خامنه‌ای اعتراض‌های مردم ایران را کار آمریکا دانست

رهبر جمهوری اسلامی ایران مدعی شد آمریکا از اختلاف‌های قومی، تفاوت‌های مذهبی و مسئله زنان برای بحران‌سازی در ایران استفاده می‌کند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه بیستم شهریور در تهران با حضور در جمعی که «مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان» نامیده شدند، سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این دیدارگفت که «گروه بحران» در آمریکا تشکیل شده است تا در ایران بحران‌سازی کند: «معلومات اطلاعاتی به ما می‌گوید که دولت آمریکا در این کشور مجموعه‌ای با اسم گروه بحران درست کرده است؛ با ماموریت بحران‌سازی در کشورها از جمله ایران. آن‌ها می‌خواهند بگردند نقاطی را که در کشور به نظر آن‌ها موجب می‌شود بحران درست شود، تحریک کنند‌.»

مشخص نیست که آیا منظور خامنه‌ای از «گروه بحران» همان «گروه بین‌المللی بحران» هست یا نه. گره بین‌المللی بحران یک سازمان غیردولتی است که سال ۱۹۹۵ در آمریکا تاسیس شد و ماموریتش را تحقیق و فعالیت به منظور جلوگیری از بروز مناقشات خشونت‌بار اعلام کرد. بودجه این سازمان از سه منبع اصلی تامین می‌شود: کمک‌ دولت‌های مختلف، بنیادهای خصوصی و خیرین. جورج سوروس، رئیس هیئت‌مدیره بنیاد سوروس، یکی از بنیان‌گذاران این گروه و جزو حامیان مالی آن است. این گروه در پیشبرد مذاکرات برجام نیز نقش داشت و بر قانع کردن مجلس ایران و کنگره آمریکا درباره خوب بودن این توافق تمرکز کرده بود.

خامنه‌ای که برای توجیه نارضایتی‌ها و بی‌کفایتی‌ها در ایران همواره از کلیدواژه «دشمن» استفاده می‌کند، در تازه‌ترین سخنانش نیز گفت: «دشمن دو نقطه‌ اساسی را هدف گرفته؛ یکی وحدت ملی و دیگری امنیت ملی. آن‌ها با فکر و مطالعه به این نتیجه رسیدند که در ایران چند نقطه بحران‌ساز وجود دارد: اختلاف‌های قومی، تفاوت‌های مذهبی و مسئله جنسیت و زن که باید این‌ها را برای بحران‌سازی تحریک کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که مردم سیستان و بلوچستان از زمان آغاز جنبش زن، زندگی، آزادی در سال گذشته هر هفته جمعه‌های اعتراضی را با شعار علیه حکومت و خامنه‌ای زنده نگه می‌دارند، رهبر جمهوری اسلامی تلاش کرد نشان دهد دیدارش با «مردم سیستان و بلوچستان» نشان‌دهنده حمایت مردم این استان از سیاست‌های نظام است. البته او نتوانست واهمه‌اش از ادامه اعتراض‌های مردمی در آستانه خیزش ملی ۲۵ شهریور را پنهان کند و در سخنانش توصیه کرد: «نگذارید وحدت را به هم بزنند. وحدت یعنی چه؟ یعنی آنجا که پای منافع ملت در میان است، اختلاف‌های مذهبی، سیاسی، گروهی و قومی باید کنار گذاشته شود و همه کنار هم باشند.»

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال، مدعی رسیدگی به وضعیت مناطق محروم سیستان و بلوچستان شد و وعده داد: «کارهای زیادی پیش‌ روی ما است که باید انجام بگیرد. اگر به آن مصوباتی که اوایل دهه‌ ۸۰ در سفر من به بلوچستان تصمیم‌گیری شد، عمل می‌شد و دولت‌ها کار می‌کردند، امروز چهره‌ استان فرق می‌کرد.»

او دولت‌های پیشین را به «تنبلی» و «بی‌توجهی» متهم کرد و افزود: «از طرف بعضی دولت‌ها کم‌کاری شد اما امروز مشغول‌اند و کار و تلاش می‌کنند که امیدوارم به نتیجه برسد.»

اشاره خامنه‌ای به مصوبات ۱۸ اسفند ۱۳۸۱ است که در جریان سفر او به سیستان و بلوچستان برای بهبود شرایط وعده‌های زیادی به مردم این منطقه داده شد. در آن زمان قرار شد ظرف سه سال‌ آینده‌ (تا پایان سال ۱۳۸۴) یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال‌ به منظور اجرای‌ طرح‌های‌ مختلف‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ مردم‌ و رفع‌ محرومیت‌های‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ اختصاص یابد، طرح مقابله با خشکسالی اجرایی شود و برای ارتقای وضعیت بهداشت عمومی، راه‌های ارتباطی، احداث کارخانه‌ها، ایجاد اشتغال و امکانات رفاهی گام برداشته شود؛ اما هیچ‌یک از این اقدام‌ها عملی نشدند و مردم سیستان و بلوچستان روزبه‌روز بیشتر از گذشته طعم فقر و محرومیت را چشیدند.

وعده‌های خامنه‌ای در حالی است که علاوه بر نارضایتی‌های معیشتی مردم سیستان و بلوچستان، اعتراض‌های ضدحکومتی در این استان نیز مانند دیگر نقاط ایران تنها به موضوع‌های اقتصادی برنمی‌گردد و آن‌ها در تظاهراتشان شعارهایی فراتر از مسائل اقتصادی سر می‌دهند؛ از جمله «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی»، «رفراندوم، آزادی».

به رغم تهدیدها و حملات مداوم حکومتی‌ها، مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان که خواهان برگزاری رفراندوم در ایران شده است، بارها در خطبه‌های نماز جمعه بر این موضوع تاکید کرده و با کنایه گفته که حکومت با رفراندوم مخالفت می‌کند، چون نتیجه‌اش را می‌داند.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنرانی روز دوشنبه‌اش، به «ضعیف شدن قدرت‌های استکباری دنیا» اشاره کرد و مدعی شد: «قدرت استکباری آمریکا ضعیف شده است و دارد ضعیف‌تر می‌شود. قدرت‌های جدیدی دارند به وجود می‌آیند که یا قدرت‌های منطقه‌ای‌اند یا قدرت‌های جهانی‌. اگر پیش از این آمریکا در دولت‌های گوناگون دخالت می‌کرد، امروز مجبور است برای ضربه زدن به دولت‌ها جنگ ترکیبی ایجاد کند.»

او اروپا را نیز دچار افول دانست و گفت: «در مورد افول اروپا هم وضع بهتر از این نیست. همان‌طور که می‌بینیم، کشورهایی که تحت نفوذ فرانسه بودند، یکی پس از دیگری علیه فرانسه قیام می‌کنند. این‌ها نشان می‌دهد قدرت‌های غربی که در راسشان آمریکا است و بعد هم اروپا امروز آن قدرت سابق را ندارند و قدرت‌های جدیدی دارند سر بلند می‌کنند که یک تحول بزرگ جهانی است.»

این گفته‌ها در شرایطی است که به باور تحلیلگران جمهوری اسلامی ایران با خشونت گسترده علیه معترضان داخلی و همکاری با روسیه در جنگ علیه اوکراین، امروز بیش از همیشه در میان کشورهای مختلف جهان منزوی شده است.