بورل: تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به حکم دادگاه نیاز دارد

اتحادیه اروپا: اقدامات هسته‌ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ۷ سپتامبر ۲۰۲۳ - STRINGER / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور پارلمان اروپا بار دیگر تاکید کرد که برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، ابتدا لازم است که یک دادگاه ملی این سازمان را یک گروه تروریستی بنامد و بعد تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به طرح تروریستی بودن سپاه پاسداران رای مثبت دهند.

بورل گفت که «متاسفانه کار بیشتری از او بر نمی‌‌آید و رویه‌های حقوقی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، در سطح اتحادیه اروپا باید طی شود».

به گزارش وب‌سایت اتحادیه اروپا، بورل گفت ما همچنان برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران گزینه‌هایی را بررسی می‌کنیم که در اختیار داریم. او درباره «بازداشت خودسرانه» شهروندان اتحادیه اروپا و دارای تابعیت دوگانه به‌ویژه یوهان فلودروس، همکار اتحادیه ارویا گفت: شخصا وضعیت شهروندان خود را در هر دیداری با مقامات ایرانی در بالاترین سطح سیاسی مطرح کرده‌ام.

بورل همچنین با اشاره به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در ایران، افزود که ما همه شاهد شجاعت زنان و مردان ایرانی بودیم و اتحادیه اروپا از آرمان ایرانیان برای آینده‌ای که در آن حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مورد احترام، محافظت و برآورده شدن باشد، حمایت می‌کنیم. او افزود که همه ما از نحوه برخورد مقامات حکومت اسلامی با اعتراضات داخلی وحشت‌زده شده‌ایم.

او افزود که جمهوری اسلامی در سال گذشته با خشونت بیشتری اعتراضات را سرکوب کرد که شامل استفاده از احکام سنگین و مجازات اعدام بوده است که کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

 بیانیه اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش وب‌سایت نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا همچنین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که به اقدامات دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین دست‌نیافتن جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتحادیه تاکید کرده است که اقدامات هسته‌ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و خطرات مهمی در ارتباط با اشاعه هسته‌ای دارد و این اقدامات باعث نگرانی شدید در مورد نیات تهران مطرح است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «ما متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌ای خود در چارچوب برجام انجام نداده است.»

اتحادیه اروپا افزود که افزایش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، خطر یک بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه را افزایش داده است.

اتحادیه اروپا همچنین از گزارش‌های متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از شتاب نگران کننده برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است، عمیقا اظهار نگرانی کرد.

در این بیانیه درباره صادر نشدن ویزا برای مقامات آژانس انرژی هسته‌ای ابراز نگرانی شده است. اتحادیه اروپا گفت که ایران باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و از برخورد مناسب با بازرسان اطمینان حاصل کند.

اتحادیه اروپا با اشاره به کشف رد اورانیوم با خلوص حدود ۸۴ درصد در تاسیسات فوردو، از توانایی فنی تهران برای رسیدن برای رسیدن به چنین سطوح بی‌سابقه غنی‌سازی، اظهار نگرانی جدی کرد.