در تحقیق برای استیضاح بایدن چه سوال‌هایی مطرح است؟

تحقیق برای استیضاح به بازرسان کنگره اختیار قانونی بیشتری می‌دهد تا به مدارک مالی خانواده بایدن دسترسی پیدا کنند

کوین مک‌کارتی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا، تحقیق برای استیضاح بایدن را آغاز کرد که دست کنگره را بازتر می‌گذارد تا به مدارک و شواهد لازم در مورد نقش بایدن در معاملات تجاری خارجی خانواده‌اش در دورانی که معاون رئيس‌جمهوری بود دسترسی پیدا کند.

به گزارش نیویورک پست، در تحقیق کمیته نظارتی مشخص شده است که خانواده بایدن و شرکایش دست‌کم ۲۰ میلیون دلار از منابع خارجی دریافت کرده‌اند، که همکاری‌های تجاری هانتر بایدن در چین، روسیه و اوکراین را نیز شامل می‌شود.

اما تحقیق برای استیضاح به بازرسان کنگره اختیار قانونی بیشتری می‌دهد تا به مدارک مالی خانواده بایدن دسترسی داشته باشند.

به‌رغم انکارهای بایدن، بر اساس نظرسنجی اخیر سی‌ان‌ان، ۶۱ درصد آمریکایی‌ها معتقدند بایدن در معاملات پسرش مشارکت داشته است و ۴۲ درصد معتقدند که او کارهای غیرقانونی انجام داده است.

نیویورک پست در ادامه به سوال‌های اصلی جمهوری‌خواهان از بایدن می‌پردازد.

محتوای ایمیل‌های جو بایدن در دوران معاونت ریاست‌جمهوری چه بود؟

جو بایدن وقتی معاون رئیس‌جمهوری بود، در تماس با کارکنان، از اسامی مستعار «رابرت ال. پیترز» و «رابین ور» استفاده می‌کرد‌ــکه حدود ۵۴۰۰ سند مکتوب وجود دارد.

بایدن از ایمیل رسمی [email protected] و همین‌طور ایمیل‌های شخصی با اسامی جعلی استفاده می‌کرد. جان فلین، دستیار بایدن در آن دوره، در فاصله ۱۸ مه تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۶، در ۱۰ ایمیل برنامه روزانه جو بایدن، پسرش هانتر را پیوست کرده بود.

سوابق بانکی هانتر بایدن چه نشان می‌دهد؟

جمهوری‌خواهان کنگره دارند خود را آماده می‌کنند تا برای دریافت جزئیات حساب‌های هانتر و جیمز بایدن، به بانک احضاریه بفرستند.

ریزحساب‌ها نشان خواهد داد آیا پولی از درآمد خارجی اقوام جو بایدن به حساب او منتقل شده است یا خیر و آیا آن‌ها بخش بزرگی از هزینه‌های او را پوشش داده‌اند. امکان دارد مجلس نمایندگان درخواست بررسی حساب‌های بانکی جو بایدن را هم بدهد.

آیا فایلی‌ صوتی وجود دارد که ادعای رشوه ۱۰ میلیون دلاری بوریسما را تایید کند؟

میکولا زلوچفسکی، مالک شرکت گاز طبیعی «بوریسما هلدینگز» اوکراین در سال ۲۰۱۶ به یک مخبر اف‌بی‌آی گفت که او «وادار» شده بود ۱۰ میلیون دلار رشوه به خانواده بایدن بپردازد تا جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، کمک کند ویکتور شوکین، دادستان کل اوکراین، برکنار شود.

گفته می‌شود زلوچفسکی دو فایل صوتی از جو بایدن، و ۱۵ فایل از هانتر بایدن و سوابق مالی را در اختیار دارد.

هانتر بایدن در دسامبر ۲۰۱۵، همراه شرکای بوریسما با چه کسی در واشنگتن تماس گرفت؟

دوون آرچر، شریک تجاری سابق هانتر بایدن، روز ۳۱ ژوییه به کمیته نظارتی گفت هانتر در دسامبر ۲۰۱۵، در جلسه‌ای در دبی، همراه زلوچفسکی و ودیم پوژارسکی، مشاور هیئت‌مدیره بوریسما، بیرون رفت تا با «دی‌سی تماس بگیرد». آرچر گفت: «من مکالمه تلفنی‌اش را نشنیدم، اما به پدرش زنگ زد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید سوابقی باشد تا مشخص کند آیا این تماس با جو بایدن گرفته شده بود یا خیر.

علاوه بر رشوه‌های ادعاشده، بوریسما از آوریل ۲۰۱۴، که جو بایدن مسئولیت سیاست دولت اوباما در اوکراین را بر عهده گرفت، سالانه حدود یک میلیون دلار به هانتر بایدن بابت عضویت در هیئت‌مدیره این شرکت می‌پرداخت.

چرا سیاست آمریکا در مورد شوکین تغییر کرد؟

کمیته نظارتی روز سه‌شنبه درخواست کرد که وزارت خارجه مدارک مرتبط با نقش بایدن در تغییر سیاست دولت اوباما در قبال اوکراین را در اختیار این کمیته قرار دهد‌ــ از جمله تصمیم ناگهانی درخواست اخراج  شوکین در عوض تضمین وام یک میلیارد دلاری آمریکا.

ایمیل‌های دولت اوباما‌ـ‌بایدن که ماه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد مقام‌ها از اصرار بایدن به اخراج شوکین به‌عنوان شرط کمک خارجی به اوکراین متعجب بودند.

چرا جو بایدن در سال ۲۰۱۳ در سفر به پکن، با شریک تجاری چینی هانتر بایدن دیدار کرد؟

هانتر بایدن یکی از تاسیس‌کنندگان صندوق سرمایه‌گذاری بی‌اچ‌آر پارتنرز در دسامبر ۲۰۱۳ بود که تحت حمایت دولت چین قرار داشت. او پدرش را که آن زمان معاون رئیس‌جمهوری بود به جاناتان لی، مدیرعامل بی‌‌اچ‌آر، معرفی کرد.

به گفته آرچر، جو بایدن در آن سفر با لی قهوه صرف کرد و در سفر بعدی هانتر به چین، وقتی تلفن روی بلندگو بود با لی سلام و احوال‌پرسی کرد.

جو بایدن همچنین برای دو فرزند لی توصیه‌نامه برای پذیرش دانشگاه نوشته بود.

۱۰ درصد سهام هانتر بایدن در صندوق سرمایه چینی چه شد؟

به گزارش وال‌استریت ژورنال، بی‌اچ‌آر در سال ۲۰۱۳، دقیقا ۱۲ روز بعد از ورود بایدن‌ها به چین ثبت شد و هانتر دست‌کم تا بخشی از سال اول ریاست‌جمهوری پدرش، ۱۰ درصد سهم داشت.

خانواده بایدن یا کاخ سفید شرایط واگذاری سهام و جدایی او از این شرکت در سال ۲۰۲۱ را فاش نکرده‌اند.

چرا جو بایدن دو بار با شرکای تجاری اوکراینی، روس و قزاق هانتر شام صرف کرد؟

آرچر فاش کرد که جو بایدن وقتی معاون رئیس‌جمهوری بود، دو بار در رستوران کافه میلانو در واشنگتن با شرکای تجاری اوکراینی، روس و قزاق هانتر شام صرف کرد.

اولین شام در بهار ۲۰۱۴ بود و یلنا باتورینا، همسر شهردار سابق مسکو، نیز حضور داشت که در فوریه همان سال به شرکتی که هانتر بایدن و دوون آرچر اداره می‌کردند ۳.۵ میلیون دلار پرداخته بود.  

چگونه باتورینا از تحریم‌های بایدن علیه روسیه گریخت؟

هنوز مشخص نیست چه مبلغی از ۳.۵ میلیون دلار باتورینا به هانتر بایدن رسیده است‌ــ و چطور باتورینا مشمول تحریم‌های دولت بایدن علیه الیگارش‌های روس در پی جنگ اوکراین نشد.

ولادیمیر یوتوشنکوف، یکی از دیگر از میلیاردرهای روس، که با هانتر بایدن ارتباط دارد نیز مشمول‌ تحریم‌ها نشد.

آیا هانتر پس از دیدار با مشتری رومانیایی با پدرش صحبت کرد؟

هانتر بایدن در فاصله نوامبر ۲۰۱۵ تا مه ۲۰۱۷، از همکاری با گابریل پوپوویچیو، تاجر رومانیایی فاسد، بیش از یک میلیون دلار درآمد داشته است، زمانی که پدرش معاون رئيس‌جمهوری بود و علیه فساد در رومانی کارزار به راه انداخته بود.

هانتر پوپوویچیو را در مورد پرونده فسادی که برایش تشکیل شده بود به لوییس فری، رئيس پیشین اف‌بی‌آی، معرفی کرد. در ژوییه ۲۰۱۵، فری دو ساعت پیش از دیدار هانتر با پدرش، با او تماس گرفته بود.

آیا جو بایدن هنگام اخاذی هانتر از تاجر چینی حضور داشت؟

هانتر بایدن در یک پیام واتس‌اپ، یک تاجر چینی مرتبط با دولت چین را با آوردن اسم پدرش تهدید کرده و از او پول گرفته بود.

هانتر نوشته بود: «من این‌جا پیش پدرم نشسته‌ام و می‌خواهیم بدانیم چرا هنوز به تعهد عمل نشده است؟»

ظرف ۱۰ روز، ۵.۱ میلیون دلار به حساب خانواده بایدن ریخته شد.

چه کسانی آثار هنری هانتر بایدن را خریده‌اند؟

بر اساس گزارش اخیر بیزنس اینسایدر، هانتر بایدن از زمانی که پدرش به ریاست جمهوری رسیده است، از فروش آثار هنری مبتدی‌اش دست‌کم ۱.۳ میلیون دلار درآمد داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که الیزابت هرش نفتالی، سرمایه‌گذار حوزه املاک و مستغلات در لس‌آنجلس، یکی از آثار هانتر را خریده است. او توانسته است دیدارهای متعددی در کاخ سفید داشته باشد و با حکم رئیس‌جمهوری، به عضویت هیئتی معتبر منصوب شده است.

به گزارش بیزنس اینسایدر، خریداری ناشناس ۱۱ اثر هنری هانتر را در مجموع به مبلغ ۸۷۵ هزار دلار خریده است.

بیشتر از جهان