اعلام جرم علیه رکنا به‌علت انتشار خبر گرانی داروهای بیماران سرطانی

خبرگزاری رکنا خبر گرانی داروی بیماران سرطانی را به خبر ارزان شدن آن تغییر داد و گفت خبرنگار بی‌دقتی کرده است

 دو روز قبل از انتشار خبر ابراهیم رئیسی در واکنش به گرانی داروهای بیماران خاص گفت «عمر دست خداست» - ATTA KENARE/AFP

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که دادستانی تهران علیه خبرگزاری رکنا به علت انتشار مطلبی در مورد «افزایش ۴ برابری داروی بیماران سرطانی» اعلام جرم کرده است. بر اساس این گزارش، پس از انتشار این خبر، دادستانی تهران مدیرمسئول این پایگاه خبری را در رابطه با موضوع فراخواند تا مستندهای خود را برای چنین گزارشی ارائه دهد.

بنا بر این گزارش، مرکز رسانه قوه قضائیه مدعی‌ است که پس از احضار، مدیرمسئول پایگاه خبری رکنا هیچ‌گونه مستنداتی برای این گزارش ارائه نکرد و در بررسی‌های به عمل‌آمده مشخص شد توجه نکردن به تفاوت ریالی و تومانی مبالغ درج‌شده در فاکتور باعث تولید گزارش اشتباه شده است.

این گزارش دو روز پس از آن منتشر شد که ابراهیم رئیسی در واکنش به گرانی داروهای بیماران خاص گفت «عمر دست خداست». 

اکنون پس از این احضار، خبرگزاری رکنا متن این خبر را در وب‌سایت خود تغییر داد و در ابتدای آن نوشت: «خبر افزایش ۴ برابری داروی بیماران سرطانی حاصل اشتباه یکی از مخاطبان و بی‌دقتی خبرنگار رکنا بود که بعد از اطلاع از صحت مسئله این خبر اصلاح شد.»

تیتر این مطلب نیز به «اقدام ارزنده در کاهش ۸۰ درصدی قیمت داروهای بیماری های خاص» تغییر یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ است که افزایش قیمت داروها، در دولت رئیسی به صورت ماهانه رخ داده است و دسترسی بیماران خاص به داروها نیز سخت‌تر از قبل شده و این بیماران ناچار به تهیه دارو از کشورهای همسایه شده‌اند.

ترکیه، آذربایجان، عراق و پاکستان کشورهای مقصد خرید داروی بیماری‌های خاص‌اند و برخی بیماران مجبور می‌شوند به کشورهای همسایه سفر کنند تا دارو بخرند و با خود به ایران بیاورند.

برخی کانال‌های تلگرامی و وب‌سایت‌ها نیز اقدام به فروش داروهای خاص کرده‌اند و مدعی‌اند که دارو را از کشورهای همسایه به ایران وارد می‌کنند. در حالی که ایران با کمبود سرم‌ و دارو روبرو بود، برخی خبرها حاکی از آن بود که دارو و سرم از بازار ایران به عراق ارسال می‌شود. سازمان اطلاعات ارتش عراق در مهر ۱۳۹۹ اعلام کرد که ۱۹ کامیون حاوی صدها هزار قلم دارو را که از ایران به عراق قاچاق شده بود، توقیف کرده است.

در فاصله دی تا بهمن سال گذشته، در مواردی، داروهای بیماران مبتلا به سرطان در ایران تا ۸۰۰ درصد گران شده بود. بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، تنها در یک مورد، یک قلم داروی بیماران مبتلا به سرطان ریه، در یک ماه ۸۰۰ درصد گران شده و از پنج میلیون تومان به ۴۱ میلیون تومان رسید.

خبرگزاری رکنا بهمن ماه سال گذشته در گزارشی دیگر و در گفت‌وگو با یک زن جوان که پدرش به سرطان ریه مبتلا بود به این موضوع پرداخت و از قول او نوشت: «من هر ماه داروی اوپدیوو را طی دو مرحله، یعنی هر دو هفته یک بار هر بار ۲۴۰ دوز، برای پدرم خریداری می‌کردم که هر بار برای ۲۴۰ دوز هزینه‌ای کمتر از پنج میلیون تومان برای ما در پی داشت و دی ماه نیز این دارو را به همین قیمت خریداری کردم، اما روز چهارشنبه، دوازدهم بهمن، برای خرید همین دارو به داروخانه مراجعه کردم و برای ۲۴۰ دوز از من رقمی نزدیک به ۴۱ میلیون تومان دریافت کردند.»