خانواده دیپلمات سوئدی زندانی در ایران خواستار آزادی او شد

مقام‌های کشورهای مختلف جمهوری اسلامی را به پیروی از «دیپلماسی گروگان‌گیری» با هدف امتیازگیری از غرب متهم می‌کنند

تصویر یوهان فلودروس در آخرین تماس ویدئویی با خانواده‌اش - AFP

خانواده یک دیپلمات سوئدی، که برای اتحادیه اروپا در ایران کار می‌کرد و اکنون بیش از ۵۰۰ روز است که در بازداشت به‌سر می‌برد، خواستار آزادی او شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای خانواده یوهان فلودروس روز یکشنبه، ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) همزمان با سالگرد تولد فرزندشان در بیانیه‌ای، با انتشار تصویری از او نوشتند: «یوهان امروز در تولد ۳۳ سالگی‌اش باید با ما باشد و جشن بگیرد... او باید فورا آزاد شود و به خانه بازگردد».

یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کند، ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ در فرودگاه تهران بازداشت شد. این دیپلمات سوئدی که از سپتامبر ۲۰۲۱ در بروکسل برای نمایندگی اتحادیه اروپا در أمور أفغانستان فعالیت داشت در حال حاضر در زندان اوین در حبس است.

جمهوری اسلامی ایران ژوئیه سال گذشته اعلام کرد که مردی را به ظن جاسوسی دستگیر کرده است. تهران دو هفته پس از صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در سوئد به اتهام نقشی که در اعدام‌ هزاران زندانی مخالف حکومت ایران در دهه ۶۰ خورشیدی داشته، این دیپلمات سوئدی را بازداشت کرد.

دادگاه استکهلم، حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت را به اتهام «جرایم تشدیدکننده علیه قوانین بین‌المللی» و «قتل» مجرم شناخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های کشورهای مختلف جمهوری اسلامی را به دلیل بازداشت اتباع غربی برای کسب امتیازاتی از اروپا و آمریکا مانند آزادی ایرانیان بازداشت شده، به پیروی از «دیپلماسی گروگان‌گیری» متهم کرده‌اند.

در ماه مه سال جاری، اولیویه واندکاستیل، شهروند ۴۲ ساله بلژیکی، پس از ۱۵ ماه بازداشت به اتهام جاسوسی، با اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در بلژیک زندانی بود، مبادله شد. او به‌دلیل برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در محل گردهمایی اعضای سازمان مجاهدین خلق در پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

خانواده یوهان فلودروس می‌گوید فرزندش، «یکی دیگر از قربانیان الگوی نگران کننده ایران در گروگان‌گیری اتباع خارجی با انگیزه سیاسی شده است».

اعضای خانواده این زندانی، شرایطی که یوهان در زندان نگه‌داری می‌شود را «ناپذیرفتنی» و «مغایر با کمترین معیارهای سازمان ملل برای رفتار با زندانیان» توصیف کرده‌‌اند.

به گفته آنها، «یوهان فلودروس بیش از ۳۰۰ روز را در سلول انفرادی گذارنده و نیازهای اولیه او از جمله جیره غذایی کافی، پیاده روی در بیرون از سلول معاینات پزشکی و موارد دیگر برآورده نمی‌شود».  

فلودروس در طول نزدیک به یک‌سال و نیم حبس، ملاقات‌های کنسولی بسیار کمی داشته است و آخرین مورد آن به شش ماه پیش باز می‌گردد. او همچنین از فوریه سال جاری تاکنون به‌طور میانگین یکبار در ماه مجاز به تماس تلفنی کوتاه بوده است.

یوهان فلودروس در یک تماس ویدئویی که سه روز پیش با خانواده‌اش داشت، ناامیدانه خواستار اقدامات بیشتری برای آزادی‌اش شده بود.

هفته گذشته، لوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی، اعلام کرد که سوئد و اتحادیه اروپا مسئول تضمین آزاد کردن فلودروس از بازداشت در ایران‌اند. به گفته او اتحادیه اروپا امکاناتی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای آزادی این زندانی دارد.