بازگشت به دهه ۶۰؛ از پاکسازی اساتید تا تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها

استاد اخراجی دانشگاه علامه: ما روزی‌خور سفره ملت‌ایم، نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم

در ادامه حذف استادان غیرهمسو با حاکمیت از دانشگاه‌های ایران و خالی کردن عرصه برای جذب استادهای «متدین و انقلابی»، عزیز شفیعی زرقانی، استاد گروه مهندسی مواد دانشگاه شیراز، نیز به جمع استادان اخراج‌شده پیوست.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، این استاد دانشگاه سال گذشته با حمایت از خیزش سراسری، از برگزاری کلاس‌های درس سر باز زد و در اعتراض به تهدید و توبیخ دانشجویان و یورش نیروهای نظامی امنیتی به کتابخانه‌ دانشگاه، موضع‌گیری کرد.

بر اساس این گزارش خبر قطع همکاری با شفیعی زرقانی شفاهی و از طریق رئیس دانشکده به او اعلام شده؛ این در حالی‌ است که قرارداد پیمانی او در فروردین‌ماه به مدت یک سال تمدید شده بود.

شوراهای صنفی اعلام کرد عزیز شفیعی زرقانی به همراه جمعی از دانشجویان در مکاتبات متعدد با مراجع مختلف دانشگاه از جمله رئیس و معاون آموزشی خواستار ارائه توضیحات درباره این ترک همکاری شده‌اند. در بخشی از نامه دانشجویان به رئیس دانشگاه آمده است: «ایشان در میان دانشجویان استادی محترم و محبوب با سطح علمی و تجربی بالا هستند؛ همراه و حامی در چالش‌های مختلف دانشجویان و استادی فعال و خوش‌فکر در زمینه تخصصی خودشان که به ایجاد بسترهایی برای رشد دانشجویان مستعد و توانمند منجر شده است.»

با این حال مسئولان این دانشگاه نه‌تنها از ارائه پاسخ رسمی سر باز زده‌اند که او را تحت فشار گذاشته‌اند شرکت‌های نوآفرین (استارتاپ‌) فعال تحت مدیریتش را هم از دانشگاه خارج کند.

از سوی دیگر، رهام افغانی خراسکانی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بهشتی، هم در توییتر، از اخراج خود خبر داد. کانال دانشجویان متحد اعلام کرد که پیش‌تر نیز شنیده‌ها حاکی از قطع همکاری با این استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بهشتی بود. این استاد هم در خیزش سراسری از دانشجویان حمایت کرده بود.

اخراج افغانی خراسکانی با رد درخواست تبدیل وضعیت او در هیئت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی صورت گرفت؛ رویه‌ای که برای حذف اکثر استادها اتخاذ می‌شود.

دانشگاه‌های ایران همان‌طور که از استادان غیرهمسو با جمهوری اسلامی خالی می‌شوند، با افرادی گمنام و حامیان ارزشی و انقلابی حاکمیت پر می‌شوند. چندی پیش اعلام شد که در ازای استادهای اخراج‌شده دانشگاه شریف، امیرحسین ثابتی، رئیس سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، به عنوان یکی از استادان جایگزین به این دانشگاه پیوسته است. او سال‌های گذشته در سرکوب اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه تهران نقش فعالی داشت.

رهام افغانی خراسکانی در واکنش به این انتصاب خطاب به ثابتی در توییتر نوشت: «حالا که به یمن خوش‌رقصی‌های مکرر چنین موقعیتی برایت فراهم شده، فکر نکن مانند سفر قطر تماما خوشگذرانی‌ است. دانشجویان از تعارف این توهین در خواهند آمد.»

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه حکومتی کیهان، نیز چندی پیش در مطلبی با عنوان «در سر هزار فتنه نیرنگ‌های رنگی!» از اخراج استادان و جذب افراد انقلابی و ارزشی حمایت کرده و نوشته بود: «چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته نه فقط از اغتشاشات و اغتشاشگران حمایت کرده بودند، بلکه در پاره‌ای موارد با اراذل و اوباش اغتشاشگر در جنایت علیه مردم مظلوم این مرزوبوم همراه بودند، از دانشگاه اخراج شده‌اند. این کمترین و پیش‌پا‌افتاده‌ترین مجازات در مقابل اقدام‌های پلشت و غیر‌انسانی آن‌ها است.»

از سوی دیگر، انجمن علمی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد در بررسی‌های اولیه دروس ارائه‌شده ترم آتی روی اپلیکیشن گلستان این دانشگاه، در فهرست استادها تعداد قابل‌توجهی اسامی ناآشنا دیده می‌شود. بر اساس این گزارش، دروس مهمی که پیش از این با استادهای باسابقه و نام‌آشنای دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ارائه می‌شدند، اکنون به استادان «بدون سابقه مرتبط» یا «گمنام» واگذار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها، دانشگاه علامه آمنه عالی و حمیده خادمی، دو استاد نام‌آشنای این دانشگاه، را اخراج و با سه تن از استادان مدعو نیز قطع همکاری کرده است. در این راستا، انجمن علمی روانشناسی این اقدام را ضربه‌ای سخت بر پیکر نیمه‌جان دانشکده روانشناسی توصیف کرد و نوشت: «دکتر الهام توکلی، دکتر زهرا نوعی و دکتر حمید بهرامی‌زاده علی‌رغم پیگیری‌های مکرر دانشجویان از لیست استادان نیمسال دوم خط خوردند. حال به نقطه‌ای رسیدیم که چرخ‌‌های ارابه‌ مرگ علم دانشکده گویی سر بازایستادن ندارند و کار را به جایی رسانده‌اند که دو تن از شریف‌ترین استادان دانشکده را تنها به جرم حمایت از دانشجو از بدنه دانشگاه جدا می‌کنند.»

این انجمن علمی خطاب به استادانی که در مورد این موج پاکسازی سکوت کرده‌اند، گفت: «از استادانی که در سکوت نظاره‌گر این رنج آشکارند و دم برنمی‌آورند، می‌پرسیم آیا به روزی نمی‌اندیشید که نوبت شما هم رسیده باشد؟ با این تفاوت که دیگر بهای اخراجتان شرافتی نیست که برای صیانت از دانش و دانشجو خرج کرده باشید، بلکه دم یا بازدمی‌ است که خوشایند سردمداران دانشگاه نیست.»

اعضای انجمن‌ علمی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با اشاره به اینکه هنوز خبر رفتن استادهایشان را باور نکرده‌اند، خواستار بازگشت آمنه عالی، حمیده خادمی و سایر استادانی شدند که به تعبیر آن‌ها «به گناه اندیشه ناهمسو» از بدنه دانشگاه جدا شده‌اند. دانشجویان این دانشگاه همچنین هشدار دادند که در غیر این صورت، مسیر علم و علم‌‌آموزی در دانشکده وارد مسیر تاریکی خواهد شد که دیگر بازگشتی ندارد.

آمنه عالی در واکنش به اخراجش از دانشگاه علامه با انتشار نامه‌ای اعلام کرد: «ما معلم‌ها نمی‌توانيم و نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم. ما روزی‌خور سفره ملت‌ایم و باید خادم آن‌ها باشیم. مدرسه و دانشگاه خانه فرزندان این مردم است و ما حامی حقوق این فرزندان و حافظ حریم این خانه‌ایم.»

او در این نامه تاکید کرد که اخراجش بدون اجرای رویه‌های مرسوم اداری انجام شده است و او را ابتدا از مدیریت گروه و سپس از «صحنه دانشگاه» حذف کرده‌اند. او با توضیح این روند نوشت که این اقدام صورت گرفت تا شاید «کمتر بار این مسئولیت اجتماعی را بر دوش نحیفشان احساس کنند و چند صباحی به رونق این فرمانبرداری و سلطه‌گری دلخوش کنند. غافل از اینکه این تیزی سنان شما نیز بگذرد».

موج جدید تصفیه‌ها و فضای امنیتی در دانشگاه‌های ایران طی ماه‌های گذشته ابتدا با اخراج، تبعید، بازداشت و تعلیق دانشجویان آغاز شد و اکنون با پاکسازی استادهای همسو با اعتراض‌ها ادامه یافته است. علاوه بر این، خبرها حاکی از آن است که از برخی دانشگاه‌ها صدای اقدام برای تفکیک جنسیتی کلاس‌های درس هم شنیده می‌شود.

شوراهای صنفی دانشجویان با انتشار نامه‌ای که به دستش رسیده بود، اعلام کرد معاون فرهنگی و اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی طی نامه‌ای به تاریخ ۵ شهریور، با استناد به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۶، خواهان تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه شده است. این نامه برای روسای دیگر دانشکده‌ها نیز ارسال شده‌ است.