پوتین در چین و لاوروف در پیونگ‌یانگ؛ رایزنی روسیه برای تقویت رابطه با متحدان منطقه‌ای

پوتین در چین حمله به بیمارستان در نوار غزه را «غیرانسانی» خواند

Sergei SAVOSTYANOV / POOL / AFP-پوتین و شی‌جین‌پینگ در چین 

روسای‌جمهوری چین و روسیه روز چهارشنبه در چین دیدار و گفت‌وگو کردند. 

شی‌ جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین پس از شرکت در «سومین مجمع همکاری بین‌المللی کمربند و جاده» گفت‌وگویی اختصاصی داشتند.

به‌جز رهبر روسیه، نمایندگان بیش از ۱۳۰ کشور جهان برای شرکت در این نشست به شهر «های‌هی» چین رفته‌اند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در این نشست شرکت‌ می‌کند. 

شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، پیش از نشست با ولادیمیر پوتین، با تحریم‌های یک‌جانبه و اقتصادی علیه کشورهای جهان قاطعانه مخالفت‌ کرد. شی‌ جین‌پینگ تاکید کرد که چین قاطعانه از روسیه حمایت می‌کند. 

ولادیمیر پوتین پس از دیدار با رهبر چین اعلام‌ کرد که محور اصلی گفت‌وگو با شی جین‌پینگ جنگ اوکراین و اوضاع بحرانی خاورمیانه بوده‌ است. 

پوتین تاکید کرد که «تهدید‌های مشترک تنها می‌تواند همکاری بین روسیه و چین را تقویت کند.» رئیس‌جمهوری روسیه بار دیگر حمله به بیمارستان غزه را غیرانسانی خواند و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در خاورمیانه شد. ولادیمیر پوتین ضمن انتقاد از آمریکا اعلام‌ کرد که دادن سامانه موشکی «ATACMS» به اوکراین  بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی آمریکا است. 

خبرگزاری تاس نیز اعلام‌ کرد که در جریان دیدار رهبران روسیه و چین، بزرگ‌ترین قرارداد صادرات غلات بین دو کشور به امضا رسید. مبلغ این قرارداد بیش از ۲۵ میلیارد دلار است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

قدردانی لاوروف از حمایت‌های پیونگ‌یانگ 

هم‌زمان، تلویزیون دولتی کره‌ شمالی روز چهارشنبه تصویرهایی از حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در فرودگاه پیونگ‌یانگ منتشرکرد.

با وجود باران شدید، صدها تن از ساکنان پایتخت کره‌ شمالی به استقبال وزیر خارجه روسیه رفتند. روسیه یکی از معدود کشورهای جهان است که رابطه‌ نزدیکی با کره شمالی دارد. وزیر خارجه روسیه در بدو ورود، از کمک‌های تسلیحاتی و پشتیبانی‌های نظامی کره‌ شمالی به روسیه در جنگ اوکراین تشکرکرد. لاوروف گفت:‌ «روسیه برای حمایت کره شمالی [از روسیه] در جنگ اوکراین ارزش زیادی قائل است.»

بیشتر از جهان