برگزاری سالگرد کیان پیرفلک در جو شدید امنیتی و سکوت معنادار ماه‌منیر مولایی‌راد

ماموران سرکوبگر اجازه ندارند مردم در مراسم سالگرد کیان شرکت کنند

مراسم نخستین سالگرد کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه، روز پنجشنبه ۱۸ آبان، در جو شدید امنیتی بر سر مزارش در آرامستان پرچستان در شهر ایذه برگزار شد.

بر مبنای گزارش منابع محلی، در این مراسم که یک هفته زودتر از موعد اصلی و بدون اعلام قبلی برگزار شد، خانواده پیرفلک و شمار محدودی از اهالی روستا حضور داشتند و ماموران سرکوب حکومت مانع حضور اقوام و آشنایان خانواده پیرفلک در این مراسم شدند.

همچنین گفته می‌شود که فضای شهر ایذه در روز پنجشنبه به‌شدت امنیتی بود و ماموران همه جا حضور داشتند.

پس از برگزاری مراسم سالگرد، میثم پیرفلک، پدر کیان، با انتشار ویدیویی در روایتگر (استوری) اینستاگرامش، از همه کسانی که از ابتدای این «مصیبت» تاکنون با خانواده‌اش «همدردی، همدلی و همراهی» کرده‌اند، سپاسگزاری کرد.

در ویدیوها و تصاویری که از مراسم سالگرد کیان پیرفلک در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان، پس از ماه‌ها بی‌خبری و سکوت مشاهده می‌شود که در حال سوگواری بر مزار فرزندش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری از کشته‌شدگان خیزش سراسری، با انتشار پیام‌هایی در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) تایید کرد که مراسم سالگرد کیان «تحت شدیدترین فشارهای امنیتی» برگزار شده است. او همچنین در روایتگر اینستاگرام نیز نوشت: «فضای شهر ایذه بسیار امنیتی بود و نیروهای امنیتی به مادر و خواهر میلاد سعیدیان‌جو در مسیر بازگشت از مزار میلاد حمله کرده و آن‌ها را با اسلحه تهدید کرده‌اند.»

میلاد سعیدیان‌جو نیز هم‌زمان با کیان پیرفلک در ایذه با شلیک ماموران کشته شد و خانواده او در یک سال گذشته تحت فشارها و تهدیدهای شدید امنیتی بودند.

فاطمه حیدری در پیام‌های خود همچنین از بازداشت دو شهروند ایذه‌ای در ارتباط با مراسم سالگرد کیان پیرفلک خبر داد.

هم‌زمان مرکز مشاوره حقوقی دادبان به نقل از منابع خود خبر داد که ماموران سرکوب علاوه بر خانواده سعیدیان‌جو از حضور کوکب بداغی و دیگر اقوام خانواده پیرفلک نیز بر سر مزار جلوگیری کرده‌اند. همچنین بالغ‌بر ۲۰۰ نفر از شهروندان که قصد داشتند در این مراسم شرکت کنند، بازگردانده شدند.

در جریان خیزش سراسری که در شهرهای مختلف ایران گسترده شده بود، روز ۲۵ آبان ۱۴۰۱، دست‌کم هفت شهروند ایذه‌ای از‌جمله سه کودک با شلیک نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی کشته شدند. در جریان تیراندازی ماموران حکومتی، پدر کیان پیرفلک نیز به‌شدت مجروح و قطع نخاع شد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدن کیان پیرفلک را به «گروه‌های تروریست» نسبت دادند، اما ماه‌منیر مولایی‌راد در روز خاکسپاری فرزندش به صراحت گفت که ماموران حکومت خودروی آنان را به «رگبار» بسته‌اند.

ماه‌منیر مولایی‌راد تا ماه‌ها خواستار مجازات عاملان و آمران قتل فرزندش بود و در حساب کاربری خود مطالبی را علیه حکومت منتشر می‌کرد. روز ۲۱ خرداد، در جریان مراسم دهمین سال تولد کیان پیرفلک که در مزارش برگزار شد، ماموران سرکوب جمهوری اسلامی پویا مولایی‌راد، پسرعموی ۲۱ ساله ماه‌منیر را هدف قرار دادند و او را کشتند.

برخی منابع خبر داده‌اند که نهادهای امنیتی به شرط سکوت ماه‌منیر و توقف فعالیت در فضای مجازی، پیکر پویا را به خانواده تحویل داده‌اند.

در تصویری که از ماه‌منیر مولایی‌راد بر مزار کیان پیرفلک در مراسم پنجشنبه منتشر شد، او با حجاب اجباری دیده می‌شود، درحالی‌که تصاویر قبلی مادر کیان با حجاب اجباری نبود. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی تصویر گریان ماه‌منیر را بازنشر کردند و سکوت معنادار او را هم ضربه‌ای مهلک برای حکومت دانستند.

هم‌زمان با سالگرد اعتراضات آبان که در ادبیات عمومی معترضان به نام «آبان خونین» مشهور است، فضای امنیتی در برخی نقاط دیگر نیز تشدید شده است. روز پنجشنبه خبرهایی از جو شدید امنیتی در محدوده مترو تئاتر شهر تهران و حضور پرشمار ماموران سرکوب منتشر شد.

به‌ گفته شاهدان، ماموران حکومتی با صدای بلند و برخورد خشونت‌آمیز به مردم تذکر حجاب می‌دادند و تعدادی زن چادری نیز از کسانی که حجاب اجباری نداشتند، فیلم می‌گرفتند.