی برای ورزش‌های زمستانی باشد.»
گولت گفت که ساخت تروجنا که خبر آن را نخستین بار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ۲۰۲۲ اعلام کرد، با توجه به اینکه هدف از آن به نمایش گذاشتن مقصدی کوهستانی به مثابه یکی از پایدارترین پیست‌ اسکی‌ها از نظر زیست ‌محیطی در جهان است، شاهکار عظیم مهندسی است که کاملا در راستای بلندپروازی‌‌های سبز گسترده‌تر نئوم قرار دارد. او توضیح داد که این پروژه نیازمند بررسی تولید پایدار برف، راهبردهایی برای‌ آب کردن برف و میزان انرژی لازم برای آن است.


به گفته گولت، تروجنا فراتر از صرفا پیست اسکی است. این منطقه به منزله یک مقصد کوهستانی در طول سال با ترکیبی عالی از طبیعت، ماجراجویی، معماری مدرن، تجربه سرگرمی‌های متنوع و مهمان‌نوازی مجلل، چیزی متفاوت و منحصربه‌فرد برای منطقه ارائه می‌دهد.
او گفت: «بسیاری از کشورها مقاصد کوهستانی زیبایی دارند، اما آنچه تروجنا را متمایز می‌کند، این واقعیت است که پایدار است و انرژی لازم برای آن، از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود.»
از دیگر نکات برجسته تروجنا می‌توان به یک دریاچه آب شیرین مصنوعی اشاره کرد که هدف از احداث آن افزایش قابلیت زندگی برای مردم و حیوانات، ارائه تجربیات متعدد، برگزاری ورزش‌های آبی و فعالیت‌های سرگرمی با احداث دهکده آبی واقع در ساحل دریاچه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


دهکده اسکی و دهکده آبی سکونتگاه‌هایی سطح بالا با مهمان‌پذیرهای پنج ستاره، غذاخوری‌های عالی و فروشگاه‌های درجه‌یک‌اند که تفریح و آرامشی بی‌نظیر به ساکنان و بازدیدکنندگان نوید می‌دهند.
اسلوپ رزیدنس تروجنا در نزدیکی پیست اسکی و مشرف به دریاچه است. این بنا به‌گونه‌ای طراحی ‌شده است که با مناظر اطراف ترکیب شود و از عمارت‌‌های مجلل و رستوران‌های منحصربه‌فرد سطح بالا چشم‌اندازی پانوراما ارائه ‌دهد.
در مجموع ۴۲ هزار مترمربع فضا برای فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و نیز بیش از سه هزار و ۵۰۰ اتاق هتل و آپارتمان‌های خدماتی موجود خواهد بود.
با این ‌حال، امکانات تفریحی و سرگرمی تروجنا فقط به فعالیت‌های ورزشی محدود نخواهد شد. بر اساس یک تقویم فصلی، مردم در تمام طول سال می‌توانند منتظر کنسرت‌های زنده، جشنواره‌های موسیقی، رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه‌های هنری، نمایش مد و نمایشگاه‌های آشپزی باشند.


پیشرفت تاکنون
گولت می‌گوید که برای ارتقای توسعه تروجنا کارهای قابل‌توجهی در حال اجرا است: «از سال ۲۰۲۲ ما موفق شدیم در مجموع ۱.۶ میلیون مترمکعب مواد از سایت دریاچه در تروجنا حفاری کنیم. دهکده اسکی واقع در منطقه سرگرمی و اسلوپ رزیدنس واقع در منطقه استراحتگاه، با کارهای زیرزمینی در حال اجرا و طراحی دقیق و توسعه‌یافته‌شان پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند.»


همچنین کار روی «دهکده عمودی» تروجنا ( The Vault ) با نزدیک به یک‌ میلیون تن مکعب سنگ در حال حفاری و استفاده برای ایجاد بستر جدید است.
از سپتامبر تا نوامبر، تمرکز بر گردشگری سلامت خواهد بود که با میزبانی از استراحتگاه‌های یوگا و سایر رویدادهای تناسب و پرورش اندام برجسته می‌شود. از دسامبر تا مارس، صحنه برای مجموعه‌ای از ورزش‌ها و فعالیت‌های برف‌محور آماده است.


از مارس تا مه، فعالیت‌های ماجراجویانه جذاب علاقه‌مندان به ورزش در ارتفاعات، دوچرخه‌سواری در کوهستان، کوه‌نوردی و پاراگلایدر را مجذوب می‌کند.
در همین حال فصل تابستان از ژوئن به بعد به سمت فعالیت‌های دریاچه‌محور شامل جشن‌های آشپزی، نمایشگاه‌های هنری و مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع فرهنگی می‌رود.
انتظار می‌رود تروجنا بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد کند و تا سال ۲۰۳۰ حدود سه میلیارد ریال عربستان سعودی (بیش از ۷۹۶ میلیون دلار) به تولید ناخالص داخلی این کشور بیفزاید.
توجه به پایداری

پایداری در قلب پروژه تروجنا قرار دارد؛ درست مانند پروژه بزرگ‌تر ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم و سایر مکان‌های شاخص پروژه نئوم چون لاین، اوکساگون و سنداله انرژی موردنیاز تروجنا نیز به طور کامل از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود و این پروژه با بالاترین استانداردهای پایداری ساخته خواهد شد.
در راستای تعهد گسترده‌تر نئوم به حفاظت از محیط زیست، تنها در ۵۷ کیلومترمربع از مساحت یک هزار و ۴۰۰ کیلومترمربعی تروجنا ساخت‌وساز خواهد شد که حدود پنج درصد از کل مساحت این استراحتگاه کوهستانی خواهد بود.

بیشتر از زندگی