جراحی کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در زنان کاهش دهد

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه یوتا نشان می‌دهد جراحی کاهش وزن به کاهش میزان بروز سرطان روده بزرگ منجر می‌شود

خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند رحم، تخمدان، روده بزرگ و پستان قبل و پس از یائسگی کاهشی قابل‌توجهی پیدا کرد- Canva

یک مطالعه‌ تحقیقی ادعا می‌کند که جراحی کاهش وزن به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

این مطالعه که پژوهشگران دانشگاه یوتا انجام دادند، نشان داد که میزان مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در بیماران زن که جراحی شده بودند، از افرادی که هیچ گونه جراحی چاقی انجام نداده بودند به طورچشمگیری کمتر است.

اگرچه پیش‌تر مطالعه‌های‌ جمعیتی ارتباط مثبت میان شاخص توده بدن و میزان سرطان را ثابت کرده بود، اما هنوز مشخص نیست که آیا کاهش وزن بدن به کاهش خطر سرطان منجر می‌شود یا خیر.

به گفته پژوهشگران، به‌دلیل کاهش وزن زیاد و پایدار در جمعیت‌های بزرگ، ممکن است دستیابی به آن دشوار باشد.

با‌این‌حال، به گفته نویسندگان این مطالعه، به دلیل کاهش وزن زیاد و ماندگار در نتیجه جراحی چاقی، مطالعه‌های اخیر نشان داده‌اند که میزان سرطان و مرگ‌و‌میر ناشی از جراحی چاقی در مقایسه با افرادی که این عمل را انجام نداده‌اند، کمتر است.

تد آدامز، نویسنده این مطالعه، گفت: «وقتی دانشمندان بیماری‌های انسانی را مطالعه می‌کنند، یک جنبه کشف، تایید نتایج مشابه از مطالعه‌های متعدد است. این پژوهش نتیجه مطالعه مهم دیگری است که مزایای طولانی‌مدت جراحی کاهش وزن را در پیشگیری از سرطان به‌شدت تایید می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها با بررسی جنسیت، مرحله بیماری و روش [درمان]، میزان شیوع سرطان و مرگ‌و‌میر را بر اساس چاقی و سرطان‌های غیر‌مرتبط با چاقی مقایسه کردند.

در این مطالعه‌، بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۹، ۲۲ هزار بیمار که جراحی چاقی انجام دادند، با افراد بسیار چاقی که این جراحی را انجام ندادند بررسی شدند. هر بیمار بر اساس سن، جنس و شاخص توده بدنی‌ مقایسه شد.

دانشمندان دریافتند که خطر ابتلا به هر نوع سرطان در گروهی که جراحی کاهش وزن انجام دادند، ۲۵ درصد از گروهی که این جراحی را انجام ندادند کمتر است. 

خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی در زنانی که جراحی چاقی انجام داده بودند، ۴۱ درصد از افرادی که جراحی انجام نداده بودند کمتر بود. خطر ابتلا به سرطان در مردان چاقی که این جراحی را انجام داده بودند، از مردانی که جراحی انجام نداده بودند کمتر نبود.

به‌طور کلی، خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند رحم، تخمدان، روده بزرگ و پستان قبل از یائسگی و سرطان پستان پس از یائسگی، کاهشی قابل‌توجهی پیدا کرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که مرگ ناشی از سرطان در میان زنانی که جراحی چاقی انجام داده‌اند، از زنانی که این جراحی را انجام نداده‌اند ۴۷ درصد کمتر است.

دکتر آدام گفت: «یافته‌های مهم مطالعه فوق این است که جراحی چاقی به کاهش میزان بروز سرطان روده بزرگ منجر می‌شود (مطالعات قبلی سازگار نبوده است).»

همچنین بروز سرطان سینه در زنان (‌قبل و بعد از یائسگی) به دنبال جراحی چاقی کاهش می‌یابد، که ممکن است نشان دهد کاهش وزن در میان زنان بسیار چاق در هر دو گروه، باعث کاهش ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

این مطالعه به‌صورت آنلاین در نشریه چاقی (Obesity) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان