گرانی ۵۳ کالای اساسی همزمان با دلار ۵۳ هزار تومانی

موج جدید گرانی‌ها هم‌زمان با افزایش قیمت دلار و طلا در ایران آغاز شد

در شهریور ماه امسال درصد تغییر قیمت تعداد ۲۱ قلم کالا، بیشتر از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهری کشور یعنی، ۳۹.۶ درصد بوده است - ATTA KENARE / AFP

در روزهای اخیر، نرخ دلار در ایران با شروع درگیری‌های غزه و اسرائیل مرز ۵۳ هزار تومان را نیز رد کرد. با این اتفاق، موج جدید گرانی‌ها در ایران آغاز خواهد شد. همزمان مرکز آمار نیز از گرانی ۵۳ مواد غذایی در ایران در شهریورماه امسال خبر داد. بر اساس این گزارش، گوشت گوسفند با افزایش ۱۴۹.۲ درصدی قیمت، بالاترین رشد و روغن نباتی جامد با کاهش ۶.۲ درصدی قیمت، کمترین رشد قیمت را طی یک سال گذشته داشته است.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، شهریور ماه امسال به نسبت شهریور ماه سال گذشته، پس از گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله با ۱۲۸.۱ درصد، تن ماهی با ۱۰۸.۲ درصد، پسته با ۸۳.۴ درصد و ماهی قزل آلا با ۷۸.۲ درصد (رشد قیمت) در رده‌های دوم تا پنجم اجناس گران‌شده قرار دارند. به گزارش دیده‌بان ایران، در شهریور ماه امسال همچنین درصد تغییر قیمت تعداد ۲۱ قلم کالا، بیشتر از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهری کشور یعنی، ۳۹.۶ درصد بوده است.

طی روزهای گذشته، قیمت‌ها در بیشتر بازارها روند نجومی به خود گرفته است. از روز شنبه این هفته، سکه وارد کانال ۳۰ میلیون تومان و طلا نیز وارد کانال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، در مورد این افزایش قیمت‌ها در گفت‌وگو با خبرآنلاین عنوان کرد: «یک بخشی از شرایط کنونی بازار طلا و سکه، به افزایش شدید قیمت اونس جهانی طلا برمی‌گردد و بخش دیگر نیز به نوسانات و افزایش قیمت ارز ارتباط دارد. خبرهای سیاسی در سطح دنیا درباره تنش فلسطین و اسرائیل، روی بازار ارز تاثیر گذاشته است.»

روز شنبه همچنین رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف سرویس‌های تهران با اعلام ریزش ۳۰ درصدی بازار غذا، اعلام کرد که به دنبال تورم بالا، گرانی‌‌ها، الزامی شدن مالیات بر ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید مردم، مشتریان رستوران‌ها نسبت به نیمه دوم سال ۱۴۰۲، پیش ۳۰ درصد ریزش داشته است.

روز دوشنبه نیز رئیس اتحادیه طباخان تهران بیان کرد همزمان با نجومی شدن قیمت کله‌پاچه در ایران گفت: «کمبود عرضه باعث افزایش نجومی قیمت کله‌ پاچه شده است و این موضوع بر میزان تقاضای مردم هم تاثیر گذاشته و در حال حاضر، مردم کمتر کله‌ پاچه می‌خورند.»

به گزارش همشهری، در حال حاضر، طبق نرخنامه میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، نیم دست کله‌ پاچه خام گوسفندی ۲۸۰ هزار تومان است. قیمت هر دست کله‌ پاچه در قصابی‌های تهران هم بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است که این قیمت در سوپرهای گوشت آنلاین به ۶۰۰ تا ۶۹۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاد آنلاین نیز در گزارشی اعلام کرد که در بازار خودروهای وارداتی قیمت‌ها صعودی شده است. بر اساس این گزارش، ب‌ام‌و سری هفت و لکسوس آرایکس ۲۰۰ در بازار ۲۰۰ میلیون تومان گران شدند و تویوتا سی‌اچ‌آر نیز رشد ۵۰ میلیونی داشته است. قیمت خودروهای کیا اسپورتیج، سراتو و سورنتو هم در بازار خودروهای وارداتی ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. هیوندای سانتافه، النترا و توسان نیز همین مقدار رشد قیمت را در روز گذشته داشتند. همچنین قیمت خودروی میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل نیز ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شدند.

هم‌زمان با این اتفاق‌ها، صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ را ۴۵.۸ درصد برآورد کرده و پیش‌بینی کرده است که این نرخ در پایان سال جاری به ۴۷ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش تجارت‌نیوز، طبق برآوردهای بانک جهانی نیز تورم ایران در سال میلادی گذشته ۴۶.۵ درصد بوده و این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۴۲.۶ درصد کاهش خواهد یافت.

طبق بررسی‌های صندوق بین المللی پول، نرخ بیکاری ایران در سال قبل ۹.۳ درصد بوده و این رقم در سال جاری به ۹.۴ درصد افزایش خواهد یافت. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است که تراز حساب‌های جاری ایران از ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته، به ۳.۴ درصد تولید ناخالص داخلی در پایان سال جاری کاهش می‌یابد.

تجارت نیوز در مورد این گزارش‌ها آورده است که پیش‌بینی‌های متفاوت از طرف صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در حالی مطرح می‌شوند که در سال‌های اخیر، معمولا وضعیت اقتصادی ایران بدتر از این پیش‌بینی‌ها از آب درآمده است. اما حالا کمتر از سه ماه تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی باقی مانده و باید منتظر ماند و دید که پیش‌بینی کدام یک از این نهادهای بین‌المللی در مورد اقتصاد ایران نزدیک‌تر به واقعیت خواهد بود.