دستگیری چهار شهروند اسرائیل به جرم قاچاق سلاح‌های ساخت ایران

این چهار نفر مظنون به ارتباط با حزب‌الله لبنان‌اند

شین بت، ارتش اسرائیل و پلیس این کشور به‌طور مشترک عملیات دستگیری این چهار نفر را انجام دادند-AHMAD GHARABLI / AFP

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائيل، شین بت، روز پنجشنبه اعلام کرد که در ماه گذشته چهار شهروند این کشور به دلیل ظن ارتباط‌ با حزب‌الله لبنان و وارد کردن قاچاقی مواد انفجاری ساخت ایران به اسرائیل دستگیر شده‌اند. بازداشت‌شدگان از شهروندان عرب اسرائيل‌اند و از شهرهای کفر قاسم و لود در مرکز اسرائیل می‌آیند.

به گفته شین بت، سه نفر از این افراد در کفر قاسم دستگیر شدند و مظنون به وارد کردن قاچاقی «شمار کثیری از سلاح‌های باکیفیت» به اسرائیل‌اند. به گفته این اداره، دو دستگاه انفجاری ساخت ایران ازجمله تسلیحاتی بودند که اسرائیلی‌ها توقیف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک شهروند دیگر اسرائیل نیز در یورش دیگری در شهر لود دستگیر شد. او مظنون به تدارک استفاده از یک دستگاه انفجاری مشابه برای استفاده مجرمانه بود.

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائيل می‌گوید: «تحقیقات شین بت نشان می‌دهد که حزب‌الله تلاش می‌کند شبکه‌ای از قاچاقچی‌ها را در اسرائیل به خدمت بگیرد و به کار بیندازد و هدفش از این کار توزیع تسلیحات غیرقانونی و غیرمعمولی به طرفین مختلف ازجمله عناصر جنایی است.»

جلال خُرسه ۲۸ ساله، احمد عیسی ۳۰ ساله، محمد عیسی ۳۹ ساله از کفرقاسم و نوح عاصم ۳۰ ساله از لود، دستگیرشدگان اصلی‌اند. آن‌ها امروز با شماری از اتهام‌های تسلیحاتی مختلف مواجه شدند.

به گزارش روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، یک مقام ارشد شین بت می‌گوید: «این ماجرا بار دیگر نشان می‌دهد که عناصر تروریستی حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران می‌کوشند از شهروندان عرب اسرائیل برای فعالیت علیه دولت سوءاستفاده کنند.»

این مقام افزود: ‌«در زمان تحقیقات در ضمن معلوم شد که مرز بین فعالیت تروریستی و مجرمانه به‌شدت نازک است.»

شهرها و مناطق عرب‌نشین اسرائیل مدت‌هاست با نرخ بالای جرم و جنایت مواجه‌اند. اکنون این دستگیری‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های جمهوری اسلامی و گروه‌های موردحمایت‌ آن همچون حزب‌الله لبنان نیز احتمالا در این میان نقش دارند.

شین بت، ارتش اسرائیل و پلیس این کشور به‌طور مشترک عملیات دستگیری این چهار نفر را انجام دادند.