کلورلی: گزینه تروریستی خواندن سپاه روی میز است، اما درحال حاضر به نفع بریتانیا نیست

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در گفت‌وگو با هفته‌نامه جوییش کرونیکل اعلام‌ کرد که تحریم‌ها علیه سپاه‌ پاسداران همچنان موثرند

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا-GIL COHEN-MAGEN/AFP

 جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا که در روزهای گذشته از اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی بازدید کرده بود، در مصاحبه با هفته‌نامه «جوییش کرونیکل» گفت: «هنوز به نفع بریتانیا نیست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.» 

البته وزیر خارجه بریتانیا در این مصاحبه تاکید‌ کرد که بریتانیا و متحدان اروپایی همواره «گزینه تحریم سپاه‌ پاسداران و تروریستی خواندن این سازمان» را روی میز نگاه می‌دارند. 

او به هفته‌نامه جوییش کرونیکل یادآور شد که تا امروز تحریم‌های شدیدی علیه سپاه پاسداران اتخاذ شده است که به‌صورت موثر عمل می‌کنند. 

کلورلی گفت: «همواره در هر تحریمی که علیه ارگان‌های نظامی کشوری اتخاذ می‌کنیم در درجه اول حمایت از اتباع بریتانیا و منافع کشور را درنظر می‌گیریم.» 

جیمز کلورلی همچنین سوال خبرنگار جوویش کرونیکل درباره ارتباط‌ گرفتن سپاه‌ پاسداران با دانشجویان ایرانی مقیم بریتانیا و همچنین تحصیل اعضای این سازمان نظامی در دانشگاه‌های بریتانیا را بدون پاسخ گذاشت. 

جیمز کلورلی تاکید کرد که هر تصمیمی درباره تحریم‌ و تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کل دولت (و نه وزارت خارجه) اتخاذ خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته‌نامه جوییش کرونیکل در گزارش‌های هفته‌های گذشته از نفوذ سپاه پاسداران در دانشگاه‌های بریتانیا برای توسعه فناوری‌های نظامی ایران از‌جمله توسعه پهپادهای فوق پیشرفته خبر داد. 

همچنین این هفته‌نامه یهودیان مقیم بریتانیا در گزارشی نشان داد چگونه «نیروهای اطلاعاتی جمهوری‌ اسلامی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات درباره یهودیان برجسته ساکن بریتانیا بوده‌اند.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، ششم ژوئیه گذشته، در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشور، کماکان یک گزینه‌ برای لندن محسوب می‌شود.

بریتانیا پیش‌تر، در دی‌ماه ۱۴۰۱‌، از تحریم کلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داده بود، ولی برخلاف ایالات متحده آمریکا، هنوز سپاه را به‌عنوان سازمان تروریستی اعلام نکرده است. 

لندن همچنین در اردیبهشت‌ماه (آوریل ۲۰۲۳)‌، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های جمهوری اسلامی ازجمله چهار تن از فرماندهان سپاه به‌دلیل «سرکوب وحشیانه مردم ایران» و صدور «کشتار» به سراسر جهان اعمال کرد. 

از شروع خیزش سراسری مردم ایران و اعتراضات گسترده ایرانیان که از تابستان گذشته و درپی جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد تهران آغاز شد، بریتانیا ده‌ها مقام و نهاد جمهوری اسلامی ازجمله سپاه، دادستان کل جمهوری اسلامی و نیروی انتظامی را به‌دلیل نقض حقوق بشر و همچنین پشتیبانی نظامی از روسیه در جنگ اوکراین، تحریم کرده است.

بیشتر از جهان