شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلماتیک: بحران افغانستان منطقه و جهان را تهدید می‌کند

شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی افغانستان بر تقویت وحدت میان اقوام در این کشور تاکید کرده و آن را پیش‌شرط غلبه بر چالش‌های کنونی دانسته است

شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی افغانستان هشدار داد که بحران افغانستان با گذشت هر روز «وخیم‌تر» می‌شود. 

این شورا روز شنبه، ۱۸ شهریور، به مناسبت هفته «شهید» و بیست‌ودومین سالروز ترور احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، بدون نام‌بردن از طالبان در بیانیه‌‌ای نوشت: «امروزه افغانستان با یک بحران سیاسی، اجتماعی، حقوق‌ بشری و امنیتی مواجه است که روزبه‌روز در حال وخیم‌تر شدن است.» 

این شورا در مورد وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و در بیانیه خود آورده است: «متاسفانه این وضعیت در حال حاضر نه‌تنها افغانستان، بلکه کشورهای منطقه و تمام جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلماتیک بر تقویت وحدت میان اقوام در افغانستان تاکید کرده و آن را پیش‌شرط غلبه بر چالش‌های کنونی دانسته است.  

در بیانیه این شورا آمده است: «متاسفانه در نتیجه مداخلات پی‌‌درپی در امور داخلی افغانستان، اهداف و آرمان‌های شهدا که همانا دستیابی به یک افغانستان باثبات، صلح‌آمیز و دموکراتیک بود، تحققق نیافته است.» 

با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، طالبان ادعا می‌کنند که برای سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در ۱۳ کشور دیپلمات فرستاده‌اند، اما بیشتر سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان با طالبان تماس ندارند.  

طالبان تلاش زیادی کرده‌اند تا کنترلشان بر سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان را افزایش دهند، اما تاکنون موفق نشده‌اند. حکومت طالبان را هیچ کشوری به‌رسمیت نشناخته است و جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد که حکومت فراگیر با حضور همه اقوام تشکیل دهند و به موازین حقوق‌بشری و حقوق زنان پایبند باشند، اما طالبان به این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداده‌اند. 

همچنین، تحت حاکمیت طالبان، فعالیت گروه‌های تروریستی افزایش یافته است. در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، از حضور حدود ۲۰ گروه تروریستی، از جمله داعش، در افغانستان ابراز نگرانی شده بود. این گروه‌ها تهدید جدی برای امنیت افغانستان، منطقه و جهان محسوب می‌شوند.  

هر چند طالبان تاکید دارند که به هیچ گروه و کشوری اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهند، اما در طول دو سال حکومتشان تنها علیه داعش اقدام کرده‌اند. 

بیشتر از جهان