فرماندهان نیروی مرزی طالبان در قاچاق مواد مخدر به تاجیکستان دست دارند

یک فرمانده نیروی مرزی طالبان در ارتباط با انتقال حدود ۱۰۰ کیلوگرم تریاک به تاجیکستان بازداشت ‏شد

اعضای طالبان در حال قدم زدن در کنار رود آمو-WAKIL KOHSAR/AFP

منابع مطلع در شمال افغانستان می‌گویند که برخی از فرماندهان و سربازان نیروی مرزی طالبان که در مرز با کشورهای تاجیکستان و ازبکستان کار می‌کنند در انتقال مواد مخدر به آن‌ کشورها و همچنین سرقت در این مناطق دست دارند.

یکی از این منابع با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که یک گروه پنج نفری از فرماندهان و سربازان نیروی مرزی طالبان در شهرستان کلدار در استان بلخ در هفته گذشته حدود ۱۰۰ کیلوگرم تریاک را به تاجیکستان منتقل کرده‌اند. میان شهرستان کلدار و خاک تاجیکستان مرز قانونی وجود ندارد و اعضا طالبان بسته‌های تریاک را با استفاده از قایق‌های چوبی دست‌ساز به آن سوی مرز منتقل کرده‌اند.

منبع مذکور افزود که افراد طالبان بیش از ۵۰ گوسفند را نیز از شبان‌های تاجیکستانی در روستاهای نوار مرزی سرقت کرده و به داخل افغانستان برده‌اند.

همین منبع افزود که اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان یک عضو گروه پنج نفری فرماندهان و سربازان نیروی مرزی طالبان را که در انتقال مواد مخدر و در سرقت گوسفندان از تاجیکستان نقش دارد بازداشت کرده‌اند. بقیه افراد این گروه فرار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرد بازداشت‌شده، که نامی از او برده نشده است، اهل و ساکن شهرستان قلعه‌ زال در استان قندوز و از اعضای سابقه‌دار طالبان است.

عکس‌هایی از جریان انتقال گوسفندان سرقت‌شده از تاجیکستان به افغانستان به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است که نشان می‌دهد اعضای طالبان در حالی که سلاح در دست دارند، این گوسفندان را به داخل خاک افغانستان هدایت می‌کنند.

عضو طالبان در کنار گوسفندهای دزدیده‌شده از تاجیکستان- ایندیپندنت فارسی

سخنگویان طالبان تا کنون در مورد بازداشت فردی که در انتقال مواد مخدر به تاجیکستان و سرقت گوسفندان شبان‌های تاجیک دست داشته است اظهارنظر نکرده‌اند.

یکی از ساکنان شهرستان کلدار در استان بلخ، که با کشور تاجیکستان هم‌مرز است، گفت در رود آمو که در میان تاجیکستان و افغانستان جاری است مسیر آزاد و قانونی برای عبور افراد وجود ندارد، اما شماری از کارکنان محلی با قایق‌های دست‌ساز هرازگاهی غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند. این منبع افزود که فرماندهان طالبان مالکان قایق را تهدید و به انتقال مواد مخدر به آن سوی مرز و انتقال گوسفندان دزدیده‌شده به خاک افغانستان وادار کردند.

بندر شیر خان در استان قندوز تنها مرز رسمی میان افغانستان و تاجیکستان است که در این دو سال سلطه طالبان بر افغانستان به روی رفت‌وآمد تجاری میان دو کشور باز بوده است. بقیه مسیرهای تردد، از جمله مرز واخان در استان بدخشان، به دلایل امنیتی مسدود است.

منابع مطلع می‌گویند ترافیک قاچاق مواد مخدر در امتداد مرز افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان زیر نظر و نظارت فرماندهان طالبان است و قاچاق از مسیرهای قانونی و غیرقانونی صورت می‌گیرد.

روز دوشنبه گذشته، در بندر تجاری حیرتان، ماموران بندر یک محموله ۱۴۵ کیلویی حشیش در یک خودور باربری کشف و آن را ضبط کردند. در اواسط اردیبهشت، نیروهای مرزی ازبکستان در استان سرخان‌ دریا یک محموله بزرگ مت‌آمفتامین کشف کردند که از افغانستان بارگیری شده بود.

همچنین، باز هم در اردیبهشت امسال، سرهنگ کامران رجب‌زاده، افسر ارشد ارتش تاجیکستان، در درگیری مرزی با قاچاقچیان افغان کشته شد.

با این حال، مقام‌های طالبان در دو سال گذشته همواره ادعا کرده‌اند که با کشت و تولید و قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنند. برخی از مقام‌های طالبان، از جمله مولوی امیرخان متقی، پیوسته ادعا می‌کنند که کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به صفر رسیده است.

بیشتر از جهان