تقلیل خواست طالبان از توقف به تسهیل اخراج مهاجران افغان از پاکستان

طالبان پیش از این تصمیم دولت پاکستان برای اخراج مهاجران افغان را «غیرمنصفانه» خوانده و علیه آن ایستاده بودند

سرادر احمد شکیب، سفیر طالبان در پاکستان در ملاقات با سرفراز باگتی، وزیر کشور پاکستان - @AfghanembassyI1/X

در دومین روز آغاز روند اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، سردار احمد شکیب، سفیر طالبان در اسلام‌آباد، با سرفراز باگتی، وزیر داخله (کشور) پاکستان، ملاقات کرد، اما این مقام طالبان به جای درخواست توقف روند اخراج اجباری، درخواست تسهیل در خروج افغان‌ها از مرز پاکستان را مطرح کرد.

صفحه رسمی سفارت افغانستان در پاکستان (تحت کنترل طالبان) در رسانه اجتماعی اکس، نوشت که سفیر طالبان در ملاقات با وزیر کشور پاکستان در مورد مشکلات موجود در روند اخراج مهاجران افغان به‌ویژه انتقال پول و اموال آن‌ها و نیز گرفتاری و بازداشت برخی از مهاجران در گذرگاه‌های مرزی صحبت کرد.

سفیر طالبان اعلام کرد که در صحبت با وزیر کشور پاکستان در مورد ایجاد ساز و کاری برای انتقال پول و اموال مهاجران افغان از مرز این کشور و نیز معافیت زنان و کودکان زیر ۱۴ سال از ثبت بیومتریک به توافق رسیده است. او همچنان مدعی شد که وزیر کشور پاکستان تعهد کرده است افغان‌هایی که مدارک قانونی دارند مورد اذیت قرار نگیرند و پلیس نیز از کسانی که پیاده از مرز عبور می‌کنند، در برابر آزار و اذیت محافظت خواهد کرد.

این ادعا در حالی مطرح شد که شماری از شهروندان افغانستان روز پنجشنبه با ارسال ویدیویی از یک اردوگاه پلیس پاکستان به ایندیپندنت فارسی، گفتند که با وجود داشتن گذرنامه و کارت‌های مهاجرت دارای اعتبار از دفتر آژانس پناهندگان سازمان ملل، پلیس آنان را بازداشت کرده و به اردوگاه برده است. این افراد با نشان دادن مدارکشان در این ویدیو، گفتند که حضورشان دست‌کم تا یک الی دو سال دیگر در پاکستان قانونی است اما پلیس بدون توجه به مدارک، آنان را بازداشت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، مقام‌های طالبان، واکنش‌های تندی به تصمیم اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان نشان داده بودند. محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، در یک سخنرانی در کابل، اخراج مهاجران افغان از پاکستان را «غیرمنصفانه» و حتی «دور از انسانیت» خواند و گفت که دولت پاکستان باید برای حسن همسایگی این تصمیم را لغو کند. برخی دیگر از مقام‌های طالبان نیز به این تصمیم واکنش نشان دادند، اما پاکستان علی‌رغم همه واکنش‌ها، این تصمیم را از اول نوامبر اجرا کرد.

طالبان سرانجام در روز سه‌شنبه ۹ آبان، در بیانیه‌ای، درخواستشان را از لغو تصمیم اخراج به تسهیل روند اخراج تقلیل دادند و از دولت پاکستان خواستند تا فشارها بر مهاجران افغان را کاهش بدهند و به افغان‌های که بدون مدرک قانونی در این کشور زندگی می‌کنند فرصت بیشتری بدهند تا برای خروج از این کشور آماده شوند.

در این بیانیه، طالبان از دهه‌ها میزبانی پاکستان از مهاجران افغان سپاسگزاری کردند، اما از دولت این کشور خواستند که «افغان‌ها را بدون اطلاع و به اجبار اخراج نکنند، بلکه به آن‌ها فرصت دهند تا آماده شوند.»

در ملاقات روز پنجشنبه سفیر طالبان با وزیر کشور پاکستان نیز بر تسهیل روند اخراج تاکید شد.

با این حال، دولت پاکستان بدون توجه به پیشنهادها، توصیه‌ها و انتقادهای سازمان ملل و سازمان‌‌های حقوق بشری جهان، از روز چهارشنبه اول نوامبر، روند بازداشت و اخراج اجباری حدود یک میلیون و هفتصد هزار مهاجران افغان فاقد مدارک قانونی را آغاز کرد.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی‌، ده‌ها نفر از روز چهارشنبه تاکنون در شهرهای مختلف پاکستان بازداشت و به اردوگاه‌ها منتقل شده‌اند. گزارش‌ها همچنان حاکی از بدرفتاری پلیس پاکستان در اردوگاه‌ها و مسیرهای پیاده‌روی مرزی با مهاجران افغانستان است.

بیشتر از جهان