آنچه باید از درگیری مرزی حزب‌الله و اسرائيل بدانیم

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی شیعه مستقر در لبنان است که ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها آن را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسند

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله روابطی دیرینه‌ با جمهوری اسلامی ایران داردــ AFP

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی شیعه مستقر در لبنان است که ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها آن را به عنوان سازمانی تروریستی می‌شناسند. این گروه شبه‌نظامی روابط دیرینه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد و قوی‌ترین گروه نیابتی وابسته به این کشور در خاورمیانه به حساب می‌آید. رهبران حزب‌الله حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را ستوده‌اند و شبه‌نظامیان آن از آغاز این جنگ پیوسته با نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان درگیرند.

حزب‌الله از کجا ریشه گرفت؟

حزب‌الله پس از جنگ سال ۱۹۸۲ لبنان، به عنوان گروهی هماهنگ‌کننده جناح‌های ناهمگون شیعه لبنان متولد شد. شبه‌نظامیان آن تاحدی تحت آموزش نیروهای سپاه پاسداران بودند. این گروه شبه‌نظامی در دهه ۱۹۹۰ نقش سیاسی رسمی‌تری در لبنان ایفا کرد و به عنوان یک جناح برجسته در دولت ائتلافی این کشور مطرح شد.

حزب‌الله ضمن ضدیت با هرگونه حضور غرب یا اسرائیل در منطقه، به جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف گسترده‌تر خدمت می‌کند.

تفاوت حزب‌الله و حماس چیست؟

هدف این دو گروه شبه‌نظامی نابودی اسرائیل است و از نظر ایالات متحده هر دو گروه جزو سازمان‌های تروریستی شناخته شده‌اند. با این حال اعضای حماس که این گروه فلسطینی مستقر در غزه را تشکیل داده‌اند، برخلاف حزب‌الله سنی‌مذهب‌اند.

اگرچه هر دو این گروه‌های شبه‌نظامی در حالی حاضر تحت حمایت جمهوری اسلامی‌اند، پیوند حماس و تهران آن‌چنان دیرینه نیست و حماس تا همین اواخر جزو گروه‌های نیابتی ایران به حساب نمی‌آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمایت این گروه شبه‌نظامی از شورشیان در جنگ داخلی سوریه آن را با حزب‌الله در تعارض قرار داد. در حالی که پیوند‌های حزب‌الله لبنان با رژیم بشار اسد به‌ قدری بود که این گروه شبه‌نظامی برای کمک به بشار اسد به سوریه نیرو می‌فرستاد.

پاسخ حزب‌الله به حمله حماس به اسرائيل چه بود؟

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز ۱۳ آبان در سخنانش، حملات حماس به اسرائیل را ۱۰۰ درصد فلسطینی خواند و جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را احتمالی واقع‌گرایانه ارزیابی کرد. اما نقش حزب‌الله در این جنگ تاکنون بسیار محدود بوده است. البته شبه‌نظامیان آن هر روز در حال تبادل آتش‌ در مرز اسرائیل‌اند و همین امر اسرائیل را به اعزام نیروها به مرز‌های شمالی و تخلیه چند‌ ده هزار غیرنظامی از آن منطقه وادار کرده است. این گروه شبه‌نظامی در هفته جاری از کشته‌ شدن ۶۳ تن از اعضایش در درگیری با اسرائیل از آغاز جنگ حماس خبر داد.

نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حماس، روز چهارشنبه گفت که درگیری‌های مرزی با اسرائیل ارسال پیامی به این کشور مبنی بر این است که اگر اسرائیل درگیری‌ها با حماس را گسترش دهد، با پیامدهای جدی روبرو خواهد بود.

او در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی افزود: «شرکت حزب‌الله در این درگیری‌ها به منظور کاهش فشار بر غزه است.»

قاسم حمله دیگر شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را نیز حاوی پیامی مشابه دانست.

حزب‌الله از طرف گرو‌ه‌های فلسطینی و همچنین از داخل برای مشارکت بیشتر در جنگ با اسرائیل تحت فشار است و حسن نصرالله هشدار داده است که افزایش مشارکت می‌تواند به افزایش نقش این گروه منجر شود. او گفت: «به کسانی که می‌گویند اسرائیل باید جنگی را در کل منطقه آغاز کند، می‌گویم صبر کنید؛ این تازه شروع ماجرا است.»

ایالات متحده و اسرائیل چگونه با حزب‌الله مقابله می‌کنند؟

اسرائیل و آمریکا هر دو به حماس و حامیانش در تهران هشدار داده‌اند که خود را از درگیری میان اسرائیل و حماس دور نگه دارند.

ایالات متحده با هدف بازدارندگی نظامی دو ناو هواپیما‌بر به منطقه فرستاده است. به گزارش کاخ سفید، آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه ایالات متحده در لبنان، در سفری از پیش تعیین‌نشده به این کشور به رهبران سیاسی‌نظامی لبنان گفت که آرامش در مرز لبنان و اسرائیل باید از مهم‌ترین دغدغه‌ها باشد.

حزب‌الله به عنوان یک گروه شبه‌نظامی چقدر قدرتمند است؟

بر اساس تخمین‌ها، زرادخانه حماس حاوی ۱۳۰ هزار فروند موشک و راکت است که بسیاری از آن‌ها می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند. همچنین هزاران شبه‌نظامی با سابقه بیش از ۱۰ جنگ در سوریه عضو این گروه‌اند. تهران چندین سال است که برای حزب‌الله موشک‌های هدایت‌شونده دقیق می‌فرستد و مقام‌های امنیتی غربی از یک تهدید راهبردی بودن این موشک‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی، گروه شبه‌نظامی واگنر قرار است سامانه‌های دفاع هوایی در اختیار این گروه قرار دهد. با این حال واشنگتن هنوز ارسال این سامانه‌ها را تایید نکرده است.

بیشتر از جهان