تبعیض باعث تغییر در نحوه ارتباط ذهن و روده می‌شود

اغلب ما وقتی که استرس داریم به سراغ مواد غذایی ناسالم می‌رویم

رابطه خاصی بین مغز و روده وجود دارد که فراتر از یک ارتباط ساده است - Canva

تجربه تبعیض ممکن است نحوه ارتباط مغز و روده با یکدیگر را تغییر دهد. بنا به یافته‌های پژوهش اخیر، این اختلال به رفتارهایی منجر می‌شود که موجب افزایش خطر چاقی در افراد می‌شود.

پژوهشی که در مجله نیچر منتال هلت منتشر شد بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده را که بیشترشان زن بودند بررسی کرد. برای سنجش اثر تجربه تبعیض در زندگی روزمره، این شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی را پر کردند.

سپس، در حالی که شرکت‌کنندگان عکس‌هایی از غذاهای شیرین و چرب مانند کیک و بستنی را همراه با عکس‌هایی از غذاهای کم‌قند و کم‌چرب مانند میوه و سالاد تماشا می‌کردند، از مغز آن‌ها اسکن مغزی گرفتند. محققان نمونه‌هایی از مدفوع این افراد را نیز برای بررسی میکروبیوم روده آزمایش کردند.

ناحیه پردازش پاداش مغز در لوب پیشانی افرادی که با تبعیض بیشتری مواجه شده بودند پس از دیدن عکس‌ غذاهای ناسالم بیشتر تحریک شد. لوب پیشانی یا ناحیه فرونتال مغز با انگیزه و تنظیم عملکرد افراد در ارتباط است.

آرپانا گوپتا، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «وقتی غمگین و ناراحتید، در تلویزیون، تصویر دختری که بستنی می‌خواهد نظر شما را جلب می‌کند. وقتی که استرس داریم نیز به سراغ مواد غذایی از این دست می‌رویم. این پژوهش این تمایل را در سطح مغز و روده نشان می‌دهد.»

او در ادامه می‌گوید: «افرادی که مورد تبعیض بیشتری بوده‌اند، میزان بیشتری نیز از ترکیبات معروف به متابولیت‌های گلوتامات (انتقال‌دهنده عصبی) داشتند. این ترکیبات با التهاب و فشار اکسیداتیو مرتبط‌اند وبه سلول‌ها و دی‌ان‌ای آسیب می‌رسانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته گوپتا: «خوردن بیش از حد بر مناطقی از مغز که مربوط به شناخت است اثر می‌گذارد و در تنظیم هوس و واکنش به غذاهای پرکالری- در میان افرادی که مورد تبعیض بوده‌اند- مشکل ایجاد می‌کند.»

مقدار زیاد گلوتامات در بدن همچنین به رسوب چربی بدن، به‌ویژه در ناحیه شکم، منجر می‌شود و میل فرد به قند و غذاهای چرب را افزایش می‌دهد. علاوه بر اینکه فرد در معرض خطر چاقی قرار می‌گیرد، گلوتامات ممکن است در سازوکارهای زیستی در ارتباط با افسردگی و اختلال‌های مرتبط با اضطراب نیز نقش داشته باشد.

با این حال، گوپتا معتقد است به پژوهش‌های بیشتری برای اندازه‌گیری دقیق‌تر گلوتامات در مغز نیاز است.

متخصصان می‌گویند: «رابطه خاصی بین مغز و روده وجود دارد که فراتر از یک ارتباط ساده است. مغز اطلاعات را دریافت می‌کند و بازخوردی به روده می‌فرستد، مانند زمانی که علامت متوقف کردن غذا خوردن در هنگام پر شدن معده را به مغز ارسال می‌کند.»

استرس از عوامل موثر دیگر بر عملکرد روده و دستگاه گوارش است، اما همه افرادی که استرس دارند لزوما مشکلات سلامت ندارند؛ ژنتیک و محیط نیز در این امر نقش دارند.

افزایش استرس سد ایمنی روده را می‌شکند و باعث التهاب و حتی بیماری‌های خودایمنی می‌شود.

آیا نژاد نقشی دارد؟

این پژوهش جدید ارتباط بین تبعیض و نژاد یا قومیت را در نظر نگرفته است. اما گوپتا و همکارانش در پژوهشی در سال ۲۰۲۲ نشان دادند: «در میان افراد سیاه‌پوست و اسپانیایی، تبعیض با تغییراتی در مغز مرتبط است که مقابله روانی و افزایش التهاب را نشان می‌دهد، در حالی که در افراد سفیدپوست، تبعیض با اضطراب مرتبط است نه التهاب. نتیجه این پژوهش در افراد آسیایی بر ارتباط بین تبعیض و تغییرات رفتاری دلالت می‌کرد.»

به باور گوپتا، در دنیای ایده‌آل، بهترین راه برای مقابله با خطرهای عنوان‌شده در این پژوهش مبارزه با تبعیض از طریق تغییر سیاست است.

گوپتا گفت: «فکر نمی‌کنم تبعیض از بین برود. اما وظیفه ما این است که کارهایی کنیم که در مقابله بهتر با تبعیض به ما کمک ‌کنند.»

او توصیه کرد که مردم با مدیریت استرس و آگاهی از عادت‌های غذایی‌شان رویکردی چندجانبه را دنبال کنند. خوردن غذاهای ضدالتهاب و پروبیوتیک‌ها نیز به مدیریت سلامت روده کمک بسیاری می‌کند.

بیشتر از بهداشت و درمان