ریاض، مرکز دیپلماسی برای بحران غزه؛ برگزاری سه نشست بین‌المللی و منطقه‌ای به میزبانی عربستان سعودی

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، همراه با ‏نمایندگان ارشدی از ده‌ها کشور اسلامی و عربی، در نشست‌هایی به میزبانی عربستان سعودی حضور دارند

هم‌زمان با ادامه جنگ میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس، عربستان سعودی میزبان سه نشست بین‌المللی با حضور شماری از رهبران کشورهای منطقه است.

از زمان شروع درگیری‌ها در نوار غزه، مقام‌های سعودی تلاش کرده‌اند ضمن محکوم کردن حمله‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه، که به کشته و مجروح شدن شمار زیادی از غیرنظامیان و مردمان عادی غزه منجر شده است، با رایزنی و تماس‌های دیپلماتیک با متحدان اصلی، جلوی گسترش درگیری‌ها را بگیرند.

نخستین نشست بین‌المللی، نشست مشترک عربستان سعودی و سران کشورهای آفریقایی است که روز جمعه در ریاض برگزار شد.

در نشست روز جمعه، مصر نیز که یکی از کشورهای اصلی مرتبط با درگیری‌های کنونی در نوار غزه است حضور داشت. گذرگاه رفح، در مرزهای شمال شرقی مصر با نوار غزه، تنها مسیر زمینی به غزه است که در کنترل ارتش اسرائیل نیست.

شبکه خبری العربیه روز جمعه به‌نقل از صحبت‌های شاهزاه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در نشست مشترک با کشورهای آفریقایی نوشت که تجاوز ارتش اسرائیل به نوار غزه و آوارگی ساکنان و مردم غزه نقض حقوق و مقررات بین‌المللی محسوب می‌شود و محکوم است.

به‌ گفته شاهزاه محمد بن سلمان، عربستان سعودی در مجموع ۴۵ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی و انسان‌دوستانه در ۵۴ کشور آفریقایی اختصاص داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومین اجلاس، که جلسه بین‌المللی بزرگ‌تری محسوب می‌شود، نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. این نشست قرار است با حضور نمایندگان ارشد از ۵۷ کشور اسلامی روز شنبه افتتاح شود.

سومین اجلاس، نشست اضطراری سران کشورهای عربی است. موضوع محوری این نشست بررسی تحولات جاری در نوار غزه و ادامه تلاش‌های مشترک به‌منظور برقراری آتش‌بس و چگونگی تامین و ارسال کمک‌های فوری انسان‌دوستانه به مردم عادی و ساکنان غیرنظامی در نوار غزه است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در این نشست اضطراری سران کشورهای عربی حضور خواهند داشت. ریاست این نشست نیز با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی و بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، نیز از دیگر شرکت‌کنندگان در نشست‌های ریاض‌‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز روز جمعه در گزارشی نوشت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، عازم عربستان است و قرار است در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کند.

در این میان، شاهزاده محمد بن سلمان، شامگاه جمعه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به‌طور جداگانه در ریاض دیدار و گفت‌وگو کرد. رهبران عربستان سعودی و قطر تاکید کردند تا زمانی که صلح بین اسرائیل و فلسطین برقرار نشود، خاورمیانه روی امنیت را نمی‌بیند.

بیشتر از جهان