در حمله انتحاری در پاکستان، ۹ سرباز کشته و ۲۰ تن مجروح شدند

مسئولیت این حمله را گروه حافظ‌گل بهادر از متحدان تحریک طالبان پاکستان برعهده گرفت

یک مهاجم انتحاری عضو تحریک طالبان پاکستان، بعد‌از‌ظهر پنجشنبه ۹ شهریور، کاروان نظامیان پاکستانی را در منطقه جانی‌خیل شهرستان بنو در ایالت خیبرپختونخوا هدف قرار داد که در نتیجه آن ۹ سرباز کشته و ۲۰ تن مجروح شدند.

خراسان دیری، رسانه پاکستانی که تحولات امنیتی این کشور را دنبال می‌کند، در خبری نوشت که مهاجم انتحاری عضو شاخه حافظ‌گل بهادر، از متحدان تحریک طالبان پاکستان بود و حمله با یک موتورسیکلت بمب‌گذاری‌شده صورت گرفته است. شاخه حافظ‌گل بهادر تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و عکسی از مهاجم انتحاری را که یک مرد جوان است منتشر کرد.

برخی خبرنگاران پاکستانی شمار تلفات این حمله را بیشتر از ۹ کشته و ۲۰ زخمی عنوان کردند، اما نهادهای امنیتی پاکستان هنوز در‌این‌باره اظهار‌نظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله در حالی صورت گرفت که جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه دولت موقت پاکستان، روز چهارشنبه، گفت طالبان افغانستان شماری از افرادی را که در حملات تروریستی در پاکستان دست داشتند بازداشت کرد‌ه‌اند و به دولت پاکستان اطلاع داده‌اند. وزیر خارجه دولت موقت پاکستان جزئیات بیشتری در مورد افراد بازداشت‌شده ارائه نکرد و گفت دولت پاکستان با طالبان افغان در این مورد هماهنگ است.

با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت دوباره طالبان به قدرت، حملات تروریستی در پاکستان به‌طور کم‌‌سابقه‌ای افزایش یافت. تحریک طالبان پاکستان که از متحدان دیرینه طالبان افغان است، با الهام از پیروزی طالبان افغانستان، حملات خود را در بخش‌هایی از این کشور به‌ویژه در خیبرپختونخوا که پایگاه سنتی این گروه است افزایش دادند.

مقام‌های دولت پاکستان در دو سال گذشته، به‌صورت مستمر از طالبان افغان خواستند که به دشمنان پاکستان پناه‌ ندهند، اما رهبران طالبان نقش خود را در نا‌آرامی‌های پاکستان رد کردند و گفتند تحریک طالبان پاکستان مسئله خود پاکستان است و ربطی به افغانستان ندارد.

در ماه‌های اخیر، شماری از اعضای طالبان افغانستان نیز در حملات مرگبار انتحاری در پاکستان شرکت کردند. ژنرال عاصم منیر، فرمانده ستاد ارتش پاکستان، اوایل مرداد، گفت افغان‌ها در حملات تروریستی و ناآرامی‌ها در این کشور نقش دارند و از طالبان خواست که مانع این کار شوند. عاصم منیر گفت: «این برای صلح و ثبات منطقه زیان‌آور بوده و انحراف از توافقنامه صلح دوحه است.»

فرمانده ستاد ارتش پاکستان از طالبان خواست که به توافقنامه دوحه که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ میان دولت آمریکا و گروه طالبان به امضا رسید، پایبند باشند. در این توافقنامه طالبان متعهد شده‌اند که روابط خود را با گروه‌های تروریستی قطع کنند و اجازه ندهند که از خاک افغانستان علیه منافع دیگر کشورها استفاده شود.

در روزهای اخیر، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان و همچنین مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، در سخنانی گفتند نا‌امنی در پاکستان و فعالیت تحریک طالبان پاکستان، مشکل داخلی آن کشور است و به افغانستان ربطی ندارد. این دو مقام طالبان به دولت پاکستان پیشنهاد کردند که با مخالفان خود گفت‌وگو کند.

براساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، پس از بازگشت طالبان به قدرت، حدود ۴۵۰۰ عضو تحریک طالبان پاکستان وارد افغانستان شده‌اند و در شهرهای مختلف این کشور به‌ویژه در شهرهای شرقی که هم‌مرز با پاکستان است مستقر شده‌اند.

بیشتر از جهان