وزرای خارجه بریتانیا و پاکستان در مورد اسکان مجدد مهاجران افغان گفت‌وگو کردند

بریتانیا روند انتقال مهاجران افغان واجد شرایط را از پاکستان به این کشور از سر گرفت

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه پنجم آبان (۲۷ اکتبر)، در تماس تلفنی با جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجه پاکستان، خواستار همکاری در زمینه اسکان مجدد مهاجران افغان ساکن پاکستان شد. در اطلاعیه‌ای که از طرف وزارت خارجه پاکستان منتشر شد، آمده است که جلیل عباس جیلانی به وزیر خارجه بریتانیا اطمینان داد که در زمینه اسکان مجدد افغان‌های ساکن پاکستان به بریتانیا کمک می‌کند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، از «حمایت و همکاری در تسهیل اسکان مجدد افغان‌ها» قدردانی کرد و گفت همکاری میان دولت‌های بریتانیا و پاکستان در زمینه‌های مختلف نیازمند توسعه است.

بریتانیا روند اسکان مجدد افغان‌هایی را که در جریان حاکمیت دولت جمهوری، با نهادهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی کار کرده‌اند و در پاکستان منتظر دریافت روادید بریتانیا هستند، از سر گرفت. روند انتقال این مهاجران از روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر، آغاز شد، اما مشخص نیست که چه تعدادی از افراد قرار است به بریتانیا منتقل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، هزاران شهروند افغان که از جانب طالبان احساس خطر می‌کردند، این کشور را ترک کردند. بیشتر افغان‌هایی که مورد تهدید قرار گرفته بودند، به ایران و پاکستان پناه بردند و از طریق سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی، درخواست دریافت روادید بشردوستانه کردند.

شماری از این افراد در دو سال گذشته با دریافت روادید بشردوستانه از برخی کشورها از جمله کانادا و آمریکا به این کشورها منتقل شدند، اما بیشتر کشورهای اروپایی، روند صدور روادید را برای مهاجران افغان ساکن پاکستان و ایران متوقف کردند.

از سرگیری روند انتقال مهاجران افغان واجد شرایط به بریتانیا در حالی آغاز شد که دولت پاکستان به اخراج افغان‌های بدون مدرک اقامت قانونی اقدام کرده است. دولت پاکستان مدعی است که شماری از افغان‌ها در نا‌امنی‌ها در این کشور دست داشته‌اند و در چارچوب گروه‌های شبه‎‌‌نظامی از جمله تحریک طالبان پاکستان فعالیت می‌کنند.

دولت پاکستان به مهاجران افغان بدون مدرک اقامت که شمار آنان حدود یک میلیون نفر برآورد شده، مهلت داده است که تا اول نوامبر این کشور را ترک کنند؛ در غیر این صورت، به دست پلیس بازداشت و اخراج می‌شوند. بسیاری از افغان‌هایی که با روادید سیاحتی یا پزشکی وارد پاکستان شده‌اند، با پایان یافتن مهلت روادید، موفق نشدند که آن را تمدید کنند.

شماری از این افراد که منتظر دریافت روادید بشردوستانه از طرف کشورهای غربی‌اند، نگران‌اند که با اخراج شدن از پاکستان، شانس اسکان مجدد در یکی از کشورهایی را که آن‌ها را به‌عنوان پناهنده‌ می‌پذیرند، از دست بدهند. در همین حال، مدافعان حقوق بشر، نظامیان و کارکنان دولت پیشین، خبرنگاران و فعالان حقوق زن نیز که از ترس هدف قرار گرفتن به دست طالبان به پاکستان پناه برده‌اند، از جمله افرادی‌اند که اسناد اقامت قانونی ندارند و با خطر اخراج شدن و بازگشت به افغانستان مواجه‌اند. در این صورت، آن‌ها ممکن است به دست طالبان بازداشت و زندانی شوند.

در همین حال، امیر میر، وزیر اطلاعات دولت محلی پنجاب در پاکستان، روز جمعه در نشست خبری گفت که ۳۳ هزار نفر از مهاجران افغان ساکن این ایالت فاقد مدرک اقامت قانونی‌اند و همه آن‌ها اخراج می‌شوند و به افغانستان بازمی‌گردند.

شماری از مهاجران افغان ساکن پاکستان معتقدند که اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغان از این کشور، با هماهنگی رژیم طالبان و دولت پاکستان صورت گرفته است، چون رژیم طالبان به دنبال استفاده تبلیغاتی از این مسئله است. وزارت امور مهاجران طالبان و همچنین رسانه‌های تحت کنترل این گروه، روزانه گزارش‌های متعددی از بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به افغانستان تهیه کرده‌اند و در بیشتر موارد، بازگشت مهاجران را «داوطلبانه» توصیف می‌کنند.

بیشتر از جهان