آمریکا از چین خواست جمهوری اسلامی را در قبال جنگ اسرائیل و حماس به آرامش دعوت کند

این درخواست در جریان سفر سه‌روزه وزیر خارجه چین به واشنگتن مطرح شد

در حالی که اسرائیل عملیات زمینی‌اش در نوار غزه را گسترده‌تر کرده، آمریکا از چین خواسته است از رابطه‌اش با ایران و سایر کشورهای خاورمیانه برای ایجاد آرامش استفاده و از گسترش درگیری جلوگیری کند.

به گزارش فایننشال تایمز، آمریکا این موضوع را طی سفر سه‌روزه وانگ یی، وزیر خارجه چین، به واشنگتن مطرح کرد. آمریکا نگران است اقدام نظامی احتمالی جمهوری اسلامی یا حزب‌الله لبنان درگیری گسترده‌تری در خاورمیانه ایجاد کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه گفت: «ما... مصرانه از چین درخواست کردیم رویکرد سازنده‌تری اتخاذ کند، و این روابطشان با ایران را شامل می‌شود تا [آن‌ها را] دعوت به آرامش کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «روشن است که چین روابطی در منطقه دارد... فکر می‌کنیم باید از این ارتباط‌ها برای دعوت همه طرف‌ها به آرامش استفاده کند. و فکر می‌کنم برخی از اظهارنظرهای عمومی‌شان بر یک جهت خاص متمرکز است.»

اسرائیل از چین به‌دلیل پرهیز از موضع‌گیری علیه حمله ۷ اکتبر حماس انتقاد کرده است. پیش‌تر در ماه جاری، وانگ به شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفته بود واکنش نظامی اسرائیل به این حمله «فراتر از محدوده دفاع از خود» است.

این اولین سفر وزیر خارجه چین به آمریکا از سال ۲۰۱۸ به این سو است. وانگ در این سفر با رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه، و مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، آمریکا مجموعه‌ای از مسائل را با وانگ مطرح کرده است، از جمله «اقدام‌های خطرناک و غیرقانونی چین در دریای جنوبی چین» و ضرورت برقراری صلح و ثبات در تنگه تایوان.

به گزارش فایننشال تایمز، وزیر خارجه چین و مقام‌های آمریکایی در مورد ملاقات احتمالی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین،  در جریان مجمع سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌ـ‌پاسیفیک در سان‌فرانسیسکو در ماه آینده نیز صحبت کردند.

مقام‌های آمریکایی نگفتند آیا در این مورد با چین به توافقی رسیده‌اند یا خیر اما گفتند دولت آمریکا «در تدارک چنین دیداری است».

تنها دیدار جو بایدن با همتای چینی‌اش در اواخر سال ۲۰۲۲ در اندونزی بود. هر دو طرف توافق کردند که سطح بالای دیپلماسی میان دو کشور را احیا کنند، اما در پی پرواز بالون جاسوسی مشکوک چین بر فراز آمریکا شمالی در فوریه سال جاری، تلاش‌های اولیه بی‌نتیجه ماند.