ضرورت داشتن یک بارانی کلاسیک در گنجه لباس

مهم‌ترین دلیل ماندگاری این بارانی‌هاس شش دکمه، کاربردی بودن آن‌ها است

ملانیا ترامپ در بارانی سبز رنگ به همراه دونالد ترامپ-AFP

ملانیا ترامپ بانوی اول پیشین آمریکا، که سال‌ها به عنوان مُدل در صنعت مد حضور داشت، در چهار سال حضور خود در کاخ سفید، به خوبی از بارانی‌های شش دکمه در مراسم رسمی و غیر رسمی استفاده می‌کرد.

در حالی که او در مراسم رسمی مثل روشن کردن چراغ‌های جشن‌های سال نو،  با بستن تمامی دکمه‌ها ظاهر رسمی‌تری برای خود ایجاد می‌کرد، در سفرهای غیر رسمی به عنوان روپوش و بالاپوشی شیک و آسان از این لباس‌های کاربردی استفاده می‌کرد.

کت بارانی شش دکمه یا چنان‌که به نام انگلیسی‌اش، (ترنچ کت Trench Coat) مشهور است، از جمله تن پوش‌های بیرون خانه و مهمی است که وجود آن در گنجه لباس افراد شیک‌پوش و طرفداران مد، بیش از صد سال قدمت دارد. اگر شما هم از طرفداران شعار «خرید کمتر اما کاربردی‌تر» در مقوله لباس باشید، حتما به یک بارانی کلاسیک نیاز دارید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در وصف و ضرورت داشتن این بارانی شش دکمه معروف ، مجلات و منتقدین مشهور مُد قلم فرسایی بسیار کرده اند. ما در این مقاله چند سبک کاربردی را برای هماهنگ کردن بارانی با ساده‌ترین و ضروری‌ترین لباس‌هایی که در کمد اغلب ما پیدا می‌شود، را پیشنهاد می دهیم.

بارانی شش دکمه چیست و چرا گفته شده که داشتن آن ضروری است؟

واژه تِرنچ (Trench) به معنی سنگر است. نشریه ووگ در مقاله‌ای که به تاریخچه بارانی شش دکمه اختصاص یافته است، توضیح می‌دهد که پارچه این کت‌های ضدآب را چارلز مکینتاش، شیمیدان و مخترع اسکاتلندی، در همکاری با توماس هانکوک، مخترع بریتانیایی (بنیانگذار صنعت لاستیک بریتانیا)، اوایل دهه ۱۸۲۰ از پنبه لاستیکی تولید کرد که برای فعالیت‌های روزمره مردان خوشپوش در فضای باز، از قبیل سوارکاری، تیراندازی، ماهیگیری، و نیز خدمت سربازی، در نظر گرفته شده بود.
اما این سبک بارانی‌هایی که امروزه بیشتر به چشممان می‌خورد، حاصل کار نشان‌های تجاری «آکواسکوتوم» (Aquascutum) و «بربری»‌ ( Berbery) است.

بر اساس مقاله ووگ، خیاط نجیب‌زاده‌ای به نام جان امری، در ۱۸۵۳ یک کت بارانی با پارچه به‌روزشده که کمتر موجب عرق‌کردن می‌شد و رطوبت و آب را بهتر دفع می‌کرد، با نشان تجاری «آکواسکوتوم» به بازار عرضه کرد. پس از او توماس بربری، پارچه‌فروش جوان اهل همپشایر که در ۱۸۵۶ شرکتی با نام خود تاسیس کرد، در ۱۸۷۹ به تولید این بارانی‌ها با پارچه «گاباردین» پرداخت که تنفس‌کردنی‌‌ترین پارچه‌ برای این کت‌ها تا آن‌ زمان بود و به‌سرعت بین آقایان محبوب شد.
سرانجام، این بارانی‌های محبوب به جنگ جهانی اول رسیدند و به لباس افسران و درجه‌داران ارتش تبدیل شدند، و از آنجا نام «ترنچ‌‌کت Trench Coat» را با خود یدک کشیدند (براساس توضیحات ووگ، این اصطلاح را نخستین بار یک مجله خیاطی در ۱۹۱۶ به کار برد).

اگرچه در طول جنگ جهانی دوم نیز افسران این بارانی‌های راحت را می‌پوشیدند، برای افراد عادی در دهه ۱۹۴۰ هم دشوار بود که در برابر سبک لباس همفری بوگارت در «کازابلانکا»، یا آدری هپبورن در «صبحانه در تیفانی»، مارلین دیتریش در «یک رابطه خارجی» و مریل استریپ در «کرامر علیه کرامر» مقاومت کنند و به این ترتیب، بارانی شش دکمه به گنجه لباس علاقه‌مندان مُد راه یافتند و تا امروز نیز آن‌ها را در نمایش‌های مد نشان‌های تجاری مختلف عرصه پوشاک می‌بینیم.

مهم‌ترین دلیل ماندگاری این بارانی‌ها، کاربردی بودن آن‌ها است. برش آنها که اغلب با یقه‌های بزرگ انگلیسی، جیب‌های بزرگ و کمربند طراحی می‌شوند، به گونه‌ای است که هم برای ظاهری رسمی، و هم در چارچوب پوشش‌های روزمره کاربرد دارند. همچنین، این کت‌ها را در سه فصل سال می‌توان پوشید. در بهار و پاییز، برای در امان ماندن از باران‌های موسمی و خنکی هوا، و در زمستان برای پوشیدن روی لایه‌های دیگر لباس‌ها.


انتخاب بارانی مناسب


اگرچه اساس پدید آوردن این قطعه لباس کاربردی، به ضدآب بودن آن مرتبط است، در طول سال‌ها با پارچه‌های دیگری نیز تولید شده است. امروزه می‌توان کت‌های شش دکمه را با پارچه‌های کتان، پشمی و چرمی نیز یافت. با این حال، پارچه گاباردین به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و نرمی و در عین حال سبکی آن، همچنان از پارچه‌های پرکاربرد در تولید این بارانی‌ها است.

نکته دیگری که در انتخاب بارانی باید به آن توجه کرد، انتخاب رنگ مناسب است.
اگرچه تنوع رنگ برای بسیاری از افراد جذاب است، اما شاید بهتر باشد برای انتخاب بارانی‌ای که قرار است چند سال مهمان کمد لباسمان باشد، رنگی را انتخاب کنیم که به‌راحتی از مد نیفتد، و با رنگ‌های بیشتری بتواند هماهنگ شود.
مارک تجاری بریتانیایی بربری نقش مهمی در ثبت رنگ کرم، به مثابه رنگ اصلی بارانی شش دکمه در اذهان ما دارد. افزون بر این، رنگ کرم می‌تواند تکمیل‌کننده طیف وسیعی از رنگ‌های دیگر باشد.
سرمه‌ای و خاکستری هم از رنگ‌های کلاسیک برای این مدل بارانی‌هایند که دست ما را در انتخاب لباس‌‌های دیگر نمی‌بندند.


ترکیب بارانی با شلوار


احتمالا ترکیب این کت‌های شش دکمه و شلوار از پرتکرارترین سبک‌هایی است که با این تنش پوش کاربردی دیده‌ایم. در انتخاب شلوار نیز دستمان حسابی باز است.
می‌توانیم یک شلوار پارچه‌ای خط ‌اتودار با پاچه روی مچ پا انتخاب کنیم، یا یک جین فاق‌بلند دم‌پا گشاد؛ حتی شلوار شش جیب (شلوار Cargo) هم با بارانی شش دکمه جالب می‌شود.
با انتخاب نوع شلوار و کفش متناسب با آن، می‌توان به سبکی کاملا روزمره یا اداری دست یافت.
مجله ووگ می نویسد که ترکیب یک شلوار مشکی پارچه‌ای خط اتودار با یک شومیز سفید و یک جفت کفش پاشنه‌دار جلو و پشت بسته، همراه با بارانی کرم‌رنگ، سبک اداری شیکی ارائه می‌دهد، در حالیکه ترکیب تی‌شرت سفید و شلوارمُدل کار ( Cargo) سبز ارتشی و کفش‌های کتانی سفید با همان بارانی، ظاهری روزمره برای شما به ارمغان می‌آورد.


ترکیب بارانی با دامن یا پیراهن


مجله های مشهور مُد را که ورق می زنیم، ترکیب های دیگری را نیز پیشنهاد می کنند. برای مثال چنانچه دوست داشته باشید بارانی‌ خود را با پیراهن یا دامن بپوشید، بهتر است که دامنی کوتاه‌تر یا هم‌قد کت‌تان انتخاب کنید.
در این صورت، می‌توانید سبک خود را با یک جفت چکمه پاشنه‌دار ساق‌بلند یا یک جفت کفش پاشنه تخت که به مُدل باله معروف است تکمیل کنید که ظاهری رسمی‌تر به شما می‌دهد.

انتخاب لباس بالاتنه مناسب


بارانی شش دکمه دست ما را در انتخاب لباس بالاتنه نیز حسابی باز می‌گذارد؛ فقط باید حواسمان به تناسب لباس‌ها از نظر میزان گشادی آن‌ها باشد. اگرچه پوشیدن ژاکت‌ کلاهدار جلوبسته (Sweetshirt) زیر بارانی، از سبک‌های جاافتاده است، توجه داشته باشید که این بالاپوش بزرگ‌تر از سایز، زیر بارانی‌ای که دقیقا سایز بدن است، چندان جالب نمی‌شود. این امر در مورد انواع ژاکت‌ها هم صدق می‌کند. چیزی که زیبایی این بارانی‌ها را چند برابر می‌کند، احساس آزادی در آن است. هیچ لباسی نباید باعث تنگی و کشیده شدن این کُتِ بارانی شود.
انواع تیشرت‌های تک‌رنگ نیز زیر بارانی شش دکمه عالی می‌شوند؛ مخصوصا که با اغلب مدل‌های شلوار و بسیاری از مدل‌های دامن نیز ترکیب مناسبی ایجاد می‌کنند.

زیورآلات و قطعه‌‌های تزئینی
مجله گلمور ( Glamour) تصاویری ارائه کرده که برای این پوشش و تکمیل سبک کابردی محسوب می شود. علاوه بر انتخاب کیف مناسب، با توجه به بقیه لباس‌هایی که انتخاب کرده‌اید، و با توجه به مُدل آرایش موی سرتان می‌توانید از دستمال‌گردن، گوشواره‌های حلقه‌ای درشت و چند ردیف دستبند طلایی استفاده کنید.

در پایان، اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم که چه لباس هایی می‌توانند کت بارانی شش دکمه شما را به یک تنپوش همه‌کاره تبدیل کنند، باید به تی‌شرت سفید یقه‌گرد، شومیز راه‌راه آبی و سفید، پلیور یقه‌اسکی مشکی، شلوار مشکی خط‌اتودار روی مچ، شلوار جین آبی (با توجه به علاقه خودتان، دم‌پاگشاد، راسته، یا از بالا گشاد)، شلوار شش‌جیب سبز ارتشی، دامن مشکی کوتاه، کتانی ورزشی ترجیحا سفید، کفش مشکی تخت و چکمه پاشنه‌دار ساق‌بلند اشاره کنیم. در مجموع همه چیز به شرط آن که بارانی را از قواه نیاندازد و پوشش زیر این کت راحت بر تن تان بنشیند می توانید استفاده کنید. 


این کُت پُر استقامت که بازمانده جنگ جهانی است، استقامت لباس های درون گنجه ما را به دلیل تنوعی که می توانیم زیر آن ایجاد کنیم بالا می برد. ساده ترین لباس هایی که زیر این کت پوشیده اید با بستن دکمه ها یا باز گذاشتن آنها به سرعت سبک شما و وزن پوشش تان را تغییر می دهد و ناخودگاه متوجه رسمی بودن یا غیررسمی بودن حضور اجتماعی شما می شویم. 

صبح های زود در پارک ها و خیابان های غرب، دیدن زنان و مردان بارانی پوشی که سگ هایشان را برای هواخوری به خیابان آورده اند به ما می گوید که پیژامه شلوار و یا لباس راحتی خانه شان را زیر این کت بارانی پوشانده اند. و دیدن افرادی که نیمروز کت بارانی های دکمه بسته پوشیده اند ناخودآگاه به ما می گوید که قرار کاری و اداری در پیش رو دارند و لباس رسمی بر تن کرده اند و دیدن دکمه های باز در متروی شهری و خیابانهای پرتردد مملو از بوتیک و فروشگاه به ما می گوید که باید نگاهی به پوشش شیک و زیبای زیر این کت بیاندازیم. 

و برای تمامی این دلائل است که مجله ووگ و دهها متخصص شیک پوشی و مد به ما می گویند: یک کت بارانی شش دکمه با رنگی ساده در گنجه لباس خود داشته باشید.

بیشتر از مُد و زیبایی