«عربستان سعودی مذاکرات درباره توافق صلح با اسرائیل را تعلیق کرده است»

گزارش‌ روزنامه عربی ایلاف حاکی از آن است که ریاض از مذاکره به منظور عادی‌سازی روابط با دولت بنیامین نتانیاهوخارج شد

مقام‌های ارشد سعودی بارها تاکید کرده‌اند که هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، منوط به تامین حقوق اساسی فلسطینی‌ها است ـ AFP

اورشلیم‌پست روز یکشنبه هفدهم سپتامبر (۲۶ شهریور) به یک گزارش از روزنامه عربی ایلاف اشاره کرد و نوشت که بر اساس این گزارش، عربستان سعودی‌ مذاکرات با دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.

روزنامه عربی ایلاف به نقل از یک مقام آگاه در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نوشت که عربستان سعودی به دولت بایدن از تصمیم خود برای توقف همه مذاکرات عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در روز یکشنبه اطلاع داده است.

بر اساس این گزارش که هنوز به تایید مقام‌های کشورهای درگیر مذاکرات نرسیده، ریاض از طریق ایالات متحده این پیام را صادر کرده که ماهیت «تندرو» دولت راستگرای اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو «هر گونه امکان نزدیکی با فلسطینی‌ها و در نتیجه با سعودی‌ها را دشوار می‌کند.»

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته دولت بایدن به‌منظور دستیابی به دستاوردی بزرگ در خاورمیانه در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ برای «عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی» تلاش بسیاری کرده است.

هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که عربستان سعودی به دولت بایدن اطلاع داده که حل و فصل مسائل فلسطین برای هرگونه توافق عادی‌سازی با اسرائیل حیاتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن نیز وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس در روز جمعه ۲۵ اوت (سوم شهریور)، به ‌نقل از چند منبع آگاه نوشت که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در دیدارهایی که با نماینده ارشد دولت اسرائیل داشتند، با تاکید متذکر شده‌اند که اسرائیل در چارچوب طرح عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی باید امتیازهای مشخصی برای فلسطینی‌ها قائل شود.

به ‌گفته منابع آکسیوس، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نماینده دولت نتانیاهو، به صراحت گفته است که اگر دولت اسرائیل می‌پندارد که بدون تامین امتیازی برای فلسطینی‌ها می‌‌تواند با عربستان سعودی روابط عادی داشته باشند، درک درستی از شرایط و اوضاع حاکم ندارد.

ماه گذشته، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه با روزنامه ایلاف تاکید کرد که «مسئله فلسطین مانعی برای صلح نیست».

با این حال کارشناسان معتقدند که دولت دست‌راستی و محافظه‌کار نتانیاهو در برداشتن هر گامی برای تامین حقوق فلسطینی‌ها، محتاط است، چرا که این تصمیم به ‌خشم و اعتراض احزاب راست افراطی در کابینه نتانیاهو منجر خواهد شد و می‌تواند دولت او را در معرض سقوط قرار دهد.

 خبرگزاری بلومبرگ روز شنبه ۲۵ شهریور نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته است هرچند دولت بایدن کماکان تلاش می‌کند طرح عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان سعودی، پیش برود، پیشبرد چنین طرحی به دلایل مختلف، از جمله اختلاف‌ها بر سر فعالیت گروه‌های فلسطینی با «دشواری» همراه است.

آنتونی بلینکن در بخشی از مصاحبه با بلومبرگ افزود که «کاخ‌ سفید انتظار دارد در برخی از موضوعاتی که ایالات‌ متحده در مورد آن‌ها نگران است، هرچه سریع‌تر پیشرفت‌هایی حاصل شود».

از جمله این نگرانی‌ها اصرار پادشاهی عربستان سعودی بر افزایش نیافتن تولید نفت در پاییز گذشته است. در پاییز سال گذشته میلادی، پادشاهی عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در جهان، بدون توجه به درخواست واشنگتن مبنی بر افزایش تولید برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، از این کار امتناع‌ کرد. 

آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرد که توافق بین عربستان‌ سعودی و اسرائیل می‌تواند «خاورمیانه‌ای با ثبات» را به ارمغان‌ بیاورد.

بیشتر از جهان