لاوروف در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، غرب را امپراتوری دروغ خواند

وزیر خارجه روسیه: ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در حرف متعهد می‌شوند و قول‌ می‌دهند، اما در عمل به هیچ‌کدام از آن‌ها عمل‌ نمی‌کنند

سخنرانی لاوروف در مجمع عمومی سازمان ملل-KENA BETANCUR / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه ۲۳ سپتامبر، در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد خطرات گسترش نظامی ناتو در قاره آسیا و اقیانوسیه هشدار داد و اعلام‌ کرد که «توسعه نظامی کشورهای ناتو در قاره آسیا و اقیانوسیه عامل اصلی تشکیل یک تنش عظیم جدید در این منطقه خواهد بود». 

لاوروف که به‌عنوان جانشین ولادیمیر پوتین و نماینده فدراسیون روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده‌ بود، محور اصلی سخنانش را بر انتقادهای شدید از غربی‌ها بنا نهاد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که به اتهام «ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین» تحت تعقیب است، در ماه‌های گذشته از روسیه خارج نشده است. 

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که «ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا اغلب در حرف متعهد می‌شوند و قول‌ می‌دهند، اما در عمل به هیچ‌کدام از آن‌ها عمل‌ نمی‌کنند». به گفته وزیر خارجه روسیه، این «نشانه تزویر و دورویی کشورهای غربی است». لاوروف در ادامه «غرب را امپراتوری دروغ خواند».

نماینده فدراسیون روسیه در مجمع عمومی و سالانه سازمان ملل، اعلام‌ کرد که اقدام‌های ایالات‌ متحده و متحدانش در خاور دور، با توجه به تنش‌هایی که پیشاپیش بین دو کره در شبه‌جزیره وجود دارد، می‌تواند زمینه‌های یک جنگ جدید منطقه‌ای را فراهم‌ کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف در سخنان خود اتحادیه اروپا را متهم به اقدام‌ها و فعالیت‌هایی کرد که باعث بی‌ثباتی در منطقه قفقاز جنوبی می‌شود. به گفته وزیر خارجه روسیه، اتحادیه اروپا به جای کمک به برقراری صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آتش اختلافات در این منطقه را شعله‌ور می‌کند. 

نماینده روسیه که در صحبت‌های خود اشاره چندانی به جنگ اوکراین نکرد، ایالات‌متحده و هم‌پیمانان آن را متهم کرد که حاضر نیستند «نظم جدید جهانی و چندقطبی شدن آن» را بپذیرند. لاوروف گفت: «ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی زیردست آن به دامن زدن به درگیری‌هایی ادامه می‌دهند که بشریت را به‌طور مصنوعی به بلوک‌های متخاصم تقسیم و دستیابی به اهداف کلی را با مشکل مواجه می‌کند. آن‌ها (غربی‌ها) هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا از شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی واقعی جلوگیری کنند.» 

نماینده پهناورترین کشور جهان در پایان سخنان خود از جامعه جهانی خواست «مانع از بروز یک جنگ بزرگ شوند». لاوروف تاکید کرد که «صلح پایدار به نفع تمامی کشورهای عضو سازمان ملل است». 

روسیه که به دستور ولادیمیر پوتین، از ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ به سرزمین‌های اوکراین حمله‌ کرد تا امروز، درگیر یک جنگ تمام عیار در مرزهای غربی بوده است. 

بیشتر از جهان