انفجار و درگیری در مزارشریف؛ طالبان: آتش‌سوزی بود، مهار شد

حمله‌های انفجاری به نهادهای طالبان در افغانستان افزایش یافته است

منابع مردمی در استان بلخ در شمال افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفتند که حوالی ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه، ۱۸ آبان، دو انفجار در داخل ساختمان ریاست استخبارات رژیم طالبان در شهر مزارشریف رخ داده است. 

این منابع گفتند که پس از این انفجارها، صدای شلیک و درگیری شنیده شده است. یک ویدیو منتسب به مزارشریف در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است که در آن صدای شلیک راکت، پیکا و دیگر تسلیحات طالبان شنیده می‌شود.  

یک منبع دیگر به ایندیپندنت فارسی گفت که این انفجارها در داخل انبار تسلیحات در اداره استخبارات طالبان در بلخ رخ داده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع افزود که شماری از خودروهای نظامی طالبان به محل انفجار و درگیری اعزام شده‌اند.  

حاجی زید، سخنگوی استانداری طالبان در بلخ، انفجار و درگیری را آتش‌سوزی و «شارتی لین برق» در یک خانه در ناحیه یازدهم شهر مزارشریف عنوان کرده است. او گفت که آتش‌سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن خاموش شده است.  

ساکنان شهر مزارشریف، صدای شلیک و درگیری رویداد را از نقاط مختلف این شهر شنیدند و پنجشنبه شب را با ترس و وحشت سپری کردند.  

طالبان با اعمال محدودیت شدید، اختناق و سرکوب در میان اهالی رسانه و خبرنگاران، اجازه پوشش رویدادهای امنیتی را نمی‌دهند. در بسیاری از مواقع، طالبان یا علت درگیری‌ها و انفجارها را پنهان می‌کنند و یا شمار تلفات را کم گزارش می‌کنند.  

حمله‌های انفجاری به نهادهای طالبان در افغانستان افزایش یافته است. پنجشنبه ۱۱ آبان، جبهه آزادی افغانستان ادعا کرده بود که نیروهای جبهه آزادی به ریاست استخبارات (اطلاعات) طالبان در بغلان حمله کردند و چهار کارمند این گروه را کشتند. این جبهه گفته بود که یکی از مدیران ارشد اداره استخبارات طالبان در بغلان به‌نام محب‌الله مشهور به «حنظله» نیز در میان کشته‌شدگان بوده است. 

۲۸ مهر هم یک قرارگاه طالبان در ناحیه هفتم شهر مزارشریف با پرتاب بمب دستی هدف قرار گرفت.  

در افغانستان جبهه‌های آزادی و جبهه‌ مقاومت ملی به حمله‌های چریکی به طالبان اقدام می‌کنند. 

استان بلخ در شمال افغانستان توسط حاجی یوسف وفا، یکی از افراد نزدیک ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان مدیریت می‌شود. او استاندار طالبان در بلخ است و اختیارات ویژهای دارد. رهبر طالبان حاجی وفا را برای سر و سامان دادن به اوضاع امنیتی در بلخ گمارده است.  

بیشتر از جهان