جنگ حماس و اسرائیل؛ آماده‌باش ارتش اسرائیل برای حمله زمینی به غزه

اکسیوس به نقل از دو منبع آگاه نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که اگر ارتش اسرائيل به حملات خود در نوار غزه ادامه دهد «مجبور به مداخله» خواهند شد

یک هفته پس‌از حمله غافلگیرکننده و مرگبار نیروهای حماس به جنوب اسرائیل، ارتش آن کشور ضمن تایید وجود ۱۲۰ اسیر اسرائیلی در نوار غزه، اعلام کرد که شامگاه جمعه، ۲۱ مهرماه (۱۳ اکتبر)، تعدادی از نیروهای ویژه خود را به داخل خاک نوار غزه فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسرائیل اعلام کرده است که تانک‌ها و نیروهای پیاده‌اش  روز جمعه در داخل نوار غزه حملاتی انجام داده‌اند که نخستین اقدام در راستای جایگزینی حملات هوایی با عملیات زمینی است برای آن‌چه که «نابودی کامل حماس» می‌خواند.

هم‌زمان، درپی ضرب‌الاجل ۲۴ساعته اسرائیل برای خروج شهروندان غیرنظامی از شمال غزه، براساس گزارش‌ها، روز جمعه هزاران نفر به‌سمت جنوب غزه گریختند.

این درحالی است که حماس هشدار اسرائیل را «تبلیغات جعلی» خوانده و به شهروندان گفته است که آن را نادیده بگیرند. سازمان ملل متحد هم اعلام کرده بود که خروج غیرنظامیان طی ۲۴ ساعت از شمال «ناممکن» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری الجزیره جمعه‌شب گزارش داد که هزاران‌نفر از ساکنان شمال غزه با وسایل نقلیه و پیاده به‌سمت جنوب حرکت کرده‌اند و ازدحام خانواده‌های فلسطینی به‌قدری است که حرکت مردم به کندی صورت می‌گیرد.

ازسوی دیگر، خبرگزاری رویترز نوشت تعدادی از فلسطینیان ساکن شمال غزه نیز با وجود هشدار اسرائیل و تهدید به حمله زمینی، به این خبرگزاری گفته‌اند که خانه‌هایشان را رها نمی‌کنند و «مرگ بهتر از رفتن است».

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس، بامداد شنبه، هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، از حمله چندجانبه زمینی، دریایی و موشکی به سراسر اسرائیل خبر دادند. 

در آغاز این حمله غافلگیرکننده افراد مسلح فلسطینی به مناطقی در جنوب اسرائیل و نزدیکی مرز نوار غزه نفوذ کردند و هم‌زمان از نوار غزه رگباری از صدها راکت به‌سمت اسرائیل پرتاب شد. حماس نام این عملیات را «طوفان الاقصی» گذاشت. ساعاتی پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» اسرائیل نیز در عملیات تلافی‌جویانه «شمشیرهای آهنین» حملات متعددی به مواضع حماس در نوار غزه را آغاز کرد.

به‌گفته مقام‌های فلسطینی، از زمان شروع حملات هوایی ارتش اسرائیل در واکنش به حمله حماس، دست‌کم ۱۹۰۰ تن، ازجمله ۶۱۴ کودک، در نوار غزه کشته و هفت هزار و ۶۹۶ نفر نیز مجروح شده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی نیز می‌گویند در جریان حملات حماس از روز شنبه گذشته، دست‌کم ۱۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان