نظرسنجی جدید: از هر چهار اروپایی یک نفر در وضعیت مالی «پرخطر» قرار دارد

نتایج یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که بسیاری از اروپایی‌ها نگرانند که نتوانند با تورم کنار بیایند

توانایی اروپایی‌ها برای خرید در طول سال‌های اخیر کاهش یافته است ـ Canva

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی ناشی از تورم باعث شده است که اروپایی‌ها وعده‌های غذایی کمتری صرف کنند و خود را در «شرایط پرخطر» ببینند.

به گزارش یورونیوز، بنا به این نظرسنجی که با مشارکت ۱۰ هزار شهروند اروپا انجام شده است، در حال حاضر از هر چهار اروپایی، یک نفر به دلیل افزایش نرخ تورم در وضعیت مالی «پرمخاطره» قرار دارد.

این مطالعه را موسسه تحقیقاتی ایپسوس Ipsos انجام داده است و بر اساس آن، توانایی اروپایی‌ها برای خرید در طول سال‌های اخیر کاهش یافته است، بسیاری از آن‌ها برخی از وعده‌های غذایی‌ خود را حذف می‌کنند و به گزینه‌‌های مالی پیچیده متوسل می‌شوند.

۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که وضعیت مالی آن‌ها شکننده است و هرگونه هزینه نامنتظره، می‌تواند چالشی برای موجودی حساب بانکی‌شان ایجاد کند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که تقریبا از هر دو اروپایی، یک نفر فکر می‌کند که در طول چند هفته آینده در وضعیت نامطمئن مالی قرار می‌گیرد و نخواهد توانست با افزایش قیمت‌ها کنار آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس نتایج منتشرشده پژوهش موسسه ایپسوس، هنگامی که از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پرسیده شد که هنگام اندیشیدن به وضعیت مالی کنونی خود چه احساسی دارند، فقط ۱۵ درصد پاسخ دادند که «اعتمادبه‌نفس» دارند و نیازی نیست توجه زیادی به هزینه‌های روزمره‌شان داشته باشند.

یکی دیگر از نتایج پژوهش مزبور این بود که بیشتر اروپایی‌ها به دلیل شرایط سخت مالی، مجبور به انتخاب بین گزینه‌های مختلف در تامین نیازهای خود شده‌اند و این انتخاب‌ها گاهی پیچیده است.

پاسخ شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره نحوه مواجهه با تورم افسارگسیخته این بود که «گزینه‌‌های پیچیده» گاهی آن‌ها را مجبور کرده است که از برخی وعده‌های غذایی چشمپوشی کنند.

نزدیک به یک‌سوم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که [بنا به اجبارهای معیشتی] حتی با وجود گرسنگی، یک وعده غذایی خود را حذف کرده‌اند. همچنین، برخی از والدین گفتند که مجبور شده‌اند برای تامین زندگی فرزندانشان، مقدار غذای خود را محدود کنند. در این میان، شهروندان یونان و مولداوی بیش از دیگران با گزینه حذف وعده‌های غذایی مواجه بوده‌اند.

از دیگر گزینه‌‌های اجباری اروپایی‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی، می‌توان به روشن نکردن وسایل گرمایشی، قرض گرفتن پول و چشمپوشی از درمان بیماری‌هایشان اشاره کرد.

پیش از این نیز نظرسنجی دیگری از بنیاد جوزف راونتری (JRF) در ژوئن، نشان داده بود که ۵.۷ میلیون خانوار کم‌درآمد در بریتانیا نمی‌توانند پول کافی برای تامین غذایشان را تامین کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تورم اروپا در ۲۰۲۲ سه برابر شد. اگرچه نرخ صعودی تورم در برخی از کشورها، از جمله آلمان، رو به کاهش بوده، قیمت مواد غذایی و برخی از هزینه‌های انرژی همچنان بالا است.

بسیاری از اروپایی‌ها نه‌تنها می‌گویند که شرایط مالی آن‌ها بسیار دشوار است، بلکه اقرار می‌کنند که در مواجهه با تورم، در لبه پرتگاه فقر قرار گرفته‌ند.

در بیشتر کشورهای اروپا، بیش از نیمی از پرسش‌شوندگان در نظرسنجی اخیر گفتند که از ناتوانی احتمالی خود برای مقابله با تورم نگرانند و افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و هزینه‌های متفرقه ذهن آن‌ها را مشغول کرده است.

بر اساس این مطالعه، ۶۲ درصد نگران افزایش قیمت مواد غذایی‌اند، در حالی که هزینه‌های غیرمنتظره و قیمت انرژی‌ به‌ویژه گاز ۵۹ درصد از جمعیت مورد بررسی را نگران کرده است.

بیشتر از جهان