ادامه فشارها علیه مهاجران افغان در پاکستان؛ افراد فاقد اسناد اخراج می‌شوند

پس از وقوع درگیری مرزی در تورخم، فشار بر مهاجران افغان در پاکستان افزایش یافت

انوارالحق کارکر، سرپرست نخست‌وزیری پاکستان، روز جمعه ۲۴ شهریور، در جریان یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که باید کنترل بیشتری بر ورود شهروندان افغان به پاکستان اعمال شود. کاکر همزمان با بازگشایی گذرگاه تورخم پس از ۹ روز مسدود ماندن به روی عابران و کامیون‌های حامل کالاهای تجارتی، گفت: «سیاست موثری برای جلوگیری از ورود غیرقانونی افغان‌ها به پاکستان اتخاذ شده است.»

سرپرست نخست‌وزیری پاکستان افزود: «این سیاست شامل افغان‌های دارای اسناد قانونی، افرادی که اسنادی ندارند و افرادی است که هویت جعلی ایجاد کرده‌اند.»

مقام‌های پاکستانی پیش از این مدعی شده‌ بودند که افراد عضو سازمان‌های تروریستی و قاچاقچیان با جعل اسناد، به بهانه‌های مختلف از گذرگاه‌های رسمی افغانستان وارد پاکستان می‌شوند. دو گذرگاه سپین بولدک در قندهار و تورخم در ننگرهار، پرترددترین گذرگاه‌های زمینی میان افغانستان و پاکستان‌اند. روزانه صدها کامیون‌ حامل کالاهای تجاری و شمار زیادی از افراد از این دو گذرگاه عبور می‌کنند. با افزایش روند مهاجرت افغان‌ها از افغانستان طی دو سال سلطه طالبان بر این کشور، این دو گذرگاه شاهد هجوم بی‌سابقه مردم بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند در ماه‌های اخیر روند بازداشت، اخراج و اخاذی پلیس از مهاجران افغان در پاکستان افزایش یافته است، اما به‌دلیل سلطه خشونت‌بار طالبان و افزایش فقر و بیکاری، همچنان بسیاری از مردم اقدام به مهاجرت به سایر کشورها می‌کنند. از چندین سال پیش به این سو و به‌ویژه در دو سال اخیر، پاکستان و ایران دو مقصد مهم برای مهاجرت افغان‌ها بوده‌اند و گفته می‌شود حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان در پاکستان و حدود ۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند.

به‌دلیل دسترسی نداشتن همه مردم به گذرنامه، بسیاری از خانواده‌ها و افراد به‌طور غیرقانونی و از طریق مسیرهای صعب‌العبور به پاکستان و ایران مهاجرت می‌کنند.

با این حال، سرپرست نخست‌وزیری پاکستان، در مورد ورود افغان‌های فاقد اسناد به این کشور گفت: «با این سیاست، مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد پاکستان می‌شوند به کشور خود بازگردانده می‌شوند.»

شماری از مهاجران افغان ساکن پاکستان، در یک هفته اخیر و به‌ویژه پس از وقوع درگیری میان مرزبانان طالبان و پاکستان در تورخم و همچنین حمله تحریک طالبان پاکستان به مواضع نیروهای پاکستانی در چترال، از افزایش آزار و اذیت از طرف پلیس پاکستان شکایت کردند. محراب‌الدین (نام مستعار)، یک خبرنگار افغان که از یک ماه پیش به این سو در  پیشاور زندگی می‌کند، به ایندیپندنت فارسی گفت که درگیری مرزی و مسدود شدن گذرگاه تورخم، باعث افزایش آزار و اذیت مهاجران در پاکستان شده است. به گفته محراب‌الدین، پلیس پاکستان مهاجران افغان را به بهانه‌های مختلف بازداشت و زندانی می‌کند و در بسیاری از موارد، در ازای دریافت پولی هنگفت، آن‌ها را آزاد می‌کند.

عضویت طالبان افغان در تحریک طالبان پاکستان و سهم داشتن آنان در حمله‌های مرگبار علیه نظامیان پاکستانی باعث شده است تا دولت پاکستان محدودیت‌های بیشتری علیه مهاجران افغان در این کشور وضع کند. در نتیجه فشارهای دولت پاکستان بر رژیم طالبان در کابل، روز جمعه، تحریک طالبان پاکستان در اطلاعیه‌ای از فرماندهان خود خواست که از جذب شهروندان افغان در صفوف خود خودداری کنند. تحریک طالبان پاکستان و رژیم طالبان افغان متحدان دیرینه یکدیگرند و رهبران این دو سازمان جهادی، روابط نزدیکی با هم دارند.

بیشتر از جهان