ستایشی: حکم اعدام برای مهاجم سفارت آذربایجان صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری دادگاه متهمان آتش‌سوزی زندان اوین تا دو هفته‌ دیگر خبر داد

مسعود ستایشی حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل را تبریک گفت ــ اکو ایران

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۸ مهر، از طرف این نهاد حاکمیتی زیرمجموعه علی خامنه‌ای، حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل را تبریک گفت و مدعی شد که «مظلوم‌نمایی» اسرائیل از «مضحکه‌های دنیای امروز» است.

سخنگوی قوه قضاییه از ارائه توضیحات تکمیلی درباره نقش محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، در پرونده فساد مالی فرزندانش طفره رفت و گفت که فقط نام دو فرزند این مقام قضایی در پرونده مطرح است. او اطلاع‌رسانی درباره روند قضایی فرزندان معاون اول رئیس قوه قضاییه‌ را هم به پایان تحقیقات موکول کرد.

مسعود ستایشی صدور حکم اعدام برای مهاجم سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را نیز تکذیب کرد و گفت که پرونده این شخص به دادگاه کیفری ۱ استان تهران ارسال شده و در حال حاضر در مرحله «تشریفات و رسیدگی» است.

رسانه‌های داخلی ایران پیش‌تر به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان خبر داده بودند که یاسین حسین‌زاده، مهاجم سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، به اعدام محکوم شده است. در حمله این فرد به سفارت جمهوری آذربایجان یک نفر از کارکنان این سفارتخانه کشته شد و دو نگهبان هم مجروح شدند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی در زندان اوین گفت که کیفرخواست قانونی برای ۴۰ تن از متهمان این پرونده در حال تنظیم است و پرونده تا دو هفته دیگر به دادگاه ارسال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شامگاه ۲۳ مهر ۱۴۰۱، در جریان خیزش سراسری ایرانیان، آتش‌سوزی گسترده‌ای در زندان اوین رخ داد که در پی آن شماری از زندانیان هدف حمله ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی قرار گرفتند و برخی از آنان با گلوله‌های ساچمه‌ای یا در اثر ضرب‌وشتم مجروح شدند. بر مبنای ادعای مقام‌های قوه قضاییه، در این حادثه هشت زندانی جانشان را از دست دادند.

مسعود ستایشی در نشست خبری روز سه‌شنبه به سوال خبرنگاران درباره افرادی که تحت عنوان «اراذل و اوباش» دستگیر می‌شوند، پاسخ داد و گفت که اقدام نیروی انتظامی در «برخورد با مجرمان خشن» در پی «دستورات قانونی» انجام می‌شود و قوه قضاییه هم «بدون مسامحه و با قاطعیت» به پرونده «مخلان نظم و امنیت عمومی» رسیدگی و با آنان برخورد قانونی می‌کند.

او در ادامه افزود: «اجازه نمی‌دهیم‌ این افراد محیط امن جامعه را ناامن کنند. در این راستا، همکاری خوبی میان ضابطان خاص و عام و دستگاه قضایی وجود دارد.»

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به اخبار مربوط به احتکار خودرو خودروسازان داخلی نیز مدعی شد که قوه قضاییه «روشنگرانه و بدون تعارف» به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد. او ادعای آزادی رسانه‌ها در ایران را مطرح کرد و در ادامه افزود که از «طریق رسانه‌ها و سایر مبادی» گزارش‌هایی به قوه قضاییه ارسال شده و در حال جمع‌بندی است.

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه فروش دو خودروساز داخلی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ (پنج‌ماهه) نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن برای سایپا ۱۰ درصد و برای ایران‌خودرو ۱۲ درصد کاهش داشته؛ در حالی‌ که تولیدات گروه سایپا امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۱۸ درصد و در گروه ایران‌خودرو ۱۶ درصد رشد داشته است.