رونق پوشاک «استوک» و «تاناکورا» در ایران

به گزارش تجارت‌نیوز گرانی پوشاک مردم را به سمت پوشاک دست دوم برده است

در آن تصویر قیمت تی‌شرت بچه‌گانه ۳۷۰ تومان بود؛ اما این روزها این محصول در ارزان‌ترین حالت به قیمت ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد- اعتمادآنلاین

گزارش‌ها از ایران حاکی از این است که به علت گرانی پوشاک و کیفیت پایین کالای داخلی، بازار فروش لباس دست دوم خارجی و تاناکورا در ایران رونق پیدا کرده است. در همین حال، چندی پیش تصویری از قیمت‌های لباس در ویترین یک بوتیک منتشر شده بود که به دهه ۷۰ در ایران بازمی‌گشت. قیمت‌ها به قدری ارزان بود که برای افرادی که آن روزها را تجربه نکرده بودند باور‌پذیر نبود.

در این تصویر قیمت تی‌شرت بچه‌گانه ۳۷۰ تومان بود، اما این روزها این محصول در ارزان‌ترین حالت به قیمت ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و بیشترین بازه قیمتی آن بر اساس وب‌سایت‌های فروش آنلاین، بین ۱۵۰ هزار تا ۲۶۰ هزار تومان است.

تجارت‌نیوز، روز پنجشنبه بیستم مهر، با انتشار گزارشی از بازار فروش پوشاک و استقبال مردم از پوشاک تاناکورا نوشت که اگر یک روز عصر از میدان ولی‌عصر تهران به سمت میدان فاطمی پیاده حرکت کنید شدت این استقبال را خواهید دید، در حالی که دو چهار راه پایین‌تر یعنی حد فاصل جمهوری تا انقلاب، تولیدکنندگان ایرانی حسرت بازار دستفروشان لباس‌های «استوک» را می‌خورند که با اجاره موزاییک از ماموران شهرداری پیاده‌روهای ولیعصر را مال خود کرده‌اند.

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با حسین افتخاری، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی، در‌خصوص رونق بازار پوشاک و مصنوعات چرمی استوک و دست دوم گفت: «بخش زیادی از استقبال مردم از این‌گونه کالاها مربوط به شرایط اقتصادی است، به هر حال باید قبول کنیم که اکثریت مردم قدرت خرید سال‌های قبل را ندارند و این در خرید پوشاک کاملا مشخص است. فلذا ما پیشنهاد دادیم که سازوکاری برای فروش اقساطی در نظر گرفته شود تا تولیدکنندگان بتوانند سرپا بمانند، اما هیچ نهادی حاضر به همکاری نشد.»

او همچنین به واردات کالاهای استوک نیز اشاره کرد. به گفته این کارشناس صنعت پوشاک، «کالای استوک کالایی است که خارج از سفارش تولید شده، یا از مد افتاده، یا دارای ایرادات سطحی است که بیشتر از بنگلادش و چین وارد کشور می‌شود. از سوی دیگر، کالاهای دست دوم یا تاناکورا نیز به پوشاکی می‌گویند که دست دوم است که برخی از آن‌ها برند هستند، به‌طور مثال یک کفش مارک که قیمت اصلی آن ۱۵ میلیون است به قیمت ۲.۵ میلیون به فروش می‌رسد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته افتخاری، وزارت صمت سهم این بازار را ۳.۵ میلیارد اعلام کرده است، اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا عدد کمتری را اعلام می‌کند. او معتقد است که البته این اعداد کماکان دقیق نیستند و می‌گوید: «مشخص است که اراده‌ای برای مبارزه با این کالاهای استوک و دست دوم وجود ندارد، فعالان این حوزه این پوشاک را به صورت کیلویی به یک‌دهم قیمت خریداری می‌کنند و در اینجا به صورت دانه‌ای به فروش می‌رسانند و سود بسیار خوبی می‌برند.»

او پیش از این نیز در گفت‌وگو با صدای بورس اعلام کرده بود که اخیرا علاوه بر پاکستان، ترکیه و بنگلادش، درهای چین هم باز شده است و این کشور به صورت کیلویی و با قیمت خیلی پایین کالاهای استوک و تاناکورا به ایران وارد می‌کند. این در حالی‌ است که هم‌زمان بسیاری از تولیدی‌ها و بوتیک‌داران در طی ماه‌های گذشته به بهانه مبارزه با بی‌حجابی تعطیل و پلمب شده‌اند و این ماجرا نیز در افزایش فشار به فروشندگان و تولیدکنندگان داخلی تاثیر منفی بسیاری گذاشته است.