بحران پناهجویی در آمریکا؛ مکزیک جلوی موج مهاجران غیرقانونی را سد می‌کند

شهردار ال پاسو در ایالت تگزاس در روزهای گذشته هشدار داد که ورود مهاجران غیرقانونی این شهر را به «مرز فروپاشی» رسانده است

پس از انتشار اخبار متعدد در روزهای گذشته درباره بحران پناهجویان در شهرهای آمریکا، مکزیک با ایالات متحده توافق کرد مهاجران غیرقانونی را از شهرهای مرزی به کشورهایشان پس بفرستد و برای بازدارندگی و تقویت محافظت از گذرگاه‌های مرزی اقدام‌های متعددی انجام دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های مکزیکی روز جمعه با مقام‌هایی از ادارات گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده در سیوداد خوارس مکزیک، واقع در آن سوی مرز ال‌پاسو تگزاس، دیدار کردند. این دیدار پس از افزایش عبور مهاجران غیرقانونی به سمت ایالات متحده انجام گرفت که برای بسیاری از شهرهای ایالات متحده بحران‌آفرین شده است.

به عنوان بخشی از این توافق، مکزیک موافقت کرد بر شهرهای شمالی‌اش که با ال‌پاسو، سن دیه‌گو و ایگل‌پس در تگزاس هم‌مرزند، بیش از گذشته نظارت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های مکزیکی متعهد شدند به عنوان بخشی از این توافق ۱۵ اقدام انجام دهند. این موافقت‌نامه همچنین به ماموران گشت مرزی ایالات متحده اجازه می‌دهد مهاجران را از طریق پل سیوداد خوارس که به ال‌پاسو متصل می‌شود، اخراج کنند. سایر شرایط این توافق عبارت‌اند ارائه گزارش روزانه از تعداد مهاجران در سیستم قطار به بخش گمرک و حفاظت مرزی ال‌پاسو، ایجاد پست‌های بازرسی بیشتر و مداخله در راه‌آهن و بزرگراه‌ها.

گذرگاه‌های عبور مهاجران در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک روز‌به‌روز با جمعیت بیشتری مواجه می‌شوند؛ به طوری که برخی آمارها حاکی از آن است که تعداد پناهجویان عبورکرده در مرز این هفته در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، از هشت هزار و ۶۰۰ نفر گذشت.

با وجود عبور تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک و ایالات متحده، میزان بازداشت این افراد نیز بالا است؛ به طوری که روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ بازداشت گزارش شده است و در یک روز از هفته گذشته بیش از هشت هزار مهاجر که قصد عبور غیرقانونی از مرز را داشتند، بازداشت شدند.

 سازمان‌های غیرانتفاعی و همچنین مقام‌های شهرهای مرزی ایالات متحده و مکزیک می‌گویند که افزایش کنونی مهاجرت غیرقانونی می‌تواند ناشی از اطلاعات نادرست درباره پناهجویی و همچنین افزایش فعالیت قاچاقچیان انسان در مکزیک باشد.

اسکار لیزر، شهردار ال‌پاسو که در روزهای گذشته با هجوم پناهجویان مواجه شده است، روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «حدود شش هزار و ۵۰۰ مهاجر در ال‌پاسو در بازداشت‌اند. ما اکنون بر اثر ورود بی‌رویه پناهجویان به نقطه بحران و مرز فروپاشی رسیده‌ایم.»

ماریو داگوستینو، معاون شهردار ال‌پاسو، نیز در یک کنفرانس خبری گفت که یک پناهگاه برای مهاجران غیرقانونی در بخش شمال شرقی شهر اختصاص می‌یابد؛ زیرا شهر با موج بی‌سابقه ورود مهاجران مواجه شده است. به گفته او، ال‌پاسو هر روز پذیرای بیش از دو هزار مهاجر غیرقانونی است و هجومی گسترده‌ در چند روز آینده نیز قابل‌پیش‌بینی است.

در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که مراقبت‌های مرزی را افزایش داده است. به گفته مقام‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا، به دو هزار و ۵۰۰ نیرویی که قبلا در حال خدمت در مرزها بودند، دست‌کم ۸۰۰ مامور جدید اضافه می‌شوند.

در سوی دیگر، نیز آلیسیا بارسنا، وزیر خارجه مکزیک، گفت که این کشور روزانه با حدود شش هزار مهاجر غیرقانونی در مرز جنوبی‌اش مواجه است که نیمی از آن‌ها از کشورهای آمریکای مرکزی‌اند. او روز جمعه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که رئیس‌جمهوری مکزیک می‌خواهد ماه نوامبر در واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مورد مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و سلاح گرم، گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه مکزیک افزود: «تنها در یک روز در هفته گذشته، حدود ۱۱ هزار مهاجر به مرز مکزیک و ایالات متحده رسیدند.»

این اولین بار نیست که مکزیک برای حل بحران پناهجویان با ایالات متحده به توافق می‌رسد. در سال ۲۰۱۹ نیز کارشناسان گفتند که استقرار گسترده نیروهای گارد ملی مکزیک در مسدود کردن تلاش‌های مهاجران برای رسیدن به مرز نقش مهمی ایفا کرد. با این حال با کاهش نظارت‌ها، دوباره موج ورود پناهجویان به ایالات متحده از سر گرفته شد.

در ژوییه ۲۰۲۲، آمار گمرکات و حفاظت از مرزهای ایالات متحده نشان می‌داد که چهار هزار خانواده از مکزیک خود را به مرز آمریکا رسانده‌اند. یک سال بعد، این تعداد بیش از چهار برابر شد و به نزدیک به ۲۲ هزار نفر رسید. مقام‌های مکزیکی اعلام کرده‌اند که بیش از ۷۸۸ هزار مهاجر غیرقانونی را از اول ژانویه تا سپتامبر به کشورهایشان اخراج کرده‌اند.

انفعال رئیس‌جمهوری آمریکا در‌ مورد مسائل مرزی با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است. جو بایدن ماه مه، در پی افزایش بی‌سابقه شمار مهاجران، سیاست جدیدی اعمال کرد که جلو عبور غیرقانونی از مرز را می‌گرفت، از جمله اخراج مهاجران و ممنوعیت پنج ساله ورود مجدد. این تمهیدهای سختگیرانه، ظرف یک ماه، میزان عبور از مرزها را حدود ۷۰ درصد کاهش داد. اما افزایش اخیر ورود از مرزها با توجه به شمار بسیار بیشتری که از طریق مرز مکزیک و با قطارهای باری از مرکز و جنوب قاره آمریکا به سمت شمال سرازیر شده‌اند، نشان می‌دهد که اثر بازدارنده سیاست‌های سختگیرانه در حال از بین رفتن است.

نبود ظرفیت بازداشت و بررسی وضعیت مهاجران در مرز آمریکا اغلب امکان اجرای مجازات‌های سختگیرانه‌ای را که در ماه مه اعلام شد، ناممکن می‌کند. در نتیجه، برخی پناهجویان که غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند، به‌جای اینکه اخراج شوند، تاریخ دادگاه را دریافت می‌کنند و آزاد می‌شوند.

بیشتر از جهان