ایمنی دانش‌آموزان هم پولی شد؛ آموزش ‌و پرورش در موضوع ایمنی مدرسه‌های غیردولتی ‏شوخی ندارد ‏

گزارش‌ها نشان می‌دهد سه میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌های دولتی ناایمن و فرسوده درس ‏می‌خوانند‏

بیش از هفت هزار مدرسه آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌ ندارند-برنا

در ادامه نگاه تبعیض‌آمیز به موضوع آموزش و در حالی‌ که هزاران دانش‌آموز در مدرسه‌های ناامن و فرسوده دولتی تحصیل می‌کنند، مقام‌های وزارت آموزش‌ و پرورش بر ایمن‌سازی مدرسه‌های غیردولتی متمرکز شده‌اند.

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش‌ و پرورش، روز جمعه ۱۴ مهر به خبرگزاری ایسنا گفت که این وزارتخانه در موضوع ایمنی مدرسه‌های غیردولتی شوخی ندارد و کوتاه‌ نمی‌آید. او در ادامه نیز تاکید کرد که آموزش‌ و پرورش اجازه تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه‌های غیردولتی فرسوده و ناایمن را نمی‌دهد.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش ضمن طرح این ادعا که امنیت جانی دانش‌آموزان از همه‌چیز مهم‌تر است، گفت چنانچه احساس کنیم یکی از آجرهای مدرسه می‌ریزد، اجازه حضور دانش‌آموزان را در آن مدرسه نمی‌دهیم.

به‌رغم ادعای این مقام وزارت آموزش‌ و پرورش، گزارش‌های رسمی از نگاه تبعیض‌آمیز این وزارتخانه در موضوع آموزش پرده برمی‌دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از سه میلیون دانش‌آموز ایرانی، که بیشتر آن‌ها نیز در مناطق محروم زندگی می‌کنند، در مدرسه‌های فرسوده و ناامن درس می‌خوانند. تحصیل در مدرسه‌های ایمن حق همه دانش‌آموزان در سراسر ایران است و در این مورد دانش‌آموزان مدرسه‌های دولتی و غیردولتی تفاوتی با یکدیگر ندارند و نباید داشته باشند.

برمبنای گزارش‌های رسمی، حدود ۱۰۷ هزار مدرسه فعال در سراسر ایران وجود دارد که از این میان ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی‌اند. به گفته محمودزاده، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در این مدرسه‌ها تحصیل می‌کنند. پیش‌تر، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌ و پرورش، نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی به نگاه کالایی آموزش‌ و پرورش اذعان کرده بود.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره گران بودن شهریه مدرسه‌های غیردولتی گفت: «هزینه‌های بالای مدارس غیرانتفاعی عادی است. شما اگر بخواهید یک ماشین مدل‌ بالا هم سوار شوید، باید پول بیشتری بدهید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی به‌تازگی نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره «منوی لوکس» برخی مدرسه‌های غیرانتفاعی ادعا کرد که این موضوع ارتباطی با عدالت آموزشی ندارد و وزارتخانه‌اش بر منوی غذای مدرسه‌های غیردولتی نظارت نمی‌کند.

مقام‌های آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی از یک سو مسئولیت هزینه‌های هنگفت مدرسه‌های غیردولتی را به عهده نمی‌گیرند و از سوی دیگر، با محروم کردن دانش‌آموزان مدرسه‌های دولتی از امکانات ضروری، خانواده‌ها را به سوی آموزش پولی سوق می‌دهند.

در این میان، کودکانی که خانواده ثروتمند ندارند محکوم به تحصیل در مدرسه‌های ناامن و فرسوده‌اند. ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، به‌تازگی افشا کرد که بیش از سه میلیون دانش‌آموز ایرانی در کلاس‌های خطرآفرین درست می‌خوانند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز همچنین به «مغفول ماندن» فضاهای آموزشی در مجتمع‌های مسکونی مهر انتقاد کرد و هشدار داد که چنانچه ساخت مدرسه در این مجتمع‌ها امسال آغاز نشود، سال‌ آینده حدود پنج میلیون دانش‌آموز بدون مدرسه می‌مانند.

به گفته او، ۳ هزار و ۵۰۰ مدرسه وجود دارد که خیرین هزینه ساخت آن‌ها را پرداخت کرده‌اند، اما دولت نتوانسته است این پروژه‌ها را تکمیل کند. تکمیل این پروژه‌ها به ۱۲ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی اعلام کرده است که بیش از پنج هزار مدرسه در ایران سرویس بهداشتی‌ ندارند. همچنین، از مجموع حدود ۱۰۷ هزار مدرسه در کل کشور، بیش از هفت هزار مدرسه، یعنی بالغ‌ بر ۱۱ درصد آن‌ها، آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌ ندارند.

بر مبنای این گزارش، بالغ‌ بر ۱۵ هزار مدرسه نیز آب‌خوری مجزا از روشویی ندارند و نزدیک به ۱۲ هزار مدرسه نیز بدون داشتن سیستم دفع بهداشتی فاضلاب‌ به فعالیت ادامه می‌دهند.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، پیش‌تر درباره توسعه و تجهیز مدرسه‌ها گفته بود که ۱۰۴ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که باید تخریب، مقاوم‌سازی، و بازسازی شوند و چنانچه قرار باشد این کار با اعتبارهای دولتی انجام شود، تکمیل آن ۵۰ سال طول می‌کشد. بنابراین، به گفته او، این مشکل را باید با کمک خیرین حل کرد.