عربستان سعودی اصلی‌ترین نامزد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴

سعودی‌ها از حالا خود را برای رقابت با چین و استرالیا برای کسب میزبانی جام ۲۰۳۴ آماده می‌کنند

هواداران فوتبال عربستان سعودی-  Khaled DESOUKI / AFP

مدیران فیفا، رهبران سیاسی شش کشور جهان و رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، شامگاه چهارشنبه ۱۲ مهرماه تایید کردند که جام‌جهانی فوتبال سال ۲۰۳۰، هم‌زمان با جشن ۱۰۰ سالگی این رقابت جهانی، برای اولین‌بار در تاریخ قرار است هم‌زمان در سه قاره و شش کشور برگزار شود.

اسپانیا، پرتغال و مراکش میزبان‌های مشترک جام‌جهانی ۲۰۳۰ فوتبال مردان خواهند بود و سه بازی‌ نخست این جام نیز در کشورهای اروگوئه، آرژانتین و پاراگوئه برگزار می‌شود. برگزاری سه بازی ابتدایی جام‌جهانی ۲۰۳۰ در قاره آمریکای جنوبی به این دلیل است که اولین دوره جام‌جهانی سال ۱۹۳۰ نیز در مونته‌ویدیو، پایتخت اروگوئه، برگزار شده بود.

فیفا همچنین تاکید کرد که برای جام‌جهانی ۲۰۳۴ تنها پیشنهادهای میزبانی از کنفدراسیون‌های آسیا و اقیانوسیه را بررسی خواهد کرد که چنین سیاستی پس از اعلام نامزدی رسمی عربستان سعودی، اکنون این کشور را دارای بالاترین بخت برای تصاحب میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ قرار داده است.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، روز چهارشنبه درباره اعطای میزبانی مشترک به شش کشور گفت: «در یک دنیای تقسیم‌شده، فیفا و فوتبال متحدکننده‌اند. شورای فیفا که نماینده تمام دنیا است، به اتفاق آرا موافقت کرد صدمین سالگرد جام‌جهانی فوتبال را که اولین دوره‌اش سال ۱۹۳۰ در اروگوئه برگزار شد، به مناسب‌ترین شیوه جشن گرفته شود. در سال ۲۰۳۰ ما با یک سمبل یگانه جهانی یگانه روبر می‌شویم؛ جایی که سه قاره آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی، یعنی شش کشور آرژانتین، مراکش، پاراگوئه، پرتغال، اسپانیا و اروگوئه پذیرای جهانی متحدی خواهند شد و باهم در رقابتی زیبا، صدمین سالگرد جام‌جهانی فیفا را جشن می‌گیرند.»

الخاندرو دومینگوئز، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، نیز می‌گوید: «جشن ۱۰۰ سالگی جام‌جهانی فوتبال نمی‌تواند از آمریکای جنوبی دور باشد؛ جایی که همه‌چیز از آنجا آغاز شد. بله جام‌جهانی ۲۰۳۰ در سه قاره برگزار خواهد شد.»

نکته مهم دیگر برای جام‌جهانی ۲۰۳۰ این خواهد بود که برای اولین‌ بار شش تیم میزبان شامل اروگوئه، پاراگوئه، آرژانتین، مرکش، اسپانیا و پرتغال به عنوان میزبان، بدون شرکت در بازی‌های مقدماتی، مستقیم در جام‌جهانی حاضر می‌شوند. البته که از جام‌جهانی ۲۰۲۶ که به میزبانی مشترک آمریکا، مکزیک و کانادا برگزار خواهد شد، تعداد تیم‌های حاضر در جام‌های جهانی فوتبال از ۳۲ تیم به ۴۸ تیم می‌رسد که این اتفاق کار را برای بسیاری از کشورهای که سابقه حضور در جام‌جهانی فوتبال را ندارند، آسان‌تر خواهد کرد.

از بین شش کشور میزبان جام‌جهانی ۲۰۳۰، آرژانتین، اروگوئه و اسپانیا سابقه میزبانی جام‌جهانی را دارند اما سه کشور دیگر برای اولین‌بار میزبان خواهند بود. این توافقنامه جدید فیفا با شش کشور مذکور می‌باید در سال ۲۰۲۴ به تایید و امضای اکثریت ۲۱۱ فدراسیون‌های عضو فیفا برسد. جام‌جهانی ۱۰۴ مسابقه‌ای ۲۰۳۰ قرار است در ماه‌های ژوئن و ژوییه این سال برگزار شود.

در طول سال ۲۰۲۴، مکان‌های برگزاری مسابقات به صورت رسمی اعلام خواهد شد اما در حال حاضر، تنها شهرهای مادرید، بارسلونا و سویا در اسپانیا تایید شده‌اند. ضمن اینکه دیدار فینال در پایتخت اسپانیا و در استادیوم جدید و بازسازی‌شده سانتیاگو برنابئو برگزار می‌شود. همچنین بارسلونا دو استادیوم نیوکمپ و کورنلا را برای میزبانی از جام‌جهانی معرفی خواهد کرد و سویا نیز کارتوخا را آماده می‌کند.

فیفا اعلام کرده است که برای میزبانی جام‌جهانی هر ورزشگاه باید ظرفیت پذیرش حداقل ۴۰ هزار تماشاگر را داشته باشد. البته بازی افتتاحیه که در آمریکای جنوبی انجام می‌شود و فینال باید در استادیوم‌های ۸۰ هزار نفری برگزار شوند، در حالی که استادیوم‌ بازی‌های نیمه‌نهایی باید ظرفیت حداقل ۶۰ هزار نفر را داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با بیانیه فیفا، مقام‌های سیاسی و ورزشی عربستان سعودی نیز روز چهارشنبه اعلام کردند که درخواست رسمی نامزدی برای میزبانی از جام‌جهانی ۲۰۳۴ را از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا به فیفا ارائه کرده‌اند.

سعودی‌ها که در یک‌ سال اخیر با صرف هزینه‌های هنگفت ده‌ها تن از ستارگان و فوق‌ستاره‌های فوتبال جهان را به لیگ فوتبال کشور خود کشانده‌اند و این لیگ را به یکی از پرمخاطب‌ترین‌های جهان تبدیل کردند، طبق برنامه‌هایشان تلاش می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ به یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین قطب‌های فوتبال و صنعت توریسم جهان تبدیل شوند و در همین راستا اکنون می‌خواهند در رقابت با دو کشور قدرتمند چین و استرالیا، میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ را به‌ دست آورند.

به گزارش العربیه، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت: «قصد میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ نشان‌دهنده تلاش این پادشاهی برای انتشار پیام صلح و عشق است.» او همچنین تاکید کرد که تمایل عربستان سعودی به میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ بازتابی از پیشرفت آن پادشاهی در همه حوزه‌ها است.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌ترکی‌ الفیصل، وزیر ورزش عربستان سعودی، نیز درباره پیشنهاد این میزبانی گفت: «میزبانی جام‌جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ به ما کمک می‌کند به رویایمان برای تبدیل شدن به کشوری پیشرو در ورزش جهانی دست یابیم و نقطه عطف مهمی در تحول کشور خواهد بود. ما در حکم خانه‌ای نوظهور و خوشامدگو به همه ورزش‌ها، معتقدیم که میزبانی جام‌جهانی فوتبال گام بعدی طبیعی در مسیر فوتبال ما است.»

در ادامه، یاسر المیسهال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، هم افزود: «ما معتقدیم این زمان مناسبی برای میزبانی جام‌جهانی فوتبال در عربستان سعودی است. قرار گرفتن در شرایط میزبانی جام‌جهانی فوتبال فقط با حمایت کامل رهبری پادشاهی ممکن است و ما از آن‌ها به‌ خاطر تعهد مستمرشان به پیشبرد کشور و ایجاد فرصت‌های جدید تشکر می‌کنیم.»

شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز درباره تمایل پادشاهی سعودی به میزبانی این رویداد جهانی گفت: «خوشحال‌ام اعلام کنم که فدراسیون فوتبال عربستان سعودی قصدش را برای نامزدی برگزاری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۳۴ اعلام کرده است. کل خانواده فوتبال آسیا متحدانه از ابتکار مهم پادشاهی عربستان سعودی حمایت می‌کند. ما به همکاری نزدیک با خانواده جام‌جهانی فوتبال برای اطمینان از موفقیت‌ آن‌ها متعهدیم.»

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین از تصمیم فیفا برای اعطای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۳۴ به کشوری در دو قاره آسیا و اقیانوسیه استقبال کرد و افزود که این تصمیم فیفا راه را برای ایجاد فرصت‌های عادلانه‌تر برای همه کنفدراسیون‌ها، برای ارائه پیشنهادهایشان و میزبانی جام‌جهانی فوتبال هموار می‌کند.

پادشاهی عربستان سعودی پیش از تصاحب احتمالی میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۳۴، میزبان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ نیز خواهد بود و اکنون تصمیم فیفا برای بازنگری در سازوکار میزبانی جام‌جهانی، به قاره آسیا این فرصت را خواهد داد تا پس از جام‌ جهانی ۲۰۰۲ کره‌ــ‌‌ژاپن و جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، برای سومین‌بار در تاریخ، میزبان رقابت‌‌های برترین تیم‌های ملی فوتبال جهان باشد.

بیشتر از فوتبال