درخواست ترکیه از عراق: «پ‌ک‌ک» را سازمان تروریستی اعلام کنید

دولت عراق بارها شکایت کرده است که حمله‌های هوایی ترکیه در شمال عراق نقض حاکمیت ملی این کشور است

کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه ترکیه و عراق در بغداد - Ahmad AL-RUBAYE / AFP

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه، اول شهریو گفت که دولت ترکیه از دولت عراق انتظار دارد مانند متحدان غربی‌اش حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را سازمانی «تروریستی» بداند.

به گزارش الجزیره، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه در نخستین سفر رسمی از زمان تصدی وزارت خارجه ترکیه به بغداد سفر کرده است. از جمله هدف‌های سفر فیدان موضوع آماده‌سازی شرایط برای سفر آتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به عراق است که هنوز تاریخ رسمی آن اعلام نشده است. فیدان در این سفر «پ‌ک‌ک» را «دشمن مشترک» توصیف کرد.

فیدان در کنفرانس خبری مشترک در بغداد پس از دیدار و گفت‌وگو با فواد حسین، همتای عراقی‌، گفت: «ما نمی‌توانیم بپذیریم که پ‌ک‌ک حاکمیت عراق را زیر پا بگذارد.»

او همچنین گفت: «سنجار، مخمور، قندیل، سلیمانیه، و بسیاری از مناطق دیگر عراق را گروه تروریستی پ‌ک‌ک اشغال کرده‌ است.»

به‌رغم ادعای ترکیه در مورد تلاش برای مقابله با نیرویی که بخش‌هایی از عراق را «اشغال» کرده است، عراق بارها شکایت کرده است که حمله‌های هوایی ترکیه در شمال عراق نقض حاکمیت ملی این کشور است.

سازمان اطلاعات ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد یکی از اعضای «پ‌ک‌ک» در سلیمانیه را که برای ترور نیروهای امنیتی در ترکیه آموزش دیده بود «خنثی» کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیدان، رئیس سابق اطلاعات ترکیه، قرار است در آینده به شمال عراق سفر کند تا با مقام‌های کُرد گفت‌وگو کند.

اتحادیه اروپا، آمریکا، و ترکیه «پ‌ک‌ک» را گروهی «تروریستی» اعلام کرده‌اند. این گروه در سال ۱۹۸۴ شورش مسلحانه علیه دولت ترکیه را برای تحقق حقوق کردهای ترکیه آغاز کرد. از آن زمان تا کنون، بیش از ۴۰ هزار نفر در درگیری‌های بین دو طرف کشته شده‌اند.

ترکیه همچنین یگان‌های مدافع خلق را، که شاخه سوری «پ‌ک‌ک» می‌داند، هدف قرار داده است.

وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای ترک در مورد برنامه‌های بغداد برای مقابله با «پ‌ک‌ک» مستقیم صحبت نکرد، اما این موضوع در ماه‌های اخیر بیش از پیش مطرح شده است، زیرا شمال عراق و سوریه شاهد درگیری‌های شدید بین مبارزان کرد و ترکیه یا گروه‌های تحت حمایت ترکیه بوده است. همچنین، انتظار می‌رود این موضوع در سفر اردوغان به عراق نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا صادرات نفت به ترکیه سال‌ها موضوع اصلی منطقه نیمه‌خودمختار کردستان عراق بوده است.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق مدت‌ها است که با مقام‌های دولت عراق بر سر تقسیم درآمدهای نفتی اختلاف‌نظر دارند. اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۴ یکجانبه تصمیم گرفت نفت به جیحان ترکیه صادر کند تا درآمدی مستقل برای اقلیم ایجاد کند. این طرح در ماه مارس سال جاری، هنگامی که اتاق بازرگانی بین‌المللی در پاریس حکم داد که ترکیه معاهده‌ای قدیمی با عراق را نقض کرده است، ضربه بزرگی به اقلیم وارد کرد.

در پی این تصمیم، ترکیه خط لوله‌ای را که دولت کردستان برای پمپاژ نفت از آن استفاده می‌کرد تعطیل کرد. مقام‌های دولت اقلیم کردستان در حال مذاکره با دولت جدید محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، برای دستیابی به توافقی تازه‌اند، اما این توافق هنوز نهایی نشده است.

گفتنی است که هم‌زمان با دیدار وزیران خارجه عراق و ترکیه در بغداد، یک هیئت عالی‌رتبه عراقی به ریاست وزیر نفت عراق در ترکیه بود.

بیشتر از جهان