انفجار مینی‌بوس حامل غیرنظامیان در کابل دست‌کم ۷ کشته بر جا گذاشت

این دومین انفجار مرگبار در منطقه هزاره‌نشین کابل در دو هفته اخیر است

مسئولیت بیشتر حمله‌ها به مناطق هزاره‌نشین در افغانستان را گروه داعش خراسان بر عهده گرفته است-WAKIL KOHSAR/AFP

حدود ساعت ۶ عصر روز سه‌شنبه ۱۶ آبان به وقت محلی، انفجاری در دشت برچی در غرب کابل رخ داد. خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، در رسانه اجتماعی اکس نوشت که در این انفجار هفت نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند. زدران گفت هدف اصلی این حمله، مینی‌بوس حامل غیرنظامیان بود و اعضای طالبان در محل حادثه حضور دارند.

منابع آگاه مردمی در غرب کابل نیز، به ایندیپندنت فارسی گفتند انفجار در منطقه پرازدحام «گولایی مهتاب قلعه» رخ داد و احتمال افزایش تلفات وجود دارد. تا لحظه انتشار این خبر، هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

چهارم آبان ماه نیز انفجاری در یک ورزشگاه در غرب کابل رخ داد که داعش خراسان مسئولیت آن را برعهده گفت و طی آن، شیعیان را هدف قرار داد. منابع رسمی طالبان شمار کشته‌شدگان در حمله داعش خراسان به ورزشگاه را هفت نفر اعلام کردند و ۱۷ نفز نیز طی این حمله مجروح شده‌اند، اما داعش مدعی شد که حدود ۳۰ نفر در این حمله کشته و زخمی شدند.

دشت برچی در غرب کابل، منطقه‌ای هزاره‌نشین است و بیشتر ساکنان آن پیرو مذهب شیعه‌اند. این منطقه از سال ۲۰۱۴ که داعش خراسان در افغانستان و پاکستان فعالیت خود را آغاز کرد، همواره آماج مرگبارترین حمله‌ها قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند طالبان نیز تا پیش از بازگشت به قدرت، به حمله کردن به هزاره‌ها متهم بود، اما این گروه هیچ‌گاه مسئولیت حمله مستقیم به غیرنظامیان را برعهده نگرفته است. داعش خراسان ضمن اینکه مسئولیت بیشتر حمله‌ها به غیرنظامیان شیعه را در افغانستان برعهده گرفته است، در مجله‌ها، بیانیه‌ها و محتواهای تبلیغاتی خود، همواره شیعیان را «روافض» می‌خواند و به حمله‌های بیشتر تهدید می‌کند.

هرچند مقام‌های رژیم طالبان مدعی‌اند که داعش خراسان در نتیجه عملیات نهادهای امنیتی این گروه تضعیف شده و توان عملیاتی خود را از دست داده است، اما داعش خراسان طی دو سال گذشته، با حمله به مقام‌های طالبان و اماکن غیرنظامی، تلفات سنگینی به طالبان و مردم وارد کرده است.

داعش خراسان که از طرف ثناءالله غفاری که با نام شهاب‌المهاجر شناخته می‌شود، رهبری می‌شود، در دوسال گذشته فعالیتش را از شرق افغانستان به مناطق مختلف این کشور از جمله شمال آن گسترش داده است. ایالات متحده آمریکا سال گذشته اعلام کرد که برای اطلاعاتی که به بازداشت یا کشته شدن رهبر داعش خراسان منجر شود، پنج میلیون دلار پاداش در نظر گرفته است. ایالات متحده آمریکا پیش از این نیز، برای اطلاعاتی که به دستگیری سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) رژیم طالبان، منجر شود ۱۰ میلیون دلار و برای اطلاعاتی که به بازداشت یا کشته شدن عموی او، خلیل‌الرحمان حقانی که اکنون وزیر امور مهاجران در رژیم طالبان است منجر شود، پنج میلیون دلار پاداش در نظر گرفته بود.