نتایج یک مطالعه جدید: آلودگی هوا از سیگار و الکل مضرتر است

بنگلادش، هند، نپال و پاکستان به ترتیب چهار کشور با بیشترین آلودگی هوا معرفی شده‌اند

آلودگی هوا در پکن، پایتخت چین‌ــ GREG BAKER / AFP

تحقیقات جدید موسسه سیاست انرژی در دانشگاه شیکاگو (EPIC) حاکی از آن است که آلودگی هوا بزرگ‌ترین تهدید جهانی برای سلامتی انسان معاصر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۹ اوت (هفتم شهریور) منتشر شد، نشان داد آلودگی هوا برای سلامتی افراد معمولی خطرناک‌تر از سیگار یا الکل است. این پژوهش همچنین تاکید کرد با وجود اینکه وضعیت آلودگی هوا در چین به‌سرعت در حال بهتر شدن است، این تهدید در جنوب آسیا رو‌به‌افزایش است.

به گفته دانشمندان موسسه سیاست انرژی، با وجود هشدارهای فراوانی که درباره تاثیر زیان‌بار آلودگی هوا بر سلامتی انسان داده شده، میزان بودجه‌ای که برای مقابله با این چالش تخصیص یافته، کمتر از مبلغی است که برای مبارزه با بیماری‌های عفونی در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس گزارش سالانه شاخص کیفیت هوا، آلودگی ذرات معلق که از گازهای گلخانه‌ای، وسایل نقلیه، کارخانه‌ها، آتش‌سوزی‌ و موارد دیگر ناشی می‌شود، همچنان «بزرگ‌ترین تهدید خارجی برای سلامت عمومی» است. این ذرات ریز با ابتلا به بیمار‌های ریوی، قلبی، سکته مغزی و سرطان مرتبط شناخته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این داده‌ها که تا سال ۲۰۲۱ منتشر شد، اگر کشورهای جهان موفق شوند این آلاینده‌ها را به طور مداوم کاهش دهند، شاخص طول عمر هر ​​فرد به طور متوسط ۲.۳ سال افزایش می‌یابد. این در حالی است که مصرف دخانیات می‌تواند این شاخص را ۲.۲ سال کاهش دهد و سوءتغذیه کودکان و مادران نیز عامل کاهش طول عمر به میزان ۱.۶ سال دانسته شده است.

در این میان، آسیا و آفریقا با بیشترین خطر مواجه‌اند و در عین حال برای بهبود وضعیت و همچنین ارائه اطلاعات به‌موقع و دقیق به شهروندانشان ضعیف‌ترین زیرساخت‌ها را دارند. سهم آن‌ها از کمک‌های بشردوستانه جهانی در این زمینه هم کمتر است. به عنوان مثال، کل قاره آفریقا کمتر از ۳۰۰ هزار دلار برای مقابله با آلودگی هوا دریافت می‌کند.

دانشمندان هشدار می‌دهند در چنین وضعیتی لازم است منابع بیشتری برای مبارزه با آلودگی هوا اختصاص پیدا کند. به گفته آن‌ها، در حالی که یک مشارکت مالی بین‌المللی به نام صندوق جهانی وجود دارد که سالانه چهار میلیارد دلار برای بیماری اچ‌آی‌وی (ایدز)، مالاریا و سل پرداخت می‌کند، برای آلودگی هوا هیچ معادلی وجود ندارد.

با توجه به اخطار دانشمندان، این کم‌توجهی به اختصاص منبع برای مقابله با آلودگی هوا در شرایطی است که این مشکل می‌تواند باعث شود جمعیت بیشتری از افراد جهان به‌ویژه در کشورهای کم‌برخوردار در معرض خطر قرار بگیرند.

آسیای جنوبی یکی از بدترین مناطق از نظر آلودگی هوا به شمار می‌رود. بنگلادش، هند، نپال و پاکستان از نظر میانگین سالانه روزهای آلوده و میزان ذرات ریز که به وسیله ماهواره‌ها شناسایی شده، به ترتیب چهار کشور با بیشترین آلودگی معرفی شده‌اند. در این میان، دهلی پایتخت هند «آلوده‌ترین کلان‌شهر جهان» است.

در سوی دیگر، چین از نظر مقابله با آلودگی هوا پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. مبارزه پکن با این مشکل مهم در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و آلودگی هوا در چین بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ به میزان ۴۲.۳ درصد کاهش یافت. به گفته محققان اگر این پیشرفت‌ها ادامه پیدا کند، هر شهروند چینی می‌تواند به طور متوسط ۲.۲ سال بیشتر عمر کند.

بیشتر از بهداشت و درمان