تانک‌ آبرامز می‌تواند توازن قدرت در جنگ اوکراین و روسیه را تغییر دهد؟

تانک‌های آبرامز عموما ماشین‌های جنگی محسوب می‌شوند که از بین بردن آن‌ها به‌شدت دشوار است، زیرا زره‌های مرکب پیشرفته این تانک دفاع موثری در برابر آتش دشمن ایجاد می‌کنند

آبرامز به‌عنوان نسل سوم تانک‌های جنگی که ستون اصلی ارتش آمریکا را تشکیل می‌دهد از سال ۱۹۸۰ در خدمت ارتش آمریکا است‌ــ Reuters

ایالات متحده متعهد شد ۳۱ تانک رزمی ام۱آبرامز به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار به اوکراین بفرستد تا توانایی نیروهای اوکراینی در اجرای ضدحمله علیه روسیه را افزایش دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز کنار او در کاخ سفید ایستاده بود، اعلام کرد که اولین تانک‌های آبرامز آمریکایی وارد اوکراین می‌شوند.

البته واشنگتن در آغاز سال ۲۰۲۳ متعهد شد به‌عنوان بخشی از تعهد نظامی‌اش که ارزش آن بالغ بر از ۴۳ میلیارد دلار است، ۳۱ تانک آبرامز به اوکراین تحویل دهد. این تانک‌ها به گلوله‌های ۱۲۰ میلی‌متری حاوی اورانیوم ضعیف‌شده مجهز خواهند بود.

تصمیم ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین نشان ‌دهنده تغییر موضع آمریکا است؛ به‌ویژه اینکه مقام‌های نظامی آمریکا در گذشته بارها اعلام کردند که تانک آبرامز سلاح پیچیده‌ای است که برای نیروهای اوکراینی مناسب نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، گفت که تصمیم دولت بایدن «اقدام تحریک‌آمیز آشکار دیگری» علیه مسکو است. او با تاکید بر اینکه این تانک‌ها به‌زودی نابود خواهند شد، به غرب هشدار داد که از این «توهم» که اوکراین می‌تواند در این نبرد پیروز شود، به‌شدت پشیمان خواهند شد. مجری تلویزیون دولتی روسیه هم در اشاره‌ای تمسخرآمیز، تانک‌های آبرامز آمریکایی را «کتک‌خورده کبودشده» خواند.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: «وقتی صحبت از تانک‌های آبرامز به میان می‌آید، کارشناسان درباره لجستیک پیچیده‌ای که در انتقال این تانک‌های پیشرفته به میدان نبرد نیاز است، هشدار می‌دهند. افزون بر آن، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که روش پرهزینه و دشوار انتقال و تعمیر و نگهداری تانک‌های آبرامز به این معنی است که آماده کردن این تانک‌ها با هدف جابه‌جایی آن‌ها در خط مقدم جنگ با روسیه به زمان زیادی نیاز دارد.»

تانک آبرامز؛ هیولایی که نمی‌توان آن را نابود کرد

اولین تانک آبرامز را شرکت صنایع هوافضا و صنایع تسلیحاتی جنرال داینامیکس در سال ۱۹۷۸ ساخت و در سال ۱۹۸۰ برای نخستین بار به ارتش ایالات متحده تحویل داد. بر اساس گزارش رویترز، هزینه ساخت هر مدل این تانک حدود ۱۰ میلیون دلار است.

تانک ام۱ آبرامز آمریکایی از نظر تسلیحاتی و زرهی، یکی از قوی‌ترین تانک‌های جهان است. این تانک با وزنی بیش از ۶۰ تن به‌عنوان یکی از سنگین‌ترین تانک‌های رزمی جهان به‌ شمار می‌رود. خدمه این تانک که با یک موتور توربین گازی ۱۵۰۰ اسب بخار کار می‌کند، عبارت‌اند از یک تیم چهارنفره (راننده، فرمانده، گلوله‌گذار و توپچی). حداکثر سرعت این تانک ۶۸ کیلومتر بر ساعت است و حداکثر برد آن به یک هزار و پنج کیلومتر می‌رسد.

آبرامز به یک توپ ۱۲۰ میلی‌متری و دو مسلسل ۱۲.۷ میلی‌متری و ۷.۶۲ میلی‌متری مجهز است که قادر به شلیک هزاران گلوله‌ است. زره ضخیم و حرکت سریع از دیگر ویژگی‌های بارز این تانک است.

در گزارش ایندیپندنت آمده است: «سیدنی فریدبرگ، کارشناس صنایع دفاعی، تانک آبرامز را وسیله نقلیه زرهی بزرگ و سنگین توصیف می‌کند و می‌افزاید ایمنی و کارایی این تانک به‌مراتب بهتر از هر وسیله نقلیه جنگی است که در زمان اتحاد جماهیری شوروی ساخته شده است یا در حال حاضر روس‌ها در دست دارند.»

مجله نیوزویک در گزارشی نوشت: «آبرامز به‌عنوان نسل سوم تانک‌های جنگی آمریکایی که ستون فقرات ارتش آمریکا را تشکیل می‌دهد، از سال ۱۹۸۰ در خدمت ارتش ایالات متحده است.»

تانک‌های آبرامز عموما ماشین‌های جنگی محسوب می‌شوند که از بین بردن آن‌ها به‌شدت دشوار است، زیرا زره‌های مرکب پیشرفته این تانک دفاع موثری در برابر آتش دشمن ایجاد می‌کنند. منابع آمریکایی می‌گویند: «سوخت و مهمات موجود در تانک آبرامز به‌طور جداگانه در داخل تانک نگهداری می‌شود تا در صورت آسیب دیدن مخزن از خدمه در برابر انفجار مهمات محافظت شود.»

با توجه به سیستم پیشرفته کنترل آتش در تانک‌های آبرامز توپچی می‌تواند با نشانه‌گیری آسان و سریع به دشمن شلیک کند. این قابلیت و مجموعه‌ای قدرتمند از حسگرها باعث می‌شوند آبرامز بتواند دشمن را در فواصل بسیار دور چه در روز و چه در شب و حتی در هوای طوفانی با دقت زیاد هدف قرار دهد.

آیا تانک آبرامز می‌تواند در میدان نبرد اوکراین تحولی ایجاد کند؟

فریدبرگ هشدار می‌دهد که این تانک نسبت به تانک لئوپارد کمتر در اروپا استفاده شده است. بنابراین ممکن است این تانک برای اوکراینی‌ها مشکلاتی ایجاد کند، به‌ویژه اینکه استفاده از این تانک به آموزش اضافی، قطعات یدکی، ذخیره‌سازی مهمات و درجه بالایی از مراقبت نیاز دارد.

جک واتلینگ، کارشناس ارشد جنگ زمینی در موسسه رویال یونایتد سرویس، هشدار می‌دهد که آبرامز سوخت بسیاری مصرف می‌کند و بر اساس گزارش ایندیپندنت، تعمیر و نگهداری موتور آن دشوار و پیچیده است.

از سوی دیگر مارک هرتلینگ، ژنرال بازنشسته آمریکایی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ فرماندهی لشکر زرهی اول آمریکا را در عراق بر عهده داشت و تانک‌های لئوپارد را بر همه‌چیز ترجیح می‌دهد، معتقد است که تانک آبرامز ممکن است تغییر مثبتی در میدان نبرد ایجاد کند. او با نشر پیامی در صفحه کاربری‌اش در شبکه اکس نوشت: «به‌ نظر من تانک آبرامز بهترین تانک رزمی جهان است.»

روسلان پوخوف، کارشناس نظامی روسیه، نیز تایید می‌کند که تانک آبرامز از تمام تانک‌های روسی بهتر است.

البته تانک‌های غربی مجهز با توپ‌های قدرتمند، گلوله‌های ضدزره و سیستم‌های کنترل آتش می‌توانند با حفظ فاصله ایمن، دشمن را زیر آتش سنگین بگیرند. بنابراین ورود تانک‌های آبرامز به میدان نبرد ممکن است روس‌ها را با چالش و دشواری مواجه کند.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه