محمد شیاع السودانی: عراق و ایران به دنبال «هماهنگ‌سازی» مواضعشان در ارتباط با غزه‌‌اند

ابراهیم رئیسی: مواضع عراق و جمهوری اسلامی در مورد غزه مشترک است

نشست خبری السودانی و رئیسی اندکی پس از ورود نخست‌وزیر عراق به تهران برگزار شدــ‌AFP

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، صبح دوشنبه ۱۵ آبان در نشست خبری مشترک با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی گفت که با هدف «تعمیق روابط و مسائل مشترک» به ایران سفر کرده است.

نخست‌وزیر عراق یک روز پس از دیدار و گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بغداد به ایران آمد. بلینکن روز یکشنبه در سفری از پیش‌اعلام‌نشده به عراق رفت و علاوه بر دیدار با السودانی، در جلسه‌ای امنیتی با موضوع تهدید علیه مواضع آمریکا در عراق شرکت کرد.

نشست خبری السودانی و رئیسی اندکی پس از ورود نخست‌وزیر عراق به تهران برگزار شد. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از نخست‌وزیر عراق نوشت که مهم‌ترین محور گفت‌وگوهایش با رئیس دولت جمهوری اسلامی «مسئله فلسطین و کشتار سازمان‌یافته و گروهی مردم در کرانه باختری» بوده است.

السودانی با بیان اینکه عراق بر «موضع ثابت» این کشور مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید دارد، گفت که این موضع عراق «همان موضعی است که مراجع دینی و در راس آن‌ها آیت‌الله سیستانی بر آن تاکید داشتند و در کنفرانس قاهره نیز بر آن تاکید شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، از قول نخست‌وزیر عراق نوشت که حمله حماس به اسرائیل «نتیجه سیاست‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین» بوده است.

السودانی جامعه بین‌الملل را در اجرای تعهداتش به غزه «ناکام» خواند و گفت: «طی سالیان زیاد، مردم غزه در زندانی بزرگ قرار گرفتند؛ در حالی‌ که کشورهای جهان اقدامی برای آن‌ها انجام ندادند.»

او ادامه داد: «تصمیم در خصوص گسترش نیافتن جنگ در منطقه در دست افرادی است که در غزه جنایت می‌کنند و کسانی که خواهان توقف توسعه جنگ در منطقه‌اند، باید به اسرائیل برای متوقف کردن جنایت و کشتار سازمان‌یافته مردم غزه فشار وارد کنند.»

رسانه‌های داخلی ایران از قول نخست‌وزیر عراق نوشتند که این کشور و جمهوری اسلامی به دنبال «هماهنگ‌سازی» مواضعشان در ارتباط با غزه‌‌اند و فشار بر کشورهای تاثیرگذار برای توقف بمباران غزه را افزایش می‌دهند.

السودانی در ادامه نیز گفت که از گسترش روابط عراق با جمهوری اسلامی استقبال می‌کند و این را به «سود» هر دو کشور مسلمان می‌داند. او همچنین از اجرای توافقنامه امنیتی با جمهوری اسلامی ابراز خرسندی کرد و گفت کشورش «اجازه نمی‌دهد خطری از سوی عراق جمهوری اسلامی را تهدید کند».

بر مبنای توافقنامه امنیتی جمهوری اسلامی با عراق، این کشور متعهد شد گروه‌های مخالف حکومت ایران را خلع سلاح و از مجاورت مرزهای ایران به مکان‌های دیگری منتقل کند. ابراهیم رئیسی نیز در نشست خبری مشترک با السودانی، بابت خلع سلاح گروه‌های به گفته او «معاند» تشکر کرد و گفت که مواضع عراق و جمهوری اسلامی در مورد غزه مشترک است.

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی خواستار توقف بمباران غزه شد و گفت: «این جنایت هولناک علیه بشریت، نسل‌کشی و کودک‌کشی که اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌دهد، باید متوقف شود.»

رئیسی در ادامه مدعی شد که «کمک‌‎های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی آمریکا به اسرائیل» زمینه‌ساز «کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین» است. او افزود: «ادعای آمریکا برای کمک به غزه و برقراری آتش‌بس یک ادعای دروغ است‌. آنچه می‌بینیم این است که آمریکا قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کند و عملا دست رژیم صهیونیستی را برای کشتار بازتر می‌گذارد.»

رئیس دولت جمهوری اسلامی با طرح این ادعا که براوردها نشان می‌دهد حماس پیروز جنگ است، گفت که «این رژیم فروریخته است اما آمریکایی‌ها می‌خواهند آن را پابرجا نگه دارند».

او همچنین گفت که جمهوری اسلامی از هر اقدام و همکاری که در سطح کشورهای اسلامی، منطقه یا در سطح بین‌الملل «برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیئت حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم غزه» انجام شود، استقبال می‌کند.

بیشتر از